هدف از انجام مداخلات کار درمانی چیست؟

رئیس انجمن علمی کار درمانی ایران گفت: اهداف کار درمانی موجب شده است تا این درمان در بسیاری از بیماری‌ها حتی از درمان‌های دارویی هم اثربخشی بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی علیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس انجمن علمی کار درمانی ایران در نشست خبری هیئت مدیره انجمن علمی کار درمانی ایران که به مناسبت روز جهانی کار درمانی در مرکز جامع فوق تخصصی توانبخشی آرمان شایان برگزار شد، درباره کار درمانی اظهار کرد: کار درمانی یکی از شاخه‌های توانبخشی در گروه پزشکی است. زندگی انسان‌ها با انجام کار‌های روزانه از طریق کار درمانی سازمان‌دهی می‌شود و معنا پیدا می‌کند. آسیب، بیماری یا هر گونه اختلال، انسان‌ها را در انجام این کار‌ها با محدودیت‌ها یا کم توانایی‌هایی مواجه می‌کند و سلامت آن ها را به خطر می‌اندازد.

او بیان کرد: کار درمانی با توانمند کردن افراد در انجام کار‌های روزانه، همه ابعاد سلامت اشخاص را از جمله فیزیکی، ذهنی، روانی و اجتماعی، پس از هر گونه اختلال ارتقا می‌دهد. منظور از کار در کار درمانی، اموری است که یک فرد در زندگی‌اش متناسب با سن و فرهنگ خود به انجام آنها نیاز دارد و از او انتظار می‌رود که به انجام این کار‌ها تمایل داشته باشد. کاردرمانگران برای بهبود سلامت اشخاصی که در سنین مختلف و به دلایل گوناگون، کم توان شده‌اند، تلاش می‌کنند.

رئیس انجمن علمی کار درمانی ایران افزود: شرایط مختلف، بیماری‌ها و اختلالات گوناگون فرد را در انجام کار‌های روزانه با مشکل مواجه می‌کند و استقلال شخصی و کیفیت زندگی‌اش را کاهش می‌دهد. سلامت در کار درمانی سیستمی پویاست که حاصل تعامل فرد، محیط پیرامونش و کار‌هایی است که باید در زندگی خود انجام دهد.

کاردرمانگر و کودک

علیزاده تاکید کرد: کاردرمانگران با نگاهی مراجع محور، نظام‌مند و انجام مداخلاتی، بیماران را توانمند می‌کنند. کار درمانی مجموعه‌ای محدود از روش‌ها نیست که تنها بر یک بعد سلامت تمرکز کند بلکه هدف کاردرمانگران از انجام مداخلات، بهبود همه ابعاد فیزیکی، روانی و اجتماعی سلامت فرد است؛ چنین نگرشی در درمان منجر می‌شود تا بیمار در زندگی احساس هدفمندی و خوب بودن کند. پزشک تلاش می‌کند تا بیمار زنده بماند و کاردرمانگر به بیمار کمک کرده تا کیفیت زندگی او بهتر شود.

دلایل اهمیت کار درمانی در نظام‌های سلامت کشور‌های پیشرفته

او یادآوری کرد: در نظام‌های سلامت کشور‌های پیشرفته، کار درمانی به علت داشتن نتایج بالینی موثر برای بیماران و کاهش هزینه‌های نظام سلامت اهمیت دارد. کار درمانی کمک می‌کند تا مدت اقامت مبتلایان به اختلالات سیستم اعصاب مرکزی، محیطی و روانی در بیمارستان و احتمال عود بیماری‌ها کاهش پیدا کند. کار درمانی در بسیاری از بیماری‌ها حتی از درمان‌های دارویی هم اثربخشی بیشتر دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Germany
امیر
۱۳:۲۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
بیمارای زیادی نیاز به این رشته دارند و متاسفانه به علت مشکلات مالی و ناتوانی در پرداخت هزینه ها جلسات رو رها میکنند!
آخرین اخبار