افزایش آرام قیمت مواد لبنی در بازار خراسان رضوی نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، افزایش آرام قیمت مواد لبنی در روز‌ها و ماه‌های گذشته در بازار خراسان رضوی نارضایتی مردم را به دنبال داشته و بسیاری را از مهمترین قلم کالایی سبد خانوار محروم کرده است.

خرید شیر پنج هزار تومانی و ماست، پنیر و خامه ی بیش از ۱۰ هزار تومانی برای قشری که ماهیانه ۲۰ میلیون ریال درآمد دارند، توجیه پذیر نیست و این قیمت‌ها باعث کاهش سرانه مصرف شیر در کشور می‌شود در حالی که مصرف این اقلام برای رشد و سلامت جسمانی مردم ضروری است.

طبق آمار‌ها سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور پایین است همچنین به استناد گزارش مرکز آمار ایران، کل تولید شیر کشور اعم از صنعتی و سنتی در سال ۱۳۹۸ هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تن اندازه گیری شده و با اضافه شدن سهم ۱۰ درصدی تولید سایر دام‌ها حداکثر تولید شیر کشور حدود هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که مجموع کل تولید شیر گاو اعم از صنعتی و سنتی ۹۰ درصد تولید شیر کشور را تشکیل می‌دهد.

گرانی آرام مواد لبنی در حالی رخ داد که اغلب اقلام این مواد غذایی قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور را دارد و عدم رعایت این قیمت‌ها تخلف صنفی محسوب می‌شود، اما فروشندگان تقصیر این گرانی را متوجه کارخانه داران می‌دانند و کارخانه‌داران این تقصیر را بر گردن گاوداران می‌اندازند.

تولیدکنندگان نیز می‌گویند نرخ مصوب شیر و سایر اقلام با توجه به افزایش هزینه‌های آنان توجیه اقتصادی ندارد و باید قیمت جدید برای شیر از سوی ستاد تنظیم بازار کشور تعیین شود.
 

افزایش قیمت شیر خام در خراسان رضوی بوسیله گاوداران


مهدی هدایت نیا مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه خراسان در نشست اخیر کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی گفت: هفتم تیرماه دولت قیمت ۲۹ هزار ریال را با اختیار هفت درصد کاهش یا افزایش برای هر کیلوگرم شیرخام تعیین کرد، اما اکنون قیمت شیرخام در کارخانه‌های لبنی خراسان رضوی به هر کیلوگرم ۵۰ هزار ریال رسیده است که این از افزایش قیمت شیرخام بوسیله گاوداران نشات می‌گیرد.

او افزود: تاکنون برخورد قانونی در خصوص گران فروشی در شیر فقط با کارخانجات بوده در حالی که افزایش قیمت شیر بوسیله گاوداران انجام شده است و آنان در دو سال گذشته قیمت مصوب را رعایت نکرده‌اند و اکنون نیز قیمت مصوب جدید برای محصولات لبنی تعیین نشده که این امر باعث بلاتکلیفی واحد‌های تولیدی شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه خراسان ادامه داد: هم اینک روزانه ۳۶۸ تن شیر از خراسان رضوی خارج می‌شود در حالی که این میزان در فروردین ماه امسال ۲۰۰ تن بود، گاوداری که شیرخام را از استان خارج می‌کند هم از علوفه با یارانه دولتی و هم از علوفه دولتی استانی استفاده می‌کند.
 

بیشتر بخوانید

 

نهاده مورد نیاز دامداران خراسان رضوی تامین نشده است

 
محمدرضا اورانی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: در هفت ماه گذشته ۳۸.۸ درصد نهاده مورد نیاز دامدار، گاودار و مرغدار استان تامین شده و در ۱۰ روز گذشته ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن نهاده وارد استان شده است، لذا با این میزان اندک از تامین نیاز گاوداران، قیمت مصوب ۲۹ هزار ریال برای هر کیلو گرم شیر خام مناسب نیست.
 

بیشتر بخوانید


او افزود: نمی‌توان از یک سو علوفه مورد نیاز گاودار را به حد کافی تامین نکرد و از سوی دیگر از او انتظار داشت قیمت مصوب شیرخام را رعایت کند، هم اکنون نیز قیمت مواد لبنی در بازار در حال تغییر است.
 

واحد‌های تولیدی نگران تغییر نرخ شیرخام هستند

 

علی غفوری مقدم معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: ستاد تنظیم بازار کشور در تیر ماه امسال قیمت پایه هر کیلوگرم شیرخام را ۲۹ هزار ریال تصویب کرد و براساس آن ۱۰ قلم از انواع محصولات لبنی توسط کارخانجات قیمت گذاری شد.

 او افزود: از آنجا که تنوع محصولات لبنی تولیدی کارخانجات زیاد است، به همان نسبت که قیمت شیرخام افزایش یافت، کارخانجات و واحد‌های لبنی سنتی نیز قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: با این حال در یک هفته گذشته قیمت شیرخام در لبنیاتی‌های سنتی استان هشت هزار ریال افزایش یافته و انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است.

غفوری مقدم بیان کرد: صاحبان واحد‌های تولیدی نگران تغییر نرخ شیرخام هستند، زیرا پس از آخرین زمان از تعیین قیمت مصوب شیرخام تاکنون قیمتی برای شیر و محصولات لبنی تعیین نشده در حالی که قیمت‌ها روند صعودی پرشتابی را طی کرده است.

 

تنها ۱۰ قلم از کالاهای لبنی قیمت مصوب دارند


عباس اخوان کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این باره گفت: براساس نظارت‌های انجام گرفته در بازار استان هم اینک قیمت شیر به کیلویی ۴۸ هزار تا ۵۰ هزار ریال رسیده و به هیچ وجه قیمت مصوب رعایت نمی‌شود.

او افزود: شیرخام توسط واحد دامداری عرضه می‌شود و قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور را دارد اما از بین محصولات لبنی فقط ۱۰ قلم کالا دارای قیمت مصوب است.

مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: از آنجا که شیر و ۱۰ قلم کالای لبنی قیمت مصوب دارد، عدم رعایت این قیمت‌ها تخلف بوده و هیچ یک از تولیدکنندگان و فروشندگان مجاز به افزایش قیمت نیستند.

اخوان بیان کرد: به دلیل درخواست تولیدکنندگان مبنی بر تغییر قیمت مصوب شیر و محصولات لبنی، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی این موضوع و ارائه قیمت کارشناسی شده به ستاد تنظیم بازار کشور است.
منبع: ایرنا


انتهای پیام//ف.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.