اسلامی گفت: ساز و کار تاکسی‌های هوایی در فرودگاه‌های دارای ظرفیت هوانوردی عمومی برقرار است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازیبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  پروژه راه آهن خواف – هرات که از سال‌های ۱۳۸۱ - ۱۳۸۲ استارت خورده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمتیغ و پس از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می‌رسد را افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده اند. این خط ریلی با همت و توان نیرو‌های داخلی و مهندسان متخصص ایرانی در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه پروژه راه آهن خواف هرات در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در حال هماهنگی زمان و تاریخ افتتاح این پروژه با کشور افغانستان  هستیم.


او ادامه داد: این راه آهن به داخل کشور افغانستان کشیده شده و این فرصت برای افغان ها ایجاد می‌شود که بتواند از شبکه ریلی ما استفاده کنند و بالعکس کشور ایران هم از این فرصت استفاده خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: راه آهن خواف به هرات بخشی از کریدور ترانزیتی متفاوتی برای ماست و برای بازرگانان کشور فرصت‌های بسیار خوبی ایجاد می‌کند.


اسلامی با بیان اینکه در پروژه راه آهن خواف به هرات ما تعهد داشتیم که دو قطعه از آن را اجرا کنیم و قطعه سوم را کشور افغانستان باید اجرا کند، افزود: قطعه‌ای که در تعهد خود کشور افغانستان بوده و هنوز به دلایل گوناگون شروع نشده است و ما هم به همین دلیل تا ایستگاه روزنک شهر را احداث کرده ایم، در نهایت این پروژه تا این محدوده افتتاح می‌شود.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: کشور افغانستان دارای یک قطعه راه‌ آهن از مرز ازبکستان تا مزارشریف است که ادامه یافته و طول این پروژه حدود ۷۰ کیلومتر است، ما پیشنهادات مختلفی در این رابطه داشتیم البته خود کشور افغانستان هم پیگیری های مستمری را داشته است تا با مشارکت بتوانند این پروژه را بهره برداری کنند و این خط راه آهن به مزار شریف متصل شود.

او ادامه: راه آهن خواف _هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر که حدود ۸۰ کیلومتر در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومتر در بخش افغانستان است که ایران به جزء تکمیل ۸۰ کیلومتر در بخش داخلی ۶۰ کیلومتر در بخش افغانستان نیز سرمایه گذاری کرده که آماده بهره برداری است.

اسلامی بیان کرد: مابقی مسیر باقیمانده به طول ۸۰ کیلومتر است که تاکنون ۴۰ کیلومتر آن توسط کشور ایتالیا سرمایه گذاری و در حال تجهیز کارگاه است، ۴۰ کیلومتر باقیمانده در حال مطالعات نهایی توسط مهندسان و مشاور ایرانی است.

اسلامی عنوان کرد: امیدواریم با افتتاح این پروژه ایران و افغانستان بتوانیم از این کریدور ترانزیتی استفاده کنیم.

تاکسی های هوایی راه اندازی شدند

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره تاکسی‌های هوایی و راه اندازی این حمل ونقل جدید هوایی هم گفت: بسیاری از فرودگاه‌ها در شهر‌های مختلف هستند که استعداد راه‌اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شخصی خود و با ثبت نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند.

او ادامه داد: ساز و کار‌های لازم فراهم شده و مردم می توانند از فرودگاه‌هایی که برای هوانوردی عمومی ایجاد شده اند استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: فعلاً در فرودگاه شهرستان لامرد این حرکت آغاز شده و در شهر خرم آباد هم فعالیت‌ها کلید خورده است، هر فرودگاهی در شهر‌های کوچک و متوسط این ظرفیت را داشته باشند، می‌توانند از این پروژه استفاده کنند.

اسلامی اضافه کرد: این یک فرصت است برای سرمایه گذاران، محققان و کسانی که به دنبال استفاده از این ظرفیت و فرصت هستند. البته به شرطی که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آنجا حضور پیدا کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: حمل ونقل ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
درفرودگاه‌های شخصی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
همون پروژه سدسازی برای افغانستان کم بود آخرش آب و بروی شهر زابل بستن و دریاچه هامون خشک شد
آخرین اخبار