کامپوزیت دندان همان مواد خمیری است که برای پرکردن دندان از آن‌ها‌ استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید برای شما هم سوال شده باشد که کامپوزیت دندان چیست و چگونه به شما کمک می‌کند که با استفاده از آن دندان‌ها‌ی سالم و زیبا داشته باشید. زیبایی چهره‌ی‌شما تا حد زیادی به زیبایی دندان‌ها‌ی شما وابسته است. دندانپزشکان با استفاده از روش‌ها‌ی مختلفی اقدام به ترمیم و زیباسازی دندان شما می‌کنند. در ادامه‌ی‌ این مقاله توضیح خواهیم داد که کامپوزیت دندان چیست و مزایا و معایب استفاده از این روش چه می‌باشد.

 کامپوزیت دندان

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که کامپوزیت دندان چیست و چه تفاوتی با لمینت دارد. برای پاسخ به این سوال باید گفت که کامپوزیت دندان همان مواد خمیری است که برای پرکردن دندان از آن‌ها‌ استفاده می‌کنند. این مواد به رنگ دندان هستند و دندانپزشک به صورت مستقیم این مواد را بر روی دندان قرار داده و به آن فرم می‌دهد و با استفاده از نور این مواد را روی دندان محکم می‌نماید و در نهایت با ابزار مخصوص دندان را پولیش می‌دهد تا از نظر رنگ و ظاهر کاملا شبیه دندان‌ها‌ی طبیعی دیده شود. اما لمینت دندان یک پروتز سرامیکی است که فقط در جلوی دندان قرار می‌گیرد و برای نصب باید کمی‌از مینای دندان را تراشید و از دندان قالب تهیه نمود و بعد از طی دو الی سه هفته با استفاده از مواد مخصوص در کلینیک دندانپزشکی لمینت به دندان چسبانده شود.

 مزایای کامپوزیت دندان

۱.زیباسازی دندان و طرح لبخند

کامپوزیت دندان چیست؛ با مزایا و معایب آن آشنا شوید

 از آنجایی که کامپوزیت‌ها‌ همرنگ دندان هستند، امکان تشخیص‌شان از دندان طبیعی وجود ندارد و این خود یکی از نقاط قوت استفاده از کامپوزیت‌ها‌ست.

۲. استحکام دندان

 از آنجا که برای نصب نیازی به تراشیدن دندان ندارند و تنها به میزان پوسیدگی از دندان برداشت می‌شود، سبب استحکام بیشتر دندان‌ها‌ می‌شود.

۳. ترمیم آسان

امکان برداشت و ترمیم این مواد به‌‎آسانی مقدور است. به طوریکه اگر دندان دچار پوسیدگی شود و یا بر اثرفشار وارده به دندان کامپوزیت شکسته شود به راحتی مواد کامپوزیت برداشته شده و مجدد کار گذاشته می‌شوند.

 عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

این روش هم مانند هر روشی دیگری درعین حال که مزایا دارد و بسیار مفید و کاربردی است ممکن است مزیت‌ها‌ و عوارضی نیز داشته باشد. ازجمله عوارض کامپوزیت دندان عبارتند از:

۱. تغییر رنگ

کامپوزیت‌ها‌ در مقابل تغییر رنگ مقاوم نیستد و بعد از مدتی زرد می‌شوند. در صورت تغییر رنگ باید سالی یک یا دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه نمایید.

۲. حساس‌شدن دندان‌ها‌

بعد از کامپوزیت دندان دیده‌شده که دندان‌ها‌ حساس‌تر می‌شوند که این حالت بعد از طی مدت زمان کمی‌از بین می‌رود.

۳. شکننده‌بودن کامپوزیت

کامپوزیت دندان چیست؛ با مزایا و معایب آن آشنا شوید

باتوجه به اینکه کامپوزیت‌ها‌ از رزین ساخته شده اند و رزین از آمالگام و سرامیک مقاومت کمتری دارد امکان شکستن آن تحت فشار زیاد وجود دارد. که در صورت شکستن یا لب پر شدن کامپوزیت با مراجعه به مطب امکان رفع این مشکل با کمترین هزینه وجود دارد.

مراحل انجام کامپوزیت دندان به چه صورت است؟

۱. برای این کار ابتدا دندان‌ها‌ را به منظور پاک‌سازی از جرم می‌شورند تا سطحی تمیز برای کار گذاشتن کامپوزیت داشته باشند.

۲. پس از شستشوی کامل، دندان‌ها‌ خشک می‌شود تا عملکرد مواد باندینگ دچار اختلال نشود.

۳. در این مرحله دندانپزشک با استفاده از مواد اسیدی سطح جلوی دندان را متخلخل می‌کند تا مراحل چسباندن کامپوزیت به دندان بهتر صورت گیرد.

۴. حال نوبت به چسباندن کامپوزیت می‌رسد. در این مرحله چسبی مخصوص روی دندان‌ها‌ زده می‌شود و مواد خمیری کامپوزیت روی دندان گذاشته می‌شود. 

مراقبت‌ها‌ی بعد از کامپوزیت دندان به چه صورت است؟

- باتوجه به اینکه کامپوزیت از دندان طبیعی شکننده‌تر است پس بهتر است از خوردن غذای سخت و محکم و انجام کارهایی که فشار به کامپوزیت می‌آورد خودداری نمایید به طور مثال از جوییدن ناخن و یا شکستن خشکبار و خوردن یخ  با دندان جدا خودداری نمایید.

- به طور مرتب مسواک بزنید.

- روزی دو بار از نخ دندان استفاده نمایید تا از ملتهب شدن لثه‌ها‌یتان جلوگیری نمایید.

- از مصرف دخانیات، نوشیدنی‌ها‌ی الکلی و نوشیدنی‌ها‌یی که رنگدانه دارند مانند قهوه و چای حتی المقدور خودداری نمایید. مخصوصاً در ۲۴ ساعت اول کامپوزیت این مواد را مصرف ننمایید.

- ازدهانشویه‌ای که پزشک تجویز کرده استفاده نمایید.

- سالی دو مرتبه به پزشک خود مراجعه نمایید.

- دندان قروچه نکنید.

 چرا دندانپزشکان علاقه دارند کامپوزیت دندان را لایه‌بندی کنند؟

یکی از دلایل اینکه دندانپزشکان به صورت چندین لایه‌ی‌نازک کامپوزیت دندان را به جای قرار دادن یک باره‌ی‌آن بر روی دندان، قرار می‌دهند، این است که نوری که از یک واحد درمانی ساطع می‌شود می‌تواند در یک زمان خاص، به ضخامت خاصی نفوذ کند بنابراین باید به صورت لایه لایه کامپوزیت را قرار دهند تا نور قادر به درمان به طور کامل باشد.

کلام آخر

کامپوزیت یکی از روش‌های زیبایی و اصلاح طرح لبخند می‌باشد که از محبوبیت بالایی برخوردار است . پس اگر شما هم به دنبال زیبایی دندان‌هایتان هستید و مایلید دندان‌های سفید و درخشانی داشته باشید می‌توانید  به کلینیک دندان پزشکی آرکادنت مراجعه نمایید و از خدمات متخصصین دندانپزشک این کلینیک  با خاطری آسوده بهره مند گردید و به لبخند خود، زیبایی را هدیه کنید.

انتهای پیام/ 

 

 

 








                                                                         

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار