الهیار ترکمن گفت: در شرایط کنونی قالب بودجه‌ای برای آموزش و پرورش نداریم و باید آن را از طریق اعتبار پایدار و GDP تامین کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه سابقه آموزش رسمی در کشور ما به دو صده پیش و تاسیس دارالفنون بر می‌گردد، اظهار کرد: در مورد این مدرسه پایدارترین تامین اعتبار را داشته ایم، اما بعد از آن ذهن‌ها به انحراف رفت و شرایط تغییر کرد.

او ادامه داد: در شرایط کنونی نتوانسته ایم قالب بودجه‌ای برای آموزش و پرورش تعریف کنیم؛ هر زمانی که دولت پول وجود داشت به حساب آموزش و پرورش تزریق کرد و اگر پول نداشت واریزی هم در کار نبود.

الهیار ترکمن بیان کرد: اگر می‌خواهیم بودجه آموزش و پرورش را برگردانیم باید آن را با تامین اعتبار پایدار و GDP اداره کنیم، اما در شرایط کنونی هرجا احساس کنیم کسری بودجه است یک قسمتی از خرید خدمت و مواردی از این قبیل به کار گرفته می‌شود در حالی که خرید خدمت در کنار بودجه غیردولتی در کنار هم می‌تواند آموزش و پرورش را موفق کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر واقعا یک حرکت در راستای تامین اعتبار پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم کار‌ها روی کاغذ می‌ماند، با چه ابزاری می‌توانیم سند مالی برای مدرسه را تعریف کنیم و بودجه ریزی را به شورای مدرسه بدهیم، در حرف خوب کار می‌کنیم، اما در عمل مشکل داریم.

الهیار ترکمن درباره شائبه خصوصی سازی در آموزش و پرورش بیان کرد: ابتدا باید خصوصی سازی را تعریف کنیم و به استناد اصل ٣٠ نمی‌توانیم سمت خصوصی سازی بریم فقط می‌توانیم در جا‌هایی از بخش غیردولتی خرید خدمت کنیم که البته در شرایطی خاص آموزش و پرورش به سمت خرید خدمات کشیده شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بودجه ماهیت افزایشی داردو امکان ندارد که کاهش یابد، گفت: نحوه توزیع سهم بودجه را تعیین می‌کند و در لایحه ۹۹ سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت ۱۳/۷ درصد بود که در کمیسیون تلفیق به ۱۲/۵ درصد رسید.

او ادامه داد: ١٣ هزار و ٢٠٠ معلم خرید خدمات بیش از ٣٠٠ هزار دانش آموز را تحت پوشش داشتند و این کمبود هم به دلیل راه اندازی نظام ۶-٣- ٣ بود و ناگزیر شدیم برای آموزش به جمعیت‌ها نیرو‌های خرید خدمات روی آوریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در تشریح علت تاثیر راه اندازی نظام جدید آموزشی و کمبود معلم گفت: وقتی ساختار آموزش و پرورش براساس نظام ۵-٣-۴ بود تغییر به نظام جدید موجب کمبود معلم شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر لایحه ١۴٠٠ که اولین بودجه قرن ١۵ هجری است به صورت کامل نبوده است از نمایندگان خواهش می‌کنم که اگر آن را بررسی کردند و دیدند آنقدری که باید، نبوده کاملا لایحه را رد کنند تا سهم بودجه درستی داشته باشیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار