عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به خطر انقراض حشره تولید کننده گزانگبین در استان گفت: تکثیر حشره تولید کننده گزانگبین در محیط آزمایشگاهی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سرشاد حقیقیان عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به خطر انقراض حشره تولید کننده گزانگبین در استان اظهار داشت: تکثیر حشره تولید کننده گزانگبین در محیط آزمایشگاهی امکان‌پذیر نیست.

او افزود: گزانگبین ماده شیرین سفید صمغ مانند است که بر روی گون استراگالوس تولید می‌شود و برای تولید این محصول، حشره کوچکی به نام «پسیل گز» از شهد گون تغذیه و ماده شیرینی به نام گزانگبین را روی شاخه‌های گون تخلیه می‌کند که پس از خشکیده شدن به گزانگبین تبدیل می‌شود.


بیشتر بخوانید


حقیقیان اضافه کرد: هم‌اکنون حشره پسیل گز که در تولید گزانگبین نقش موثری دارد، در معرض خطر انقراض قرار گرفته است و تنها در یک منطقه از شهرستان کوهرنگ فعال است.

او، با اشاره به اینکه چرای دام، تخریب مراتع، تغییر اقلیم، تغییر اکوسیستم و همچنین بهره‌برداری غیراصولی از گون استراگالوس باعث کاهش جمعیت این حشره شده است ادامه داد: بهره‌برداران برای برداشت گزانگبین به چوب‌زنی به گون اقدام می‌کنند که این نحوه برداشت نیز موجب کاهش جمعیت پوره‌های پسیل شده است.

حقیقیان گفت: بهره برداران باید پس از جمع‌آوری گزانگبین و تمیز کردن آن، پوره‌ها و ضایعات را به مراتع بازگردانند تا زمینه رشد و تکثیر این گونه در معرض خطر افزایش پیدا کند.

او افزود: در چند سال گذشته چندین مرحله برای تکثیر این گونه اقدام شده و طرح تکثیر گونه نیز تهیه شده، اما به دلیل سازگار نبودن گونه پسیل گزی با جیره مصنوعی، تکثیر آزمایشگاهی این گونه انجام نشده است.

حقیقیان اضافه کرد: در چند سال گذشته نیز محققان اصفهانی تعدادی از این گونه را به منطقه خوانسار منتقل کردند، اما آنجا نیز به دلیل ناسازگاری گونه با وضعیت اقلیم، شرایط تکثیر گونه فراهم نشد.

او با اشاره به اینکه انتقال این گونه مولد از مناطق فعال به غیر فعال استان کار ساده‌ای نیست ادامه داد: در مرحله نخست باید نیاز‌های اکولوژیک منطقه شناسایی و ترکیبات موجود در گون شناسایی شود تا بتوان این گونه را جابه‌جا کرد.

حقیقیان جابه‌جایی غیر اصولی و علمی این گونه برای تکثیر از منطقه‌ای به منطقه دیگر را به عنوان یک تهدید برای گونه عنوان کرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار