مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری، از فعال شدن بخش پلاسما فرزیس بهبود یافتگان کرونا در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حسین هاشمی مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری، از فعال شدن بخش پلاسما فرزیس بهبودیافتگان مبتلا به ویروس کرونا در مرکز انتقال خون استان خبر داد و گفت: این بخش با ظرفیت دو تخت طی چند روز آینده در مرکز استان فعال می‌شود و بهبود یافتگان کرونا می‌توانند به شکرانه سلامت خود، با مراجعه به پایگاه انتقال خون شهرکرد، پلاسمای خون‌شان را اهدا کنند.

او افزود: تاکنون ۲۰ بیمار بهبود یافته برای پلاسما به مراکز خون‌گیری استان مراجعه کرده‌اند که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، امکان پلاسماگیری از آن‌ها وجود نداشت.


بیشتر بخوانید


هاشمی اضافه کرد: افراد بهبود یافته می‌توانند ۲۸ روز پس از بهبودی، پلاسمای خود را به بیماران اهدا کنند و شرایط اهدای خون آن‌ها به گونه‌ای است که آنتی بادی بر علیه ویروس دربدن آن‌ها بالا رفته باشد.

او ادامه داد: اگر بیماران کرونایی در استان به پلاسمای فرد بهبود یافته نیاز داشته باشند، با هماهنگی سازمان مرکزی از طریق اصفهان پلاسما در اختیار بیماران استان قرار داده می‌شد.

هاشمی گفت: ویروس کرونا به هیچ وجه از راه خون قابل انتقال نیست و سازمان انتقال خون ایران تحت نظارت مستقیم سازمان بهداشت جهانی فعالیت دارد و ملزم به رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی است.

او افزود: در پایگاه‌های خون‌گیری در هنگام فرآیند خون‌گیری هر دو ساعت یکبار تمامی سطوح ضدعفونی و برای انجام خون‌گیری تمامی وسایل مورد از جمله ملحفه، دستکش و ماسک یکبار مصرف استفاده می‌شود.

هاشمی اضافه کرد: مراجعه کنندگان اهدای خون در شرایطی که تمایل به اهدای خون داشته باشند توسط پزشک پایگاه مورد معاینه قرار می‌گیرند تا سالم‌ترین خون از آن‌ها گرفته شود.

او از مردم خواست: در این شرایط شیوع کرونایی سازمان انتقال خون را یاری کنند که در راستای اهدای سازمانی خود که سلامت جامعه و انتقال خون سالم و کافی است، فعالیت کند.

هاشمی با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی کاهش اهدای خون و مراجعان برای اهدای خون گفت: شیوه ویروس کرونا تاثیر زیادی بر اهدای خون داشته است.

او افزود: در شش ماهه نخست امسال ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند.

هاشمی اضافه کرد: در استان چهار مرکز خون گیری فعال است که مرکز شهرکرد همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۸، مرکز بروجن همه روزه از ساعت هشت تا ۱۳ و مرکز فارسان روز‌های زوج از ساعت هشت تا ۱۲ و مرکز بن نیز پنجشنبه‌ها ساعت هشت تا ۱۲ آماده خونگیری از مردم است.

او به کمبود خون در استان اشاره کرد و گفت: کاهش اهدای خون تهدیدی برای ذخیره خونی استان است و هم اکنون کمبود گروه خونی در همه گروه‌های خونی وجود دارد و بیشترین کمبود در گروه خونی o است.

هاشمی افزود: روزانه مصرف گلبول خون در استان ۵۰ واحد، پلاکت ۳۰ تا ۴۰ واحد و پلاسمای تازه ۳۰ واحد است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار