به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره «شوآف آقای وزیر در اجرای بخشنامه تعارض منافع؟!»، «موضوع سیم کارت ویژه دانش آموزان را پیگیری میکنیم» و «بکارگیری همه توان برای خدمت یا سرکوب اعتراض برای پرداخت حقوق؟!» سپری شد.
بکارگیری همه توان برای خدمت یا سرکوب اعتراض برای پرداخت حقوق؟!
ماجرا از یک پست اینستاگرامی در صفحه شخصی محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش شروع شد؛ یک ویدئو با این مضمون که «معنای حقوقی که میگیریم یعنی باید خدمتی ارائه کنیم، هرکسی امضا کرد به هیچ عامل دیگری ربطی ندارد، حقوقها را دیر یا زود دادند، کم یا زیاد دادند، به هیچ عامل دیگر مربوط نیست، ما پذیرفتیم و میتوانستیم نپذیریم.
اگر نمیتوانیم زیر بار مسئولیت قد علم کنیم باید بکشیم کنار وارد بازی بزرگی شدیم خواسته و ناخواسته و زیر برگه بزرگی را امضا کردیم.»
ویدیویی که جنجالی امروز به اوج رسید و به دنبال این اتفاق پست هم از صفحه شخصی آقای وزیر پاک شد.
شوآف آقای وزیر در اجرای بخشنامه تعارض منافع؟!
اقدام شجاعانه آقای وزیر برای اجرای بخشنامه تعارض منافع جالب توجه بود، اما عیار کار آنطور که باید و شاید نشانی از اجرای قابل توجه بخشنامه را نشان میداد.
مصادیق تضاد منافع کم و بیش در آموزش و پرورش مشهود است، اما گویی جز ادعای واهی برای اجرای کار توان یا عزمی برای اجرا موجود نیست.
موضع سکوت آموزش و پرورش و در راس آن آقای وزیر در برابر فروش کتابهای برخی مسئولان یکی از دانشگاههای منسوب به آموزش و پرورش، جابجایی مسئولان مشمول تعارض منافع به جای سیاست ماندن یا رفتن که خود حاجی میرزایی مدعی شده بود از جمله مشهودترین مصادیق از اجرای عجیب و غریب بخشنامه تعارض منافع در وزارتخانه است که ادعای پیشرو بودن در این عرصه را دارد.
از اول دبستان تا سال آخر دبیرستان یکی از کتابهای درسی با عنوان «نگارش» جز ثابت برنامه دانش آموزان است. از طرفی دیگر، خواندن و نوشتن دو پای آموزش و دو هدف اصلی آموزش و پرورش محسوب میشوند و نوشتن میتواند بر گسترش خواندن تأثیر بسیاری داشته باشد.
در کنار اهمیت نگارش اما همچنان شاهد هستیم که نگارش یک متن رسمی یا نامه برای بسیاری از افراد و حتی مدیران در سطوح مختلف کاری دشوار است و در نوشتن یک نامه یا گزارش اداری ناتوانند. با این مقدمات میخواهیم بگوییم که چرا «نوشتن» هیچ جایی در کنکور ندارد.
موضوع سیم کارت ویژه دانش آموزان را پیگیری میکنیم
محسن حاجیوزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که بهره مندی دانش آموزان از پیام رسانهای خارجی خطر استفاده از فیلترشکن را به دنبال دارد، گفت: این خطر جدی است و ما همه تلاش خود را برای مقابله با آن داریم همچنین موضوع سیم کارت ویژه را پیگیری میکنیم پیش از این هم موضوع این سیم کارت مطرح شد، اما مشکلات فنی داشت که آن را پیگیری میکنیم.
او افزود: تمهیداتی اپراتورها پیشبینی کردند، اما وقتی در فضای کلیتر نگاه میکنیم، عملکرد این چند ماه نشان میدهد، دانش آموزان و فرهنگیان استفاده از شاد را توسعه دادند و به میزان استفاده ٣١۵ گیگا بایت بر ثانیه رسیدیم و به همین نسبت که استفاده از شاد افزایش مییابد استفاده از سایر پیام رسانها کاهش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: کاری را در فاصله ۶ ماه انجام دادیم تا به تدریج مشکلات رفع شود و مشکلات شاد روز به روز رفع شود.
مراسم ۱۳ آبان امسال چگونه برگزار میشود؟
مجتبی باستان، جانشین سازمان بسیج دانشآموزی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامههای این سازمان برای راهپیمایی ۱۳ آبان اظهار کرد: روحیه انقلابی دانش آموزان ما نشات گرفته از ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ است، جایی که دانش آموزان با پیام حضرت امام خمینی در دوران حکومت طاغوت، کلاسها را تعطیل کرده و به سمت دانشگاه تهران به راه افتادند و شعار مرگ بر شاه و درود بر خمینی را سر دارند.
او افزود: در آن ایام ۵۶ دانش آموز انقلابی شهید شدند؛ این امر باعث شد که روز ۱۳ آبان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شود. سازمان بسیج دانش آموزی نیز به عنوان یک تشکل، فعالیت خود را از سال ۷۵ شروع کرده است.
جانشین سازمان بسیج دانشآموزی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بعد از این اقدام در دوران دفاع مقدس ۳۶ هزار شهید دانش آموز تقدیم انقلاب شدند که نشان دهنده دغدغه دانش آموزان بوده است. در دوران شیوع ویروس کرونا ۲ هزار گروه بهیار سلامت تشکیل شدند، ۱۰ هزار مدرسه ضد عفونی و ۲ میلیون ماسک تولید و توزیع شد.
باید وضعیت استخدامی ۸۰ هزار شاغل آموزش و پروش تعیین تکلیف شود
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درخصوص تامین نیروی انسانی از طریق ظرفیت دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی گفت: ابتدا باید وضعیت استخدامی ۸۰ هزار نفر از افرادی که در آموزش و پرورش شاغل هستند و هنوز تعیین تکلیف نشده اند مشخص شود، سپس به هر میزان که نیاز به نیروی انسانی بود بر حسب استان، منطقه وجنسیت، ظرفیتهای لازم را در دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی ایجاد خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر مسیر ورود به آموزش و پرورش از سه طریق دانشجومعلمان تعهد ۴ ساله، ماده ۲۸ و تبدیل وضعیت افراد میباشد که مجموعه اینها تا سال ۱۴۰۴ به تعادل میرسد و نیروی انسانی مورد نیاز ما تامین خواهد شد.
انتهای پیام/