معاون صنایع دستی گیلان گفت: نشانه جغرافیایی چادر شب قاسم آباد و گلیم تالش به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، فرزاد رشیدی، معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان گیلان ثبت نشانه جغرافیایی صنایع دستی ملی و جهانی را گامی مهم برای حفظ مالکیت معنوی آثار صنایع دستی دانست و گفت: نشانه جغرافیایی صنایع دستی چادر شب قاسم آباد و گلیم تالش تا کنون به ثبت رسیده و مراحل ثبت نشان جغرافیایی گمج گیلان در دست اقدام است.

او افزود: ۲ شرکت تعاونی از گیلان، از جمله چادر شب قاسم آباد در سال ۹۶ و گلیم تالش در سال ۹۷ موفق به کسب نشانه جغرافیایی شده اند.

معاون صنایع دستی استان گیلان با اشاره به اهمیت ثبت ملی و جهانی نشانه جغرافیایی اظهار داشت: این نشان برای حمایت از حقوق مالکیت معنوی هنرمندان و جلوگیری از کپی کردن صنایع دستی بومی هر منطقه توسط دیگران اهمیت دارد و در صورت ثبت جهانی کشور‌های دیگر مجاز نخواهند بود از این آثار کپی برداری کنند در غیر این صورت مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

رشیدی به نقش مهم این نشان در تجاری سازی و اهمیت آن در صادرات صنایع دستی اشاره و تصریح کرد: نشانه جغرافیایی نشانه‌ای است که بر روی کالا‌هایی دارای یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت محصول به واسطه منطقه جغرافیایی خاص آن به کار می‌رود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.