به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، امرار معاش، کسب درآمد و شغل پیدا کردن با شیوع کرونا سختتر از قبل شده است، در روزهایی که بسیاری از افراد به دلیل تعطیلی کارگاه یا یک کارخانه شغل خود را از دست میدهند یا جوانان متعددی روزهای بیکاری را میگذرانند، هستند افرادی که شاید در گوشهای با مهارتهایی که کسب کردهاند، هم زندگی خود را میگذرانند و هم زمینه گذران زندگی دیگران را فراهم میکنند.
بهروز عزیزی یکی از همین افرادی است که در خانه خود معاش خانوادهاش را تامین میکند، آنچه که شاید تا حدودی بهروز را از سایرین متمایز کرده شرایط او است؛ بهروز عزیزی طلبهای است که کار ساخت زیورآلات را انجام میدهد و همین قرار گرفتن طلبگی در کنار این هنر، جذابیتی بود که ما را به خانه او کشاند.
طبق قرار قبلی به محل سکونتش رفتیم. کارگاه کوچک او در زیرزمین خانهاش واقع شده، بعد از گذشتن از حیاط کوچک خانه وارد ساختمان شدیم، محل سکونت از زیر زمین یا همان کارگاه با پلکان جدا میشد و ما به سمت کارگاه هدایت شدیم، کارگاهی کوچک که یک سمت آن درست زیر پنجرههایی که به حیاط باز میشد میز کار قرار گرفته بود و دستگاهها و ابزار کار نیز روی میز قرار داشت.در سمت دیگر یعنی درست روبه روی میز کار، با پارچهای پوشیده شده بود.
حجت الاسلام بهروز عزیزی متولد سال ۶۳ است و دو فرزند پسر دارد، حدود ۱۸ سال از عمر طلبگیاش میگذرد و همچنان مشغول تحصیل و البته در کنار آن تبلیغ است.
عزیزی همین طور که میز کار را برای ساخت یک انگشتر سفارش شده آماده میکرد، گفت: در کنار تحصیل و تبلیغ، بر اساس علاقه و ذوق هنری، کار ساخت زیورآلات را پیگیری کردم و توانستم مهارت لازم را برای امرار معاش از این طریق به دست آورم.
انگشترهای ساخته شده با رکابهای نقرهای و طلایی را واکاوی میکنم، رکابهایی با نقش و نگارهای متفاوت که نشان از ذوق و دقت ظریف سازندهاش دارد.
از او در مورد گذشته تحصیلی و شغلیاش پرسیدم که گفت: سال ۷۹ وارد حوزه علمیه شدم و حدود ۱۹ سال است که درس طلبگی میخوانم، در کنار تحصیل در بحث تبلیغ هم از مبلغین هستم.
عزیزی ادامه داد: از سال ۹۰ با ساخت زیورآلات سنتی آشنا شدم البته از قبل به دلیل علاقه به این هنر، آشنایی سطحی داشتم، اما از سال ۹۰ به صورت حرفهای پیگیری کردم و به عنوان یک کار تخصصی به آن نگاه کردم.
این هنرمند با اشاره به اینکه شهریه طلبگی محدود است و امکان گذران زندگی و تامین مخارج خانواده از این طریق وجود نداشت، گفت: هزینه یادگیری این هنر برای من زیاد بود به همین دلیل امکان استفاده از کلاس آموزشی اساتید برجسته را نداشتم.
او ادامه داد: برای کسب مهارت به صورت پراکنده از هنرمندان این رشته پرسش میکردم و سعیکردم از این طریق مهارت را به دست آورم؛ بعد از به دست آوردن مهارت جزئی ابتداییترین ابزار این رشته را تهیه کردم و کار را با همان ابزار شروع کردم و همچنان هم به سبک سنتی و با همان وسایل کار را انجام میدهم.
عزیزی همینطور که روی کار قلمزنی فرزندش که حدود ۱۴ سال سن دارد و کنار دست پدر کار میکند نظارت دارد، گفت: کار را طبق چارچوبی که در ابتدا آموختم شروع کردم و به مرور بر اساس تجربه متوجه شدم که بسیاری از موارد گفته شده صحیح نبوده است و راههای بهتر و مناسبتری را پیدا کردم.
عزیزی بیان کرد: انگشترهای مختلف مثل شبکه، صفوی، شیرازی، فانتزی را کامل آموختم و و در کنار ساخت این انگشترها قلم زنی و زیور آلاتی غیر از انگشتر را نیز آموختم و میتوانم بگویم امروز به صورت کامل مهارت این رشته را کسب کردم و به جوانان علاقمند به این رشته نیز آموزش میدهم تا بتوانند شغلی برای خود دست و پا کنند.
این طلبه در خصوص اینکه کسب مهارت ساخت و رسیدن به توانمندی چه مدت به طول انجامید، گفت: به دلیل علاقه زیاد به یادگیری این حرفه و تلاش شبانه روزی تقریبا حدود هشت ماه مهارت لازم را کسب کردم و توانستم گردنبند درست کنم.
