شرایط قرنطینه سبب می ‎شود تا زوجین و افراد خانواده ساعات زیادی را در کنار هم بوده و به مرور دچار روزمرگی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، فاطمه آریانژاد کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار اجتماعی گفت: وقوع حوادث غیر قابل پیش بینی و بروز خطرات و سوانح و بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی واقعیتی است که بشر در طول تاریخ با آن آشنا بوده است.

آریانژاد افزود: اختلاف نظر بین زوجین در زندگی زناشویی، تا حدودی طبیعی است، در مواردی که این اختلاف نظر‌ها بیش‎از حد باشد، مشکلاتی مانند سردی عاطفی در روابط، طلاق و در مواقعی اختلالات روحی و روانی را در پی خواهد داشت.

این کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار اجتماعی تصریح کرد: شرایط قرنطینه سبب می‎شود تا زوجین و افراد خانواده ساعات زیادی را در کنار هم باشند و یک چرخه تکراری را تجربه کنند و به مرور دچار روزمرگی شوند.

او ادامه داد: روانشناسان هشدار می‌دهند که این احتمال وجود دارد، در دوران پساکرونا هم تنش بین اعضای خانواده به ویژه والدین تداوم یابد که در این صورت هم ممکن است آسیب‌های اجتماعی متعددی از جمله کاهش روابط عاطفی، شکسته شدن مرز‌های احترام بین اعضای خانواده، وسواس فکری، افسردگی و در شدیدترین حالت حتی طلاق زن و شوهر و فرار فرزندان از خانه بروز کند.

بیشتر بخوانید:

آریانژاد با بیان اینکه بعد از مشکلات اقتصادی، موارد فرهنگی اجتماعی نیز به کرات در بین پاسخگویان اشاره گردیده است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش ارتباطات اجتماعی مانند نبود جمع‌های خانوادگی با توجه به ایام نوروز، دلتنگی، حضور طولانی مدت در خانه.

بروز برخورد‌ها و نزاع‌های خانگی مانند خشونت علیه زنان و فرزندان، مشاجره بین اعضای خانواده.

مختل شدن فعالیت‌های روزمره و تعلیق مناسک و آداب و رسوم نوروز و مراسم ترحیم و شادی.

نبود فراغت و سرگرمی مخصوصا برای کودکان.

عدم رعایت قرنطینه و فاصله گذاری فیزیکی از سوی همشهریان و همسایگان سبب ایجاد استرس در افراد دیگر.

نگرانی از عقب ماندن فرزندان از آموزش و تحصیل، هم در خود فرزندان و هم در والدین.

نبود زیرساخت‌های الکترونیکی و مخصوصاً اینترنت در روستا‌ها و مناطق فقیرنشین.

بروز مشکلات و تنش‌های بین اعضای خانواده بر سر رعایت اصول بهداشتی.

عدم دسترسی به مراکز درمانی و پزشکی در زمان کرونا مخصوصا برای زنان باردار.

انگ اجتماعی بیماری نیز از مواردی است که در شهر‌های کوچک و در برخی طبقات باعث منزوی شدن خانواده متوفی شده است.

راه‌های کاهش تنش بین زن و شوهر در قرنطینه خانگی

فاطمه آریانژاد کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار اجتماعی مرکز مشاوره آرامش مازندران گفت: درک شرایط همسر، درک توانایی‌ها و درک ظرفیت‌های همسر، درک اینکه من و همسرم دو شخصیت منحصر به فرد داریم، از دو خانواده مختلف آمده ایم و این اختلافات طبیعی است و نباید این اختلافات را از بین برد.

او با بیان اینکه باور کنیم که اگر از اشتباهات همسر خود چشم پوشی نکنیم زندگی تلخی خواهیم داشت، افزود: هر یک از همسران تلاش کند نیاز‌ها و سلیقه‌های همسر خود را بر تمایل و سلیقه خود ارجح بداند و باور داشته باشیم اگر این کار را نکنیم زندگی و پیوند ما شکسته خواهد شد.

آریانژاد گفت: باور کنیم که مشورت باهم در موضوعات مورد اختلاف، یکی از راه‌های برخورد با تفاوت‌ها است.

او ادامه داد: زوجین می‌توانند برای افزایش رفتار‌های مدارا گونه خود به هنگام اختلاف به عواملی که موجب تداوم زندگی آن‌ها شده توجه و به آن‌ها فکر کنند.

کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار اجتماعی مرکز مشاوره آرامش مازندران افزود: ارتباط مثبت و مطلوب همسران با یکدیگر آن‌ها را قادر می‌سازد تا نیازها، خواسته‌ها و علایق خود را بدون ترس از قضاوت با یکدیگر در میان بگذارند.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.