مهدی رضایی نویسنده و مدرس داستان نویسی گفت: میزان پایین سرانه مطالعه در کشور ریشه فرهنگی و اقتصادی دارد.

مهدی رضایی نویسنده و مدرس داستان نویسی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مسئله کتاب و کتابخوانی در کشور گفت: سرانه پایین مطالعه در کشور ریشه فرهنگی دارد؛ حالا هم گرانی کتاب به آن اضافه شده است. این دو باعث شدند باز هم سرانه مطالعه در کشور سقوط کند.


بیشتر بخوانید


وی افزود: الان برای تهیه دو جلد کتاب باید حداقل صد هزار تومان پرداخت کرد. مردم با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و نمی‌توانند این میزان پول را برای تهیه کتاب پرداخت کنند. از سوی دیگر ذهن مردم درگیر است و آمادگی لازم را برای کتابخوانی ندارند.

این نویسنده ادامه داد: برنامه‌های تلویزیونی در زمینه کتابخوانی می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه در کشور کمک کند؛ چون تلویزیون مخاطب گسترده‌ای دارد. این تاثیرگذاری به شرطی است که تنها کتاب‌های افراد خاصی معرفی نشوند به خصوص افرادی که جامعه پسند نیستند. بلکه از تمام نویسندگان برای یک گفتگوی تلویزیونی دعوت کنند. در این صورت می‌تواند مخاطب را جذب کند.

این مدرس داستان‌نویسی اظهار کرد: بدون شک باید از قشر‌های مختلف نویسندگان برای حضور در گفت‌وگو‌های تلویزیونی دعوت کرد. مسابقات کتابخوانی هم که در کشور برگزار می‌شوند، چون فقط یک کتاب خاص را برای مطالعه معرفی می‌کنند، نمی‌توانند به افزایش سرانه مطالعه کمک کند. وقتی مسابقه یا جشنواره‌ داخلی برگزار می‌شود، نباید به یک کتاب خاص محدود شود.

رضایی ادامه داد: نحوه برگزاری مسابقات کتابخوانی می‌تواند در میزان سرانه مطالعه تاثیرگذار باشد. تمام رویداد‌های فرهنگی مانند یک شمشیر دولبه است. وقتی مسابقات کتابخوانی به یک کتاب خاص محدود نشوند، می‌توانند مخاطبان گسترده‌ای را به مطالعه کتاب علاقه‌مند کنند. اما اگر به کتابی خاص محدودشان کنیم، گستره مخاطبان مسابقه کتابخوانی هم محدود می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار