اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با
خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اصلاح قانون نظام مهندسی در دستور کار مجلس قرار دارد و به علت تعدد طرحها هنوز اعلام وصول نشده است، گفت: ساختار نظارت و بازرسی بر نظام مهندسی باید بازنگری شود. جلسات فنی و کارشناسی در این حوزه را آغاز کردهایم و از این هفته، به صورت رسمی از مسئولان مرکز پژوهشهای مجلس، وزارت راه وشهرسازی، نظام مهندسی و نظام فنی و اجرایی کشور برای پیشبرد امور دعوت کردهایم.
او با تأکید بر اینکه انتخابات نظام مهندسی باید قانونمند، دارای روند مشخص و فارغ از دخالت و فشار بیرونی باشد، اظهار کرد: در طرح مذکور حفظ استقلال نظام مهندسی، بررسی و شمارش وظایف حاکمیتی آن و اعمال شفافیت مالی دقیق با اصلاح فرآیندها دیده شده است.
کاهش تعداد کار همزمان شرکت های مجری حقوقی پایه 2 از 5 کار به 1 کار در سال
تا هیچ شرکتی بیکار نماند و توزیع کار عادلانه باشد
بعنی حتما باید لابی کرد تا بشه یه پروژه نظارت برداشت؟؟
چرا از مهندسین پایه سه در پروژه ها استفاده نمیشه؟؟
اگه بحث تجربه و این چیزا هست.؟؟؟ خب چرا در کنار مهندسین پایه های یک و دو مشغول بکارشون نمیکنن ؟؟؟؟که هم کسب تجربه بشه و هم اینکه وارد چرخه بازار بشن.
راهکارهای سازمان برای مهندسین خیلی مبتدی و فساد گونه شده.
کی میخواد این فساد ریشه کن بشه خدا میدونه.
در بند ۱۷-۱۰ مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان ذکر شده که تعرفه مجری در شرایط مدیریت پیمان تا ۱۰ درصد هزینه ساخت و ساز است که قطعا این تا معنی حداکثر می دهد نه حداقل. اگر منظورش حداقل باشد یعنی طرف میتواند قرارداد مدیریت پیمان را ۱۰۰درصد هزینه ساخت و ساز ببندد!!!
اما بحث اساسی دیگر تعرفه واقعی مجری است. هم اکنون مجموع تعرفه طراحی و نظارت ۵ درصد هزینه ساخت و ساز است(جدول۱۱). باتوجه به اینکه:
-مجری تمام وقت سر ساختمان است.
-وظایف ۴ رشته عمران ، معماری ، برق و مکانیک را باید انجام دهد.
-مسئولیت ایمنی با اوست.
-تهیه نقشه ازبیلت با اوست.
-تهیه برنامه زمانبندی با اوست.
قطعا تعرفه مجری از مجموع تعرفه ناظر و طراح یعنی ۵ درصد هزینه ساخت و ساز باید بیشتر باشد چرا که طراح و ناظر مجموع پارامترهای فوق را سر ساختمان ندارند.
چنانچه شنیدید تعرفه مجری در استانی به این ۱۰ درصد هزینه ساخت و ساز نزدیک نیست احتمال دهید این استان مجری صوری دارد
ذکر شد که یک عامل صوری گری مجری دستورالعمل فعلی مجری است که نیاز به اصلاح دارد.
#مجری
#مجری_صوری
#تعرفه
روش درخواست:
چون ندانم کاری اونا میره زیر خاک اما تا نوه نتیجه هامون باید پاسخگو باشن
البته نقش وزارت علوم رو هم نمیشه نادیده گرفت.
سالیانه هزاران نفر بدون آزمون به رشته های مهندسی ورود میکنند و کارخانه بی رویه تولید مدرک مهندسی باعث سیل عظیم بیکاران و به تبع آن متاسفانه بی ارزش شدن و مورد تمسخر قرار گرفتن جامعه مهندسی شده.
سالهاست چندین ارگان دست به دست هم داده اند تا در سطح کلان تیشه به ریشه ی مهندسین بزنند.
از ۵۵۰ هزار مهندس عضو حداقل ۶۰٪ یا در تخصص خود مشغول به کار نیستند یا بیکارند و یا راننده اسنپ ...!
وصلاحیت اجرای آنها را به ارزش کمی خریداری میکنند ودر نتیجه بیکاری
روند مدیریت غلط و اجرا نکردن قوانین و مهندسین شاغل ادارات( تعارض منافع) واز همه بدتر کارمندان شهر داری ومسکن شهر سازی ودستندکاران اداری در رابطه با مسکن کلا این معضل را بوجود آوردند
وهمیشه در تدوین قوانین و۰۰۰۰ دخالت و به نفع خودشان تمام میشود
باز هم مهندسین بیکار وضرر میکنند
تا کی شاهد این دخالت ها که کار ومعیشت مهندسان را نابود میکند باشیم
صلاحیت اجرا برای شرکت های صوری وکاغذی وسود سر شار آن معضلی برای مهندسین شده
آیا وقت آن نرسیده که به این فساد خاتمه داده شود
▫️طرح #شفافیت_آرا نمایندگان که مطرح نشد
▫️طرحهای مالیات بر خانههای خالی، اصلاح قانون انتخابات و #طرح_معیشتی مجلس هم بخاطر ایرادات در شورای نگهبان رد شد
دستاورد #مجلس_انقلابی پس از گذشت ۵ ماه #هیچ بود.