یک کارشناس علوم قرآنی گفت: روز جمعه در آداب مسلمانان به عنوان یکی از اعیاد مسلمانان شناخته می‌شود، روزی که اعمال نیک در آن دو برابر و اعمال بد نیز دوبرابر در کارنامه ما ثبت می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا وحیدی  پیرامون جایگاه روز جمعه گفت: روز جمعه در آداب مسلمانان به عنوان یکی از اعیاد مسلمانان شناخته می‌شود، روزی که اعمال نیک در آن دو برابر و اعمال بد نیز دوبرابر در کارنامه ما ثبت می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: جمعه آداب مخصوصی دارد، این اعمال بر گرفته از جایگاه این روز به عنوان روزی عبادی برای مسلمان محسوب می‌شود، در این روز همه از کسب کار دست می‌کشند و اوقاتی مناسب برای عبادت خداوند فراهم می‌شود، جمعه زمانی است که کوله‌بار انسان را برای سفر آخرت پر می‌کند لذا نباید از این روز غافل ماند.


بیشتر بخوانید


وحیدی به تاکیدات «ائمه معصومین (ع)» پیرامون روز جمعه اشاره و ابراز کرد: تاکیدات بسیار از سوی بزرگان دین و «ائمه معصومین (ع)» پیرامون روز‌های جمعه شده است. شیخ صدوق در روایتی از «امیر المومنین (ع)» بیان کرده است: «امیرالمؤمنین (ع)» در روز جمعه خطبه مى خواندند و مى فرمودند: آگاه باشید خداوند این روز را براى شما عید قرار داده است و آن سید تمام روز‌ها و برتر از تمام عیدهاى شماست و خداوند در کتاب خود امر کرده، به سوى ذکر خدا کوشش کنید، باید با میل و رغبت عظمت این روز را حفظ کنید و نیت خود را براى عبادت در این روز خالص کرده و در روز جمعه گریه و زارى، دعا و طلب رحمت و آمرزش نمایید هم این‌ها برای این است که خداوند دعاى کسى را که در این روز از خداوند چیزى بخواهد، اجابت مى کند، روز جمعه زمان مبارکی است که روایات بسیاری پیرامون آن بیان شده که تاکید دارند، هیچ بنده مؤمنى نیست که در آن ساعت از خداوند چیزى طلب کند، و آن چیز اجابت نشود.

وی به اعمال روز جمعه اشاره و بیان کرد: به جا آوردن نماز‌های مستحب، مانند نماز‌های نافله روز جمعه، نماز‌های هدیه به «پیامبر اکرم (ص)» و حضرت «فاطمه زهرا (س)»، نماز اعرابی و نماز جعفر طیار در روز جمعه سفارش شده است، همچنین خواندن دعا‌های اختصاصی روز جمعه، خواندن زیارت‌های خاص این روز، مانند زیارت «امام حسین (ع)» و زیارت «امام زمان (عج)» در عین حال صلوات فرستادن بر «پیامبر اکرم (ص)» از فضیلت‌های فراوانی برخوردار است.

این کارشناس علوم قرآنی به جمعه‌های انتظار اشاره و تاکید کرد: نام گرفتن جمعه با عنوان جمعه انتظار در حقیقت برگرفته از نام گذاری روز‌های جمعه به عنوان روز «امام زمان (عج)» است، در این روز منتظران چشم امیدشان به سوی ظهور حضرت «ولی عصر (عج)» است. طبرسی در کتاب نجم الثاقب پیرامون جمعه‌های انتظار بیان کرده است «روز جمعه از چند جهت اختصاص و تعلق دارد به حضرت «ولیعصر (عج)»، ابتدا آنکه ولادت باسعادت آن جناب در آن روز بوده و دیگر آنکه ظهور نیز در این روز وعده داده شده است، لذا انتظار فرج «امام زمان (عج)» در آن روز بیشتر از روز‌های دیگر است، چنانچه در زیارت مختصه به «امام زمان (عج)» این مهم مورد تاکید قرار گرفته است «ییَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ، صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ، هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ، وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْکَ، وَ قَتْلُ الْکَافِرِینَ بِسَیْفِکَ، وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ، وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ، فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ،‌ای سرور من،‌ای صاحب زمان، درود‌های خدا بر تو و برخاندانت، امروز روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت و گشایش کار اهل ایمان به دستت در آن روز و کشتن کافران به سلاحت امید می‌رود، و من‌ای آقای من در این روز میهمان و پناهنده به توأم، و تو‌ای مولای من بزرگواری از فرزندان بزرگواران، و از سوی خدا به پذیرایی و پناه دهی مأموری، پس مرا پذیرا باش و پناه ده، درود‌های خدا بر تو و خاندان پاکیزه ات».

وحیدی پیرامون معرفی جمعه‌های انتظار با عنوان روز عید تصریح کرد: روز جمعه را یکی از عید‌های چهارگانه می‌شمارند لذا در این روز مومنان چشمشان به ظهور منجی عالم بشریت روشن شده و در رکاب ایشان قرار می‌گیرند و مؤمنان شاهد حضور و گسترش عدالت بر زمین همچنین ظهور کلمه حق و اعتلای دین، ایمان و شعایر مسلمین خواهند بود، خداوند و اولیای او در آن روز چشم و دلشان روشن، منور، مسرور و خرسند به «حضرت، ولی عصر (عج)» و این بهترین هدیه صبر منتظران خواهد بود.

وی به اهمیت ظهور از دیدگاه «ائمه معصومین (ع)» اشاره و ابراز کرد: ظهور همواره مورد توجه و تاکید «ائمه معصومین (ع)» بودهف لذا هر یک از «ائمه معصومین (ع)» بر آن تاکید داشته اند، «امام صادق (ع)» پیرامون ظهور «حضرت، ولی عصر (عج)» فرموده‌اند: «چون عصر پنجشنبه و شب جمعه فرا می‌رسد فرشتگانى از آسمان فرود مى‏‌آیند که قلم هاى طلا و صفحه ‏هاى نقره به همراه دارند و در عصر پنجشنبه و شب جمعه و روز جمعه‏ تا غروب آفتاب نمى‏‌نویسند مگر صلوات بر «پیامبر اکرم (ص)» را، سفر کردن و از پى کارى رفتن در روز جمعه‏ خوب‏ نیست و خوب نبودنش به خاطر نماز جمعه است، اما پس از خواندن نماز جائز است و مبارک.»

وحیدی به تاکیدات «پیامبر اکرم (ص)» در مورد حضرت «ولیعصر (عج)» اشاره و خاطرنشان کرد: «رسول خدا (ص)» در مورد ظهور حضرت «حضرت، ولی عصر (عج)» فرموده اند: شب و روز جمعه‏ ۲۴ ساعت است و خدا در هر ساعتى ششصد هزار نفر از آتش آزاد می‌فرماید»، همچنین روایتی دیگر از «پیامبر اکرم (ص)» وجود دارد که در آن بیان شده «خداى سبحان از بین روز‌ها روز جمعه‏ را انتخاب کرد، از بین شب‌ها شب قدر را اختیار نمود، از بین ماه‌ها ماه رمضان را انتخاب فرمود، از بین پیامبران مرا برگزید، بعد از من على (ع)» را اختیار کرد و از «على حسنین (ع)» را برگزید و از آن دو بزرگوار نُه امام را اختیار کرد که نهمین آنان قائم آن‌ها است».

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار