ارونقی گفت: تامین ارز کالا‌های اساسی طبق اولویت‌های وزرات صمت توسط بانک مرکزی ظرف این هفته انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران درباره رسوب کالا‌ها در گمرکات اظهار کرد: حدود ٣.۵میلیون تن کالای اساسی در گمرکات، یک میلیون تن کالای اساسی روی شناور‌ها و ۴میلیون تن کالای غیر اساسی غیر کانتینری در بنادر و گمرکات کشور دپو شده است. علاوه بر آن ٣٠ هزاردستگاه کانتینر که حامل کالا‌های اساسی و غیر اساسی هستند، در گمرک موجود است.

او ادامه داد: مطابق مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و مصوبات شورای عالی امنیت که به گمرک اعلام شد، در جلسه صبح امروز در خصوص کالا‌های دپو شده تصمیمات نهایی اتخاذ شد.

معاون فنی گمرک بیان کرد: در خصوص کالا‌های اساسی که هنوز انتقال ارز آن‌ها انجام نشده مقرر شد بانک مرکزی همکاری لازم را برای تامین ارز انجام دهد، که انتقال مالکیت انجام و کالا‌ها به گمرک احصا شود، البته کالا‌های اساسی که با نرخ ارز ترجیحی هستند.

ارونقی با اشاره به زمان تامین ارز از سوی بانک مرکزی گفت: این موضوع برمی گردد به اولویت‌هایی که وزارت صمت اعلام می‌کند و بر این اساس بانک مرکزی نسبت به تامین ارز اقدام می‌کند ظرف همین هفته اولویت‌ها مشخص و اعلام می‌شود.

این مقام مسئول گفت: در خصوص بخشی از کالا‌های اساسی که به صورت اعتباری خریداری شده و به بنادر حمل شده مقرر شد بانک مرکزی اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری را برای این کالا‌ها صادر کند و ظرف سه ماه از تاریخ ترخیص کالا‌ها نسبت به تامین ارز آن‌ها با نرخ ارز ترجیحی اقدام کند.

او افزود: مشکل صدور اعلامیه تامین ارز به صورت اعتباری است و تعهد بانک مرکزی مبنی برتامین و تخصیص ارز رسمی از سه ماه بعد از ترخیص این اقلام است.

این مقام مسئول گفت: درباره کالا‌های غیر اساسی که مربوط به نهاده‌های تولید می‌شوند مانند مواد اولیه و مواد واسطه‌ای که توسط بازرگان یا شرکت تولیدی وارد شود، تصمیمات خوبی گرفته شده است.

ارونقی ادامه داد: در خصوص کالا‌ها مقرر شد با ارز خود اشخاص اجازه ترخیص کالا بدون کد رهگیری بانک داده شود. روش دیگر رویه واردات در مقابل صادرات است که توسط خود شخص صادرات انجام شود و توسط واردکننده از پروانه صادراتی استفاده و نسبت به ترخیص کالا اقدام کند.

او درباره کالا‌های فاسدشدنی هم گفت: ٢٠٠هزار تن برنج  چندین ماه در گمرکات مانده بود،  نسبت به ترخیص این اقلام اقدام شده است. در خصوص کالا‌های اساسی فساد پذیر هم گمرک با همکاری بانک مرکزی دو فراخوان صادر کرد که بدون کد رهگیری بانک کالا ترخیص شود که استقبال نشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار