وزیر راه و شهرسازی از تکمیل شاهراه ترانزیتی شرق کشور تا پایان دولت دوازدهم خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی  روز چهارشنبه در حاشیه  مراسم ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان اظهارداشت: محور ترانزیتی چابهار – میلک تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید  که در این حوزه دو هزار و ۵۰۰ نیرو در فعال هستند و این مسیر ترانزیتی از طرح‌های مهم و فعال دولت است.

اسلامی افزود:محور ترانزیتی چابهار به میلک حدود ۹۰۰ کیلومتر است که جنوب سیستان و بلوچستان را به شمال آن متصل می‌کند و نقش مهمی در رونق تجارت و توسعه منطقه شرق کشور خواهد داشت و فرآیند تکمیل شهر فرودگاهی چابهار در حال رسیدگی است و تعیین تکلیف خواهد شد.

او ادامه داد:شهر فرودگاهی در حال احداث چابهار نیز در هفته‌های اخیر به دلیل ناهماهنگی بوجود آمده بین دستگاه‌های اجرایی و ارتش روند تکمیل آن متوقف شد.

نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان  اظهارداشت: بیش از یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پیشرفت حدود ۴۳ درصدی خط ریلی چابهار- زاهدان هزینه شده که این خط در آینده‌ای نزدیک آماده افتتاح خواهد شد.

احمد نوذری بیان کرد: این پروژه در هشت قطعه و با مبلغ اولیه ٢ هزار و ٤١ میلیارد تومان در حال اجراست و تاکنون کل پروژه بیش از ۴۷ درصد پیشرفت، زیرسازی کل پروژه ۶۳ درصد، زیرسازی بخش جنوبی مسیر ۷۶ درصد و پیشرفت فیزیکی بخش جنوبی ۵۹ درصد و تاکنون پیشرفت مالی پروژه ۴۰ درصد بوده است.

او افزود: خط ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس در مجموع یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر طول دارد که ۶۱۰ کیلومتر آن از چابهار تا زاهدان و با احتساب خطوط فرعی ۷۳۰ کیلومتر بوده و طول مسیربخش شمالی ایرانشهر تا زاهدان ۳۱۶ کیلومتر است.

نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: در این پروژه ۳۳ ساختمان، ایستگاه ۹۰۰ تا یکهزار و ۷۰۰ متر مسافری و باربری، ۱۲۸ دستگاه پل بزرگ و کوچک و ۳۹ دستگاه تونل پیش‌بینی شده است.

او بیان کرد: ۲ هزار و ۵۳۰ نیروی انسانی و ۸۹۲ ماشین آلات راه‌سازی در این پروژه مشغول به کار هستند.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار اظهارداشت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل برای رونق اقتصادی این استان از اولویت‌های دولت است.

رحمدل بامری افزود: تکمیل طرح‌های توسعه‌ای نظیر راه آهن به توسعه حمل و نقل سیستان و بلوچستان و کشور کمک شایانی می‌کند و جایگاه بندرشهید بهشتی را در حمل کالا به داخل کشور ارتقا می‌دهد.

او با اشاره به اینکه چابهار نقش ملی و بین المللی در توسعه سیستان و بلوچستان دارد و ارتباط این منطقه با آب‌های آزاد زمینه توسعه را برای هر صنعتی فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: چابهار در آینده قطب تجارت و ترانزیت منطقه خواهد شد و باید هر چه سریعتر زیرساخت‌های آن در زمینه حمل و نقل فراهم شود.

فرماندار چابهار ادامه داد: پروژه راه آهن چابهار - سرخس از طرح‌های ملی در حال اجراست که می‌تواند نقش مهمی در تحول اقتصادی سیستان و بلوچستان بویژه بندر بزرگ چابهار داشته باشد.

او با قدردانی از تلاش دولت برای توسعه و آبادانی چابهار خاطرنشان کرد: تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس سبب ساخت حدود یکهزار کیلومتر بزرگراه و آزاد راه، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار، راه‌اندازی خطوط مسافری دریایی با کشور‌های همجوار مرز‌های آبی و حمل و نقل کالا و مسافر در جنوب سیستان و بلوچستان می‌شود.

پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس - مشهد یکی از طرح‌های مهم ملی درحال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشور‌های مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.

این پروژه مهم و حیاتی به طول یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر بوسیله قرارگاه خاتم الانبیا درحال اجراست و نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشور‌های همجوار خواهد داشت.

پروژه اتصال خط آهن چابهار- زاهدان- مشهد به شبکه ریلی کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شده، ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبوده و تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی نیازمند توجه ویژه دولت است که خوشبختانه امسال با تحرکات بیشتری در حال اجراست.

این خط آهن از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به راه آهن بافق - مشهد متصل خواهد شد، که اکنون از ۲ مسیر زاهدان به سمت چابهار و چابهار به سمت نیکشهر و ایرانشهر در حال ساخت است.

توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا ۸.۵ میلیون تن ایجاب می‌کند که خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس هرچه سریعتر تکمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحول بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.

رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های بندر چابهار دارند به طوری که پروژه‌های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است.

هم اینک در اجرای پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - مشهد (سرخس) نیرو‌های بومی مشغول کار هستند و علاوه بر اجرای این طرح در روستا‌هایی که راه آهن از آن‌ها عبور می‌کند ساخت مدرسه، زیرسازی و بازگشایی راه‌های ارتباطی برای محرومیت زدایی مناطق مختلف روستایی در دستورکار است که موجب رضایتمندی مردم محروم شده است.

خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است.

این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابجایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده است. مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد، اما از سال ۱۳۹۲ به طور جدی درحال اجراست.

این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل شده و پس از آن برای ارتباط با کشور‌های آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود.

از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشور‌های آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است.

راه آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس به عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه‌بر کسب منافع ملی حاصل از درآمد‌های ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت.

دهستان میلک از توابع شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است و هم اینک بازارچه و پایانه مرزی آن یکی از فعال‌ترین گذر‌های مرزی کشور است و پل ابریشم تنها مسیر رفت و آمد کامیون‌های حامل کالا‌های ترانزیتی و صادراتی ایران و افغانستان در استان سیستان و بلوچستان است.

ایجاد زیرساخت ریلی سبب دسترسی بهتر به معادن غنی استان شده و بهره‌برداری از آن‌ها را مقرون به صرفه می‌کند، علاوه بر این مقدمات لازم برای سرمایه گذاری در زمینه فعالسازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم می‌شود و کشور افغانستان نیز می‌تواند موادمعدنی و تولیدات کشاورزی خود را از این طریق به بندرچابهار و از آنجا به سایر کشور‌ها صادر کند.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۵۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
آفرین . احسنت . ایران بهترین پتانسیل ترانزیتی منطقه غرب آسیا و آسیای میانه است . ما می توانیم با توسعه راهها به بین المللی کردن اقتصاد کشورمان کمک کنیم . تمامی آسیای میانه نیاز مبرمی به آبهای گرم جنوبی کشورمان دارند و ما باید این امکان را برایشان فراهم کنیم و به این ترتیب اقتصاد کشورمان در مسیر شکوفایی قرار می گیرد . ایجاد اشتغال . افزایش و تولید ثروت . صادارت و ترانزیت کالا از کشورمان به سراسر جهان و ... همه از مزایا این طرح هستند