برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ و جهت تقویت عملکرد سیستم ایمنی باید به میزان کافی غذا و محصولات پروتئینی دریافت کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مصطفی نچواک متخصص تغذیه در ارتباط با اصول تغذیه در دوران کرونا گفت : گلبول‌های سفید بدن برای تکثیر خود و تولید آنتی بادی برای مقابله با عوامل عفونی نیاز به مقادیر کافی انرژی و پروتئین دارد که موادی همچون تخم مرغ، گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، لبنیات و حبوبات منابع با ارزش تامین پروتئین برای بدن هستند.

او گفت : در این روز‌های کرونایی باید به میزان کافی ویتامین D دریافت نمایید، نور خورشید منبع اصلی تامین این ویتامین است که با توجه به شرایط موجود امکان دریافت روزانه آن وجود ندارد.

نچواک افزود: می‌توان نیاز به این ویتامین را با دریافت مکمل ویتامین D و یا با استفاده از محصولات لبنی غنی شده با ویتامین D دریافت کرد.

 این متخصص تغذیه گفت: اسیدفولیک نیز یکی از ویتامین‌های ضروری برای ساخت سلول‌های ایمنی بدن است. این ویتامین را می‌توان از حبوبات و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، بروکلی و کلم دریافت کرد.

او ادامه داد: دریافت کافی روی و سلنیوم برای عملکرد سیستم ایمنی بدن و تنفس، کاملا ضروری است که از منابع غنی آن‌ها می‌توان به آجیل ها، گوشت، سبزیجات برگ سبز و حبوبات اشاره کرد.

 نچواک افزود: باید در این روز‌ها از مصرف غذا‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کرد.

این متخصص تغذیه گفت: مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب همراه با کمی آبلیمو یا عرق نعنا، بیدمشک و آویشن می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را مقاوم کند.

او افزود: به افراد بزرگسال مصرف روزانه حداقل سه واحد گروه سبزیجات و حداقل سه واحد گروه میوه‌های ذکر شده توصیه می‌شود.

 نچواک ادامه داد: در هنگام انتخاب میوه‌ها از انواع رنگی آن مانند انار، پرتقال‌های تو سرخ، گریپ فروت استفاده نمایید. (هر واحد میوه یک عدد و هر واحد سبزی یک لیوان است.). در وعده‌های غذایی به میزان کافی از کربوهیدرات استفاده کنید، غلات کامل و نان‌های سبوس دار را جایگزین نان‌های سفید، شیرینی‌ها و قند و شکر نمایید.

این متخصص تغذیه به افراد دیابتی توصیه می‌کند که قند خون خود را به دقت کنترل کنند.

او افزود: به میزان کافی ویتامین C دریافت نمایید، پرتقال، نارنگی، لیمو، کیوی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سایر سبزیجات منبع خوبی از این ویتامین می‌باشند. این مواد غذایی بهتر است به صورت تازه و خام مصرف گردند. مصرف روزانه یک عدد پرتقال، کیوی یا لیمو شیرین نیاز به این ویتامین را تأمین می‌کند.

 نچواک گفت: باید به میزان کافی ویتامین A را برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن مصرف کنیم. گوشت بوقلمون، زرده تخم مرغ، جگر، کدو حلوایی، هویج، کلم بروکلی ولبنیات از منابع غنی این ویتامین می‌باشند و نکته مهم اینکه مواد غذایی مانند گوشت و تخم مرغ باید کاملا به صورت پخته استفاده شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.