فرماندار تربت‌حیدریه گفت: اعمال تحریم‌های دشمنان و شیوع و همه گیری ویروس کرونا از دلایل عمده کاهش صادرات محصول زعفران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رستمی فرماندار تربت‌حیدریه، با اشاره به اینکه ۸۵ درصد زعفران تولیدی در خراسان رضوی ازجمله تربت‌حیدریه به بازار‌های هدف صادر می‌شود، گفت: تحریم‌ها و به دنبال آن گسترش ویروس کرونا و کاهش مراودات تجاری به عنوان بخشی از عوامل موثر در صادرات زعفران، باعث افت محسوس صادرات و کاهش قیمت این محصول شده است.

او افزود: هر رویدادی در چرخه صادرات این محصول باعث ایجاد نوسان در قیمت آن می‌شود با این وجود سال گذشته ۲۸۶ تن و در نیمه نخست امسال ۸۶ تن زعفران به کشور‌های هدف صادر شد.

فرماندار تربت‌حیدریه تشکیل تعاونی یا اتحادیه بزرگ زعفران را در منطقه، گام ضروری و موثر در مدیریت کاشت و فرآیند‌های برداشت، فرآوری و قیمت گذاری این محصول دانست و ادامه داد: برای توسعه صادرات پیشنهاد می‌شود با هدف هم‌افزایی و یک صدایی بیشتر کنسرسیوم واحدی از صادر کنندگان و تجار تشکیل شود تا صادر کنندگان و تمام افرادی که در این زنجیره سهم دارند ضمن رسیدن به سود فردی، در جهت برندسازی زعفران ایرانی و منافع جمعی اقدام‌های موثرتری انجام دهند.

در نشست اعضای شورای ملی زعفران که در مشهد برگزار شده بود، حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم گل زعفران توسط فعالان، تجار و صادرکنندگان یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، قیمت خرید هر کیلوگرم پوشال زعفران ۱۶۰ میلیون ریال و قیمت خرید هر کیلوگرم نگین ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شد.
 

بیشتر بخوانید


همچنین مقرر شد تسهیلاتی به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال با نرخ سود ۱۵ درصد به کسانی که متقاضی هستند و اهلیت آن‌ها توسط شورای مرکب از اعضای شورای ملی زعفران، نمایندگان مجلس و نمایندگان کشاورزان تایید شده، پرداخت شود و این افراد موظف به رعایت نرخ تعیین شده برای خرید زعفران از کشاورزان هستند.

با همت دولت، طرح خرید حمایتی زعفران از اواسط آبان ماه امسال آغاز شد و بر این اساس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه، زعفران کشاورزان منطقه جنوب خراسان را خریداری می‌کند.

از مجموع نزدیک به ۹۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران خراسان رضوی، هشت هزار و ۸۰۰ هکتار آن یعنی معادل ۱۲ درصد به تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

بیش از ۱۲ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی که معادل ۷۹ درصد نیروی کار تربت‌حیدریه است، در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.

یکی از شاخص‌ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است که میزان کشت آن هشت هزار و ۸۰۰ هکتار با میانگین تولید چهار کیلوگرم در هکتار و با تولید سالانه ۳۵ تُن است.

در خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار زعفران‌کاران تربت‌حیدریه هستند.

انتهای پیام// ف.ک 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.