هرگونه درگیری و وابستگی به یک عامل که اثرات نامطلوبی برای ذهن داشته باشد و اثرات ناخوشایند بر روی افراد بگذارداعتیاد نامیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، وابستگی شدید به هر چیزی اعتیادآور است مثلا وابستگی شدید به کتاب، مواد مخدر،  و شبکه‌های اجتماعی که افراد با محرومیت از آن پدیده، دچار تنش‌های جسمی و روانی می شوند.

حسین اکبری عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد در پرسش «گرایش جوانان به کدامیک از مواد مخدرسنتی و صنعتی بیشتر است؟» گفت: مصرف مواد در بین جوانان مشهد از الگوی طبقاتی و قشری پیروی می‌کند؛ مثلا نوع الگوی مصرف جوانان بالای شهر و حاشیه شهر با یک دیگر متفاوت است. در حاشیه شهر تمایل بیشتر به مصرف تریاک و مواد سنتی دارند؛ ولی در بالا شهر برای افزایش اعتبار اجتماعی در بین دوستان خود بیشتر به مصرف مواد مخدر مثل حشیش، گل، کوکایین، می‌پردازند.

او در پاسخ به پرسش «میزان مصرف کدامیک از مواد صنعتی و سنتی بیشتر است؟» افزود: در الگوی مصرف مواد مخدر کشور، تمایل بیشتر افراد به مصرف مواد سنتی مانند تریاک است که در دوره‌های مختلف با توجه به ورود مواد مخدر جدید و قیمت‌های آن‌ در میزان مصرف تریاک اثر داشته است. به عنوان مثال مصرف ماده مخدر صنعتی شیشه به خاطر دسترسی آسان و تولید در داخل کشور مصرف بیشتری دارد.
 

بیشترین معتادها، تریاک مصرف می کنند

 
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه موضوع اعتیاد با توجه به نوع مصرف و میزان مصرف متفاوت است، ادامه داد: در مصرف ماده سنتی تریاک با افرادی روبه رو هستیم که بیشترین نوع معتاد‌ها را شامل می‌شوند؛ این افراد در جامعه جلب توجه زیادی نمی کنند و آسیب های زیادی هم ندارند، همچنین در جامعه معتادانی که مواد مخدر صنعتی با قدرت بالا را مصرف می‌کنند، بر اساس نوع مواد و میزان اعتیاد آن‌ها دسته بندی می‌شوند. این افراد بر اساس سبک زندگی، زندگی عادی یا کارتن خواب، به مرور در جامعه رها شده و به معتاد متجاهر تبدیل می‌شوند.

اکبری در خصوص سبک زندگی و ویژگی‌های معتادان متجاهر بیان کرد: در مشهد تعداد معتادان متجاهر بین چهار الی پنج هزار نفر و در مکان‌های مختلف شهری متفاوت است، کاملا از سبک پوشش ظاهری آنها متوجه اعتیادشان می‌شویم. این افراد بیشتر کارتن خواب و از محیط خانواده رانده شده اند و برای کسب درآمد و تامین مواد کار‌های مختلفی انجام می‌دهند و عموما در شهر پرسه می‌زنند؛ این افراد متجاهر در مکان‌های خاصی سکونت دارند و مواد مخدر را مصرف می کنند.

او در پاسخ به این پرسش که «چه عوامل فردی و اجتماعی فرد را  تشویق به مصرف مواد مخدر می کند؟ » تصریح کرد: ترکیبی از مسائل فردی و اجتماعی سبب تشویق افراد به مصرف  مواد مخدر می شود. این عوامل از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ هر فردی در زندگی عوامل بازدارنده از اعتیاد مانند ویژگی‌های ژنتیکی، زیست محیطی، ویژگی‌های شخصیتی، شرایط اجتماعی و خانوادگی را دارد که در صورت نادیده گرفته شدن آن‌ها به اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند.
 

بیشتر بخوانید

 
عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با معرفی نهاد خانواده به عنوان یکی از عوامل اجتماعی که احتمال اعتیاد افراد را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: با اعتیاد یکی از اعضای خانواده به مواد صنعتی و سنتی می‌تواند ریسک ابتلای بقیه افراد خانواده را به اعتیاد افزایش دهد. افرادی که تحت تاثیر فشار‌های خانوادگی قرار دارند، در خانواده‌های نابسامان، خانواده بد سرپرست یا بی سرپرست پرورش می‌یابند به دلیل اینکه فرآیند‌های اجتماعی شدن را ناقص گذرانده اند تمایل بیشتری برای مصرف مواد مخدر دارند.

اکبری در خصوص تاثیر همسالان در گرایش به مصرف مواد مخدر اظهار کرد: افراد معتاد دوستان ناباب را یکی ازدلایل مهم گرایش خود به مواد مخدرمعرفی می‌کنند؛ زیرا از طریق دوستان بار اول مصرف مواد را تجربه می‌کنند. ما باید بدانیم که مصرف مواد مخدر حس خوشایندی در افراد ایجاد و یک بار مصرف آن افراد را تشویق به سمت مصرف بعدی می‌کند و در نهایت به مصرف مواد، معتاد می‌شوند.

او افزود: افراد باید بدانند که مواد مخدر چیست و چگونه مصرف می‌شود؟ و این مواد چه اثراتی دارد؟ افرادی که در شبکه خانوادگی و دوستان که دسترسی بیشتری به این نوع از آگاهی‌ها دارند و آن‌ها درگیر این پدیده‌ها هستند، تمایل بیشتر به مصرف موادمخدر دارند.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی در خصوص تاثیر محل زندگی در گرایش افراد به مواد مخدر ادامه داد: دسترسی راحت افراد به مواد مخدر در محل زندگی و میزان سهل الوصول بودن آن دارای اهمیت زیادی است؛ با دسترسی راحت‌تر افراد به مواد مخدر تمایل بیشتری به مصرف مواد دارند. افراد در محیط‌های زندگی الگو‌های رفتاری و مرجع مانند معلمین و معتمدین محل دارند که با اعتیاد گروه‌های مرجع به مصرف مواد مخدر سبب  اعتیاد جوانان و دانش آموزان می شوند.
 

فشارهای روانی از عوامل گرایش جوانان به اعتیاد است

 
اکبری در خصوص عوامل اجتماعی که می‌توانند افراد را مستعد مصرف مواد کند، بیان کرد: عواملی مانند فقر و بیکاری سبب فشار بر فرد به ویژه مرد‌ها می‌شود؛ آنها برای رهایی از این فشار به مواد مخدر پناه آورده و احتمال درگیریشان با مصرف مواد مخدر افزایش می‌یابد. فشارهای روانی و اجتماعی بر افراد بیکار  و مردم حاشیه شهر یکی دیگر از عوامل گرایش به اعتیاد است.
 

بیشتر بخوانید

او در خصوص عوامل مدیریتی کلان که در مصرف مواد مخدر موثر است، تصریح کرد: جمعیت جوان ایران دارای سطح تحرکات اجتماعی بالاست و چگونگی تخلیه این نیروی تحرکات اجتماعی دارای اهمیت زیادی است. نحوه مدیریت اوقات فراغت جوانان توسط مسئولین جامعه نقش بسزایی در تخلیه این نیروها دارد. با افزایش مکان‌هایی برای اوقات فراغت سالم جوانان هیجانات و انرژی جوانان زود‌تر کاسته می‌شود؛ با کم شدن اوقات فراغت سالم جوانان آن‌ها به تخلیه کننده‌های مصنوعی برای کاهش انرژی خود پناه می‌برند. با افزایش بیکاری در جامعه و اوقات فراغت رها شده، فرصت ناکافی افراد برای ورزش سبب گرایش افراد به اعتیاد می‌شود.


عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها آگاهی دادن به مردم است، تاکید کرد: رسانه‌ها با اقداماتی مانند هشدار آسیب‌های اعتیاد به مردم و بیان واقعیت‌ها به افراد جامعه،؛ همچنین با اقداماتی در جهت سرگرمی مردم در اوقات فراغت آن ها و معرفی الگو‌های درست سبک زندگی به مردم، رسالت خود را انجام دهند.

انتهای پیام// ج. ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.