حجت الاسلام عزیزی ادامه داد: در ابتدا درآمدی نداشتم، تعدادی زیورآلات را به عنوان نمونه آماده کردم و از راه تبلیغ بین دوستان و همسایگان سفارش ساخت گرفتم و به مرور کارم رونق گرفت.
عزیزی در پاسخ به اینکه با وجود طلبه بودن هنرمندان چه برخوردی داشتند و در برابر سوالهایی که میپرسیدید چه واکنشی نشان میدادند؟ گفت: جالب است بدانید زمانی که ملبس به لباس به هنرمندان اراک یا بازار رضای مشهد مراجعه میکردم از پرسشهایم استقبال میشد و اگر با لباس عادی بودم گاهی حاضر به کمک کردن برای یادگیری نمیشدند.
او اظهار کرد: البته باید بگویم بیشتر توضیحاتی که ارائه میشد و روش ساختی که توضیح داده میشد بسیار دشوارتر از راهکاری بود که بعد از کسب مهارت به آن رسیدم و امروز با راهکارهای ابتکاری خودم کار را انجام میدهم.
عزیزی در مورد بیکاری جوانان و شرایط اقتصادی هم گفت: در کنار تحصیلات نیاز است مهارتی کسب شود که از طریق آن امکان درآمدزایی و امرار معاش وجود داشته باشد؛ از طرفی کسب یک مهارت در بسیاری از زمینهها از جمله ارتباطهای اجتماعی اثرگذار است.
این هنرمند خوش ذوق ضمن تقدیر از سازمان تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: زکات علم آموختن است و من دوست دارم به جوانان علاقمند به این رشته کار ساخت زیورآلات را آموزش بدهم تا آنها هم بتوانند در این شرایط سخت اقتصادی کم حال خانواده باشند، از کسانی که در مورد این هنر سوالی داشته باشند استقبال میکنم و این هنر زیبا را به آنان میآموزم و از اینکه بتوانم جوانی را از این طریق جذب به کار کنم بسیار خوشحال میشوم، ضمن اینکه تاکنون این حرفه را به چند نفر آموخته و آنها با فرا گرفتن این آموزش جذب بازار کار شدهاند.
او ادامه داد: در شرایط کنونی که به دلیل شیوع کرونا بسیاری از افراد کار خود را از دست دادهاند چنین مهارتهایی میتواند کمک کننده باشد و میتوانیم در گوشهای از فضای خانه درآمدزایی داشته باشیم ،به همین دلیل به جوانان توصیه میکنم مهارتی را در کنار تحصیل کسب کنند که در شرایط دشوار بتوانند از آن بهره بگیرند.
عزیزی بیان کرد: امروز در کنار تحصیل و تبلیغ به صورت پاره وقت کار ساخت زیورآلات را انجام میدهم و بیشتر هزینه زندگی را از این طریق تامین میکنم و اگر این مهارت را نداشتم، امروز قادر به تامین مخارج زندگی نبودم.
از او در مورد فضای پوشیده شده با پارچه پرسیدم؛ پارچه را کنار زد و با قفسهای مملو از کتابهای مختلف مواجه شدم و در مورد صحبت او که مهارت در کنار تحصیل باید باشد، بیشتر تامل کردم.
فضای خانه آنها بسیار سادهتر از آن چیزی است که تصور میکردم. حالا بهروز بعد از اتمام کار در کارگاه و طی کردن پلهها، در کنار فرزندان و همسر است و نوبت به فضای خانه رسیده که با هنر آرامش و تدبیر او گرمتر و صمیمیتر شود. رسیدگی به درس فرزند کوچکتر همراهی با همسر در کارهای خانه و تماشای تلویزیون با پسر بزرگتر را با همان عشق ساخت زیورآلات انجام میدهد.
این مبلغ توانسته در این روزگاری که شرایط اقتصادی به شدت وخیم شده است و وضعیت کار به دلیل شیوع کرونا با محدودیتهای قابل توجه مواجه شده است درآمدی هرچند اندک را برای خانواده مهیا کند، درآمدی که اگر وجود نداشت شاید ادامه زندگی را سخت میکرد.
پیگیری یک علاقه و کسب یک مهارت بر اساس علاقه میتواند روزی گره کشای زندگی باشد و این آن چیزی است که باید مورد توجه بسیاری از جوانان و حتی نوجوانان قرار بگیرد و شاید نیاز باشد سیستم آموزشی این نوع مهارتها را بر اساس نیاز بازار داخلی و خارجی شناسایی و بر اساس استعداد و کشش بازار دانش آموزان در کنار تحصیل به سمت کسب مهارت هدایت شوند که در پیچ و خم زندگی از ادامه مسیر باز نمانند و از طرفی با برخی از حرفهها به اقتصاد کشور کمک شود.
منبع: فارس
انتهای پیام/ح