به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه ما در کل کشور حدود سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید و هشت پروژه ریلی به طول هزار و ۵۶۰ کیلومتر به عنوان پروژههای جهش تولید شناخته میشود، گفت: در بخش آزادراهی هم حدود هزار و ۳۴۵ کیلومتر آزادراه در کشور در حال اجرا داریم که در قالب ۲۱ پروژه آزادراهی تعریف شده است.
او ادامه داد: ۹ پروژه آزادراهی به طول ۶۵۱ کیلومتر در اولویت ما است که در قالب پروژه جهش تولید در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اجرایی میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل بیان کرد: در بخش پروژههای بزرگراهی هم هزار و ۷۸۰ کیلومتر پروژه در نظر گرفته شده است که یک هزار و ۷۶۱ کیلومتر از آن به عنوان پروژههای جهش تولید و در قالب دو محور و ۷۷ پروژه در کل استانهای کشور توزیع شده است.
خادمی بیان کرد: براساس برنامه ریزیهایی که صورت گرفته است باید این پروژهها در طول ۲ سال به بهرهبرداری برسد و مجموعه سرمایهگذاری حدود ۲۴ هزار میلیارد تومانی در بخش ریلی و بزرگراهی صددرصد توسط دولت تامین میشود و در بخش آزادراهی هم با مشارکت و سرمایهگذاری بخش دولتی و خصوصی به اتمام میرسد.
بیشتر بخوانید
خادمی تصریح کرد: در بخش ریلی برای هشت پروژه ۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان منابع ریالی و ۳۰۰ میلیون یورو هم منابع ارزی در نظر گرفته شده است.
او گفت: در بخش آزادراهی هم ۸ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان و ۶۵۱ کیلومتر در قالب ۹۹ پروژه و در بخش بزرگراهی هم یک هزار و ۷۸۱ کیلومتر به ارزش ۴ هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
خادمی تصریح کرد: در مجموع برای این پروژهها ۲۴ هزار میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته شده که با توجه به افزایش نرخ ارز حداقل ۵۰ درصد از هزینههای این پروژهها به گفته خود سازمان برنامه و بودجه افزایش یافته و بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای اتمام این پروژهها نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مجموع ۳ هزار و ۹۵۶ کیلومتر مسیر آزادراهی و بزرگراهی و ریلی در دو سال افزایش خواهد یافت.
خادمی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با میزان مطالبات پیمانکاران از شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: مطالبات پیمانکاران ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان است که حدود سه هزار میلیارد تومان در ذی حسابها قرار دارد و چهار هزار میلیارد تومان هم هنوز توسط پیمانکاران اعلام وصول نشده است و زمانی هم که پیمانکاران متوجه شوند که نقدینگی وجود ندارد، بنابراین مطالبات خود را اعلام وصول نمیکنند.
او ادامه داد: ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ابلاغ شده که بخشی از آنها اسناد خزانه بوده و سایر منابع به صورت نقدی ابلاغ شده است.
خادمی توضیح داد: عددهای پروژهها در این بخش بسیار بالا است و موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه داریم که باید بسازیم و برای تکمیل آن ۱۳۸ هزار میلیارد تومان نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه در بحث پرداخت منابع مالی تاکنون اقدامات بسیار گستردهای صورت گرفته است، افزود: برای اولین بار است که سازمان برنامه و بودجه حدود یک پنجم از اعتبارات خود را به صورت نقدی پرداخت میکند و سازمان برنامه و بودجه برای پروژههای عمرانی که انجام میدهیم مبالغ بسیار زیادی را از آنها به صورت نقدی پرداخت کرده است.
به گفته این مقام مسئول حدود ۳۰ درصد از اعتبارات آزادراهها نقدی بوده است.
خادمی توضیح داد: برای تکمیل شبکه آزادراهی کشور، ۲۲ طرح آزادراهی در برنامه اجرایی شده که با افتتاح آنها طول شبکه آزادراهی کشور ۲۵ درصد افزایش مییابد.
مدیر عامل شرکت ساخت و زیریناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه یک هزار و ۲۳۰ کیلومتر عملیات اجرایی توسعه شبکه آزادراهی در جریان است، عنوان کرد: در این بین، هفت پروژه آزادراهی به طول ۶۳۱ کیلومتر با توجه به پیشرفتی که دارند در اولویت تکمیل قرار گرفتهاند.
خادمی تاکید کرد: از این هفت پروژه، پنج پروژه پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند و بنابراین تکمیل و بهرهبرداری آنها در اولویت برنامههای امسال قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پنج پروژه شامل کنارگذر جنوبی تهران و کنارگذر جنوبی البرز، کنارگذر شرقی اصفهان قطعات ۱ و ۲، آزادراه خرم آباد به اراک، پروژه بزرگ آزادراه اصفهان-شیراز و باقی مانده آزادراه منجیل به رودبار به طول هشت کیلومتر از جمله آزادراههایی هستند که امسال به بهرهبرداری میرسند.
او همچنین در مورد آزادراه شیراز به اصفهان گفت: آزادراه شیراز به اصفهان در ۲ بخش طراحی شده که بخش اول مسیر شیراز به منطقه ایزدخواه به طول ۲۲۲ کیلومتر است که در اولویت اجرایی قرار دارد.
خادمی در مورد پروژه کنارگذر شرقی اصفهان نیز گفت: کنارگذر شرقی اصفهان ۹۲ کیلومتر است که ۲ قطعه آن در حد فاصل سه راهی نطنز در شمال اصفهان تا جاده نمین به طول ۶۳ کیلومتر جزو اولویتهای آزادراهی است که در سال ۹۹ به بهرهبرداری میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه این اعداد با توجه به افزایش نرخ ارز حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است، گفت: برای اتمام این پروژهها در مجموع ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
خادمی با اعلام اینکه پنجشنبه آینده اولین پروژه آزادراهی کلان کشور در سال جهش تولید (آزادراه کنارگذر سپاهان) به بهرهبرداری میرسد، ابراز کرد: طول محور کاشان به اصفهان ۶۳.۶ کیلومتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازگشت سرمایه آتیه صبا برای این آزادراه ۱۰ ساله است، گفت: با احتساب سرمایهگذاری، احتمالاً دوره بازگشت ۱۵ ساله خواهد بود.
او اظهار کرد: آزادراه شرق اصفهان در حوزه حملونقل و توزیع کالا در کشور و اقتصاد منطقه نقش مؤثری خواهد داشت، ضمن اینکه توسعه صنعت گردشگری میتواند در منطقه نقش خوبی را ایفا کند.
خادمی یادآور شد: بر اساس مصوبه هیئت دولت در سال ۹۵ با ترکیب مشارکت ۳۰ و ۷۰ درصد (صندوق بازنشستگی) این قرارداد با شرایط BOT امضا شد و تا امروز ۷۰۰ میلیارد تومان در پروژه هزینه شده است که برآورد میشود به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.
او با بیان اینکه اولویت ما برای تکمیل پروژهها مربوط به پروژههایی است که پیشرفت فیزیکی آنها بالای ۵۰ درصد بوده و باید تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد، گفت: پروژه برقی کردن راه آهن تهران - قم - اصفهان و پیشرفت فیزیکی آن به ۲۰ درصد رسیده و هم اکنون کارگاههای آنها تجهیز شده و مذاکراتی هم با چینیها داشتیم و آنها به زودی برای اجرای پروژه وارد کار خواهند شد و تا ۵، ۶ سال آینده این پروژه به اتمام میرسد.
او تاکید کرد: این آزادراه از محور کاشان به اصفهان شروع میشود و به طول ۶۳ کیلومتر و از تقاطع جاده اردستان به اصفهان به سمت جاده نائین – اصفهان ادامه پیدا میکند.
خادمی با بیان اینکه برآوردها نشان میدهد که این آزادراه جدید ۸۰ دقیقه زمان سفر را کمتر میکند، بیان کرد: همچنین مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان ۳۵ کیلومتر کمتر خواهد شد و نقش بسیار مهمی در مسائل زیست محیطی خواهد داشت و شاهد کاهش تلفات جادهای و آلایندههای زیست محیطی خواهیم بود.
معاون وزیر راه تاکید کرد: این پروژه در گذشته شروع شد، اما به دلیل اینکه سرمایهگذاری قبلی اختلاف نظری با وزارت راه و شهرسازی داشت متوقف ماند و در سال ۹۵ به سرمایهگذار دیگر واگذار شد و صندوق بازنشستگی کشوری با سرمایهگذاری ۷۰ درصدی شروع به کار کرد و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: پایان هفته یعنی روز پنجشنبه آزادراه شرق اصفهان با حضور ویدئو کنفرانس رئیس جمهور افتتاح میشود.
خادمی با اشاره به سایر آزادراههای در اولویت پروژههای جهش تولید اظهار کرد: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه خرمآباد- بروجرد، آزادراه منجیل به رودبار، آزادراه ایزدخواست به شیراز، آزادراه تبریز به صوفیان، آزادراه مراغه به هشترود، منطقه دوم آزادراه تهران- شمال باند غربی و آزادراه گرمسار به سمنان در اولویت پروژههای آزادراهی هستند که با پیشرفت فیزیکی بالا به بهرهبرداری خواهند رسید.
او تاکید کرد: آزادراه شرق اصفهان یکی از مهمترین آزادراههای کشور است چرا که حلقه اتصال آزادراههای مرکزی محسوب میشود. همچنین ترافیک سنگین شیراز به بوشهر دیگر وارد مرکز شهر اصفهان نمیشود و ترافیک از داخل شهر جمع و به شرق اصفهان انتقال پیدا میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: از آنجایی که قسمت شرق اصفهان نسبت به غرب آن محرومتر است زمینه توسعه برای مردم شرق اصفهان با افتتاح این آزادراه فراهم میشود.
انتهای پیام/