به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهراله رخشانیمهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در بخش خبری ١٨ و ٣٠ دقیقه شبکه خبر با اشاره به روند افزایش اعتبارات مربوط به نوسازی مدارس در سالهای اخیر اظهار کرد: سال ٩۶ اعتبارات مصوب سازمان ٨٠٠ میلیارد تومان بوده است و این عدد در سال ٩٩ به ۶٨٠٠ میلیارد تومان رسیده است البته رشد اعتبارات طی سالهای ٩٧ و ٩٨ را هم داشتیم و رقم اعتبارات در سال ٩٧، ١٧٠٠ میلیارد تومان و در سال ٩٨ به ٢٨٠٠ میلیارد تومان رسید ضمن آنکه تخصیص اعتبارات هم ١٠٠ درصدی بوده است.
او با اشاره به وضعیت سرانه فضاهای آموزشی در استانهای مختلف کشور ادامه داد: وضعیت سرانه فضاهای آموزشی در استانهایی، چون یزد و ایلام بسیار بالاتر از حد استاندارد عدد میانگین ۵/٢ مترمربع است، اما استانهایی، چون البرز، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی استانهایی خیلی پایینتر از از سرانه هستند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: در شرایط کنونی ٣٠ درصد فضاهای آموزشی و پروشی نیازمند تخریب و بازسازی است البته نسبت به سالهای ٨٢ - ٨٣ تعداد مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بسیار کاهش یافته است و امروز به عدد ٣٠ درصد رسیدیم و تعداد قابل توجهی از پروژهها را تخریب و بازسازی کردیم.
رخشانیمهر با اشاره به برنامههای سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: یکی از مباحث کاری تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس است، ازدیگر کارها می توان به رساندن سرانه آموزشی مدارس به بالای خط میانگین اشاره کرد.
اوافزود: در سال ٩٨ سرانه آموزشی استان کردستان را به بالای خط میانگین رساندیم؛ امسال هم برنامه داریم تا استانهای کرمان و گلستان را با بهره برداری از فضاهای نیمه تمام تا مهر ١۴٠٠ به سرانه آموزشی میانگین ۵/٢ مترمربع برسانیم.
رخشانیمهر با اشاره به اینکه برنامههای ما در سازمان نوسازی مدارس متنوع است و علاوه بر برنامههای ذکر شده بخشی از تعمیر فضاهای اساسی، را هم در دستور کار داریم، اظهار کرد: نرم افزار مکان یابی مدارس را مبتنی بر رشد و مهاجرت جمعیت و موارد جمعیت شناسی تهیه کردیم که حتی با کمک این نرم افزار میتوان بدون ساخت و ساز مدارس و تنها با تغییر مقطع یا جنسیت، مدارس مورد نیاز را تامین کرد.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: این نرم افزار را دستگاه دیگری تاکنون مورد استفاده قرار نداده است و فقط مشابه آن را وزارت نیرو کار دارد. براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سه کار برای مکان یابی تعریف کردیم که دست آوردن شاخص مکان یابی، نوشتن نرم افزار و به دست آوردن آیین نامه مشخصی را مورد توجه قرار دادیم.
او ادامه داد: آییننامه قوی و متقنی درباره مکانیابی مدارس داریم و چند شهرستان پایلوت هم در نظر گرفتیم؛ کار هم آستانه رونمایی است البته سایر دستگاهها و وزارتخانهها باید برخی اطلاعات را به ما بدهند.
رخشانیمهر با اشاره به روند ساخت و ساز مدارس بیان کرد: برای سال ٩٩ حدود ٢۵٠٠ پروژه و ١۵ هزار کلاس درس تحویل دادیم که رشد قابل توجهی است همچنین سالانه ساخت ٢٣ هزار کلاس درس را هدفگذاری کردیم.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: سال گذشته ۴٠ هزار کلاس درس نیمه تمام داشتیم که در وهله اول باید آن را تعیین تکلیف کنیم که تحقق این موضوع سرانه آموزشی استانهای گیلان، گلستان و کرمان را به خط میانگین میرساند و سایر استانها کمی نزدیک میشوند البته توجه ویژه در استانهای تهران، سیستان و البرز خواهد بود که دلیل نیاز به مدرسه رشد جمعیت است.
او درباره وضعیت مدارس کپری بیان کرد: ١۶٠ مدرسه کپری داریم و این مدارس جزئی از معماری سنتی منطقه است؛ اگر اراده کنیم ظرف ۴۵ روز این مدارس را جمع میکنیم، ولی کپرزدایی معنا پیدا نمیکند هرچند که سعی کردیم با دادن کانکس تا حدودی مساله را حل کنیم.
رخشانیمهر بیان کرد: امروز اکیپهایی از استانهای هم جوار در سیستان و بلوچستان حضور دارند و وضعیت مدارس را احصا میکنند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: مدرسه خشت و گلی و سنگی موجود الزاما مالکیتشان برای آموزش و پرورش نیست و از آنجایی که وزارت آموزش و پرورش نمیخواهد هیچ دانش آموزی از تحصیل محروم بماند در مواردی اجازه برگزاری دوره آموزشی در خانه استیجاری داده میشود.
او ادامه داد: سال گذشته ۴٠٠ میلیارد تومان برای مدرسهسازی از محل اعتبارات ملی، ٧٠ میلیارد تومان از محل خیرین و ٣٠ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی برای تامین فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد همچنین
به زودی به کمک خیرین تفاهم نامه برای حل مساله ٢٠٠ نقطه در سیستان و بلوچستان منعقد خواهد شد و امسال هم خیرین ١۴٠ میلیار تومان خیرین تعهد داشتند ضمن آنکه حضور بنیاد برکت و علوی برای محرومیت زدایی قابل توجه بوده است.
رخشانیمهر با اشاره به حضور خیرین مدرسهساز گفت: خیرین بیش از ٢٠ سال به طور منسجم در کنار آموزش و پرورش هستند و بیش از ١۵٠٠ میلیارد تومان برای ساخت مدارس کمک کردند؛ سالانه ٣٠ هزار خیر داریم که در کنار ما هستند امسال هم از رویکرد جمع سپاری استفاده کردیم سامانه مهر مدرسه و طرح آجر به آجر تعریف شد تا هر فردی با بضاعت کم هم امکان مشارکت در مدرسه سازی داشته باشد؛ در ایام محرم پویش مهر را با محرم آغاز کنیم را داشتیم که ١۵٠ هزار نفر با کمکهای از ١٠٠٠ تومان به مدرسه سازی کمک کردند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس بیان کرد: سال قبل ۵٢ هزار کلاس درس به سیستم گرمایشی مجهز شد و این برای مناطقی بود که علمک گاز داشتند در شرایط کنونی هم ١۴ هزار کلاس درس با بخاری نفتی گرم میشوند، چون زیر ساخت گاز وجود ندارد و از شرکت نفت درخواست داریم تا برای مدارس سیستان و بلوچستان فکری کنند و مشکل گازرسانی بر طرف شود؛ برای هر کلاس درس ٢۵ میلیون تومان هزینه استانداردسازی سیستم گرمایشی است.
انتهای پیام/
چرا از اون اراده ها که یک هفته ای برای 30 روستای لبنان برق رسانی کردید برای داخل کشور ندارید.
اينا بتيد فورا جمع آوري و تثبيت بشن