استاندار فارس گفت: در حال حاضر بیش از ۲۴۳ کتابخانه عمومی در فارس وجود دارد که نسبت به سال ۹۲ حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت الله رحیمی استاندار فارس در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن تبریک روزکتابخوانی، گفت: فارس به عنوان استان فرهنگی و شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، خواستگاه علماء، فلاسفه، شعراء، ادبا و مرکز اندیشه و ادب بر خود واجب میدانیم که در مسیر کتاب همچون گذشتگان جهت دانایی علوم و دانش در استان گام برداریم و تلاش کنیم.

او با بیان اینکه از سال ۹۲ تا کنون تلاش‌های ارزنده‌ای در اعتلای کتابخانه‌های استان صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر ۲۴۳ کتابخانه در سطح استان داریم و حدود ۳۰ درصد رشد داشته‌ایم و با توجه به تنگنا‌های مالی و مشکلات پیش رو حرکت قابل قبولی بوده است.

رحیمی ادامه داد: در زمینه افزایش اعضا نیز ۱۱۸ هزار نفر به ۱۴۹ هزار نفر عضو رسیده‌ایم که ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد و در بعد تعداد کتاب ۳۵ درصد و زیربنا حدود ۲۰ درصد با افتتاح‌های جدید صورت گرفته رشد داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم در زمینه فراگیر کردن کتابخوانی اثرگذار باشد.

استاندرا فارس بیان کرد: باید تلاش کرد ۲۳ شهر باقی مانده نیز در استان صاحب کتابخانه شوند و پیگیر این موضوع هستیم، از طریق نیم درصد درآمد شهرداری‌ها که به توسعه کتابخانه‌ها اختصاص می‌یابد نقشه این کتابخانه‌ها تهیه و این نقیصه و کمبود در ۲۳ شهر فارس برطرف می‌شود.

او با اشاره به روند احداث کتابخانه مرکزی شیراز، اظهار کرد: برای ساخت این مرکز پیگیری زیادی شد و زمین آن ارزش ریالی قابل قبولی دارد.

استاندار فارس گفت: حداقل قیمت زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز در آن منطقه ۱۵ میلیون تومان است که با توجه به مساحت ارزش این زمین به ۳۰ میلیارد تومان می‌رسد و انتظارم بر این است پروژه‌ای باشد که حداکثر ظرف ۳ سال به نتیجه مثبت برسد و شهرداری نیز کمک کند.

استاندار فارس پیشنهادی را مطرح کرد که در تهیه طرح‌های توسعه شهری و روستایی زمین دولتی برای کتابخانه‌ها در نظر گرفته شود تا شهرداری‌ها برای ساخت تکلیف شوند.

او بیان کرد: وقتی در طرح تفضیلی جامع و هادی زمین ساخت کتابخانه دیده و کاربری عمومی روی آن گذاشته شود طبیعتا می‌توان با قیمت مناسب و نازل زمین را به مجموعه انجمن کتابخانه‌ها و اداره کل کتابخانه‌های استان‌ها واگذار و برای ساخت هم از ۵ درصد سهم شهرداری استفاده کرد.

رحیمی خواستار استفاده از ظرفیت خیران برای این موضوع شد و افزود: واقعیت این امر این است که مبنای توسعه همه جانبه جوانه دانایی است و راه کسب دانش و دانایی مطالعه، آموزش، کتاب و کتابخوانی است و باید به این موضوع توجه کنیم و با توجه به تمدن کهن ایران زمین همیشه امر کتاب و کتابخوانی را به‌عنوان یک اقدام مطلوب و با ارزش بهره ببریم و به آیندگان یک میراث خوبی در قالب کتابخانه‌های شاخص و معتبر ارائه دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار