یک متخصص بیماری‌های کودکان گفت:کرونا در نوزادان با علائم غیراختصاصی مانند تب، شیر نخوردن، بی‌حالی، سرفه های تک تک و ایجاد لکه هایی روی پوست بروز می کند که آن را باید جدی گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، راحیل رحیمی، متخصص بیماری های کودکان اظهار کرد: بروز این علائم غیراختصاصی در نوزادان ممکن است به علت بیماری های دیگری مانند عفونت ادراری، خون  و یا عفونت ریه باشد که باید به آنها توجه ویژه ای شود.

رحیمی ادامه داد: در نوزادانی که از مادر مبتلا و یا مشکوک به کووید ۱۹ متولد شده اند در اکثر کشورهای جهان حتی اگر نوزاد علائم بیماری را نداشته باشد در ۲۴ ساعت اولیه پس از تولد، از او تست pcr گرفته می شود و در صورتی که نتیجه تست منفی شود ۴۸ ساعت بعد نیز مجدداً از او تست خواهند گرفت اما در ایران به علت هزینه بالای آزمایش، تنها از نوزادان علامت دار که از مادر مبتلا به کووید ۱۹ متولد شده اند، تست گرفته می شود.

او به علائم ابتلا به کرونا در شیرخواران و کودکان اشاره کرد و افزود: تب بالا که بیش از دو تا سه روز طول بکشد، سرفه های خشک، آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد، کوفتگی و در برخی موارد اسهال و استفراغ از علائم ابتلا به کرونا در شیرخواران و کودکان است، البته در موارد نادر ممکن است این علائم به صورت تشنج، درگیری کبد و یا التهاب عضله قلب بروز کند.

این متخصص بیماری‌های کودکان با بیان اینکه خطر مرگ و میر در کودکان کمتر از بزرگسالان است، ادامه داد: کرونا در ۲۳ درصد کودکان بدون علامت و یا خفیف تر از بزرگسالان است و کودکان مبتلا به بیماری زمینه ای بیشتر مستعد بروز عوارض جدی در اثر ویروس کرونا هستند.

رحیمی نسبت به کودکان بدون علامتی که می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند، هشدار داد و بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون هیچ موردی از وجود ویروس کرونا در شیر مادر مبتلا گزارش نشده،مادران مبتلا به کرونا در صورتی که وابسته به دستگاه های تنفسی نباشد می تواند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی نوزاد خود را شیر دهد.

او با اشاره به اینکه نوزاد یا شیرخوار  از طریق ترشحات تنفسی مادر مبتلا مثل عطسه، سرفه، صحبت کردن و یا بوسیدن ی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شود، اظهار کرد: مادر مبتلا هنگام شیردهی به نوزاد خود باید تمام مدتی که فرزندش کنار اوست، ماسک بزند، دست های خود را مرتب و با رعایت اصول بهداشتی بشوید و روزانه لباس هایش را تعویض کند.

این متخصص بیماری‌های کودکان ادامه داد: ابتلا به بیماری کرونا تاکنون در موارد محدودی مبنی بر انتقال این بیماری از مادر به جنین گزارش شده است و مادر باردار به علت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنش باید بیش از دیگران اصول و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کند.

او شرکت نکردن در تجمعات، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک هنگام مراجعه به پزشک برای مراقبت های بارداری را از جمله اصول بهداشتی که مادران در دوره بارداری باید رعایت کنند، دانست و گفت: در واقع پیشگیری از ابتلای مادر سبب پیشگیری از ابتلای جنین به کرونا خواهد شد که هم به نفع مادر و هم به نفع نوزاد است در ضمن خواهش ما از پدر و مادرها این است که در صورت مبتلا شدن، کودکان خود را نزد پدربزرگ و یا مادربزرگ خود نفرستند چراکه همانطور که گفته شد ممکن است کودک به نوع خفیف بیماری با علائم کمتر مبتلا شود و یا اینکه بدون علامت باشد و سبب انتقال این بیماری به پدربزرگ و مادربزرگ خود شود.

رحیمی با بیان اینکه والدین علائم ایجاد شده در کودکان خود را جدی بگیرند، بیان کرد: به طور مثال در صورت تب کردن کودک، این تب را به حساب دندان درآوردن کودک نگذارید، تب کودک اگر پس از دو تا سه روز پایین نیامد و یا اگر تب با اسهال، استفراغ های مکرر، تنفس های سخت، ضایعات جلدی، بی‌حالی، بی قراری و یا شیر نخوردن همراه باشد، والدین حتماً به پزشک مراجعه کنند.

او با اشاره به اینکه طبق قانون جدید CDC، کودکان زیر پنج سال به ماسک نیاز ندارند و برای کودکان زیر دو سال زدن ماسک به هیچ عنوان توصیه نمی شود، یادآور شد: والدین در ساعات خلوت کودکان خود را به طبیعت ببرند و نیز تحرک مناسب برای فرزندان خود ایجاد کنند تا در معرض چاقی قرار نگیرند چراکه چاقی یکی از عوامل خطرناک برای ابتلا به نوع شدید کرونا در کودکان است.

این متخصص بیماری‌های کودکان در پایان از مردم خواست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شرکت نکردن در تجمعات و ماسک زدن در قطع این زنجیره کمک کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.