به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئًا کَبِیرًا
هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مرسانید (زنده به گور مکنید) که ما رازق آنها و شما هستیم، زیرا این قتل فرزندان بسیار گناه بزرگی است.
فایل صوتی تلاوت آیه ۳۱ سوره اسراء
اسحاقبنعمار گوید: امام صادق (ع) فرمودند: «حاجی هرگز دچار املاق نمیشود». پرسیدم: «املاق یعنی چه»؟ فرمود: «یعنی افلاس و فقر»، سپس فرمودند: «وَ لاَ تَقْتُلُواْ اولادکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُم».
«إِمْلاقٍ» به معنای فقر و تنگدستی است. شاید ریشهی آن «مَلَق» باشد، چون فقیر اهل تملّق میشود.این آیه، سیمای نابسامان اقتصاد دوران جاهلیّت را نشان میدهد. امروز هم که دنیا به خاطر نگرانی از افزایش جمعیّت و کمبودهای اقتصادی، سقط جنین را مجاز میداند، گرفتار نوعی جاهلیّت شده است.
خداوند در آیه ۱۵۱ سورهی انعام، کشتن فرزندان را به خاطر فقر میداند، «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ»، ولی در این آیه، کشتن را به خاطر ترس از فقر میشمرد، «خَشْیَهَ إِمْلاقٍ» در آنجا در مورد فقر میفرماید: «نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیّاهُمْ» ما زندگی شما و فرزندانتان را تأمین میکنیم، در اینجا در مورد ترس از فقر میفرماید: «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیّاکُمْ» رزق بچه هایتان و خودتان با ماست.
بیشتر بخوانید
چون هیجانِ ترس بیشتر است، خداوند اوّل اولاد را بیمه میکند، سپس خود انسان را، تا هیجان کاهش یابد. شاید سرّ این تفاوت در این باشد که، چون گرسنگی الآن است و ترس از فقر برای آینده، لذا در صورت اوّل میفرماید:ما هم اکنون خود شما و فرزندانتان را رزق میدهیم، ولی در مورد ترس از آینده میفرماید:نگران نباشید ما فرزندانتان و خودتان را روزی میدهیم.
۱-کودک، حقّ حیات دارد و والدین نباید این حق را از او بگیرند. «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ»
۲-فقر و تهیدستی حتّی در قویترین عواطف انسانی تأثیرگذار است. «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلاقٍ»
۳-ترس از ضرر وزیان وفقر، مجوّز گناه و نادیده گرفتن حقوق دیگران نیست. «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلاقٍ»
۴-اگر امنیّت روانی وایمان نباشد، نه فقط فقر که ترس از فقر نیز سبب آدم کشی میشود. «لا تَقْتُلُوا ... خَشْیَهَ إِمْلاقٍ»
۵-توجّه به ضمانت الهی، مانع گناه است. «لا تَقْتُلُوا ... نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ»
۶-ایمان و توکّل را از یاد نبرید. «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ»
۷-خداوند از پدر ومادر مهربانتر است، به او سوءظنّ نبرید. «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ»
۸-رزق به دست خداست و زیادی نفرات و جمعیّت بی اثر است، پس فرزند عامل فقر نیست. «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیّاکُمْ»
۹-گاهی رزق وروزی ما در سایهی روزی فرزندان است. «نَرْزُقُهُمْ وَ إِیّاکُمْ»
۱۰-فرزندکشی و سقط جنین، گناه و جنایت است، چه پسر باشد، چه دختر. «لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ ... خِطْأً کَبِیراً»
۱۱-گناهان یکسان نیستند، گناهان صغیره و کبیره داریم. «خِطْأً کَبِیراً»
انتهای پیام/