هشدار شرکت گاز به شهروندان؛

دودکش شریک جرم قاتل نامرئی در زمستان

رئیس روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی گفت: بخش عمده‌ای از مرگ و میر در حوزه گاز طبیعی مربوط به مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن بوده که این فاجعه ناشی از عملکرد نادرست دودکش وسایل گازسوز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسن خیراندیش رئیس روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی با اشاره به کاهش دمای هوا در مناطق مختلف استان گفت: گاز طبیعی یک نعمت الهی است که استفاده صحیح و ایمن از آن موجب سلامتی و گرمابخشی منازل شهروندان در روز‌های سرد سال می‌شود. در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد جمعیت استان خراسان رضوی از گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی زمستانی استفاده می‌کنند که این مهم اهمیت توجه به هشدار‌های ایمنی را چند برابر می‌کند.
 
او با توجه به اینکه که توصیه همیشگی ما به شهروندان آگاهی و هوشیاری درباره شیوه‌‎های مصرف درست و ایمن گاز طبیعی است افزود: نصب استاندارد وسایل گرمایشی به ویژه بررسی اتصالات شیلنگ گاز شامل استفاده از بست فلزی، اطمینان از عدم نشست گاز با ترفند کف و صابون و بررسی صحت عملکرد بخاری همانند نصب صحیح دودکش H شکل در پشت بام، استفاده از لوله دودکش استاندارد، اطمینان از بازبودن مسیر دودکش با لمس لوله‌ها توسط دست از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: سردرد، سرگیجه، احساس سیاهی در چشم، حالت تهوع و استفراغ از نشانه‌های مسمومیت خفیف با گاز منواکسید کربن است. شهروندان در مواجهه با این وضعیت ابتدا با حفظ خونسردی کامل، درب و پنجره‌ها را باز کرده و از روشن کردن کبریت یا استفاده از کلید برق خودداری کنند. شیر اصلی گاز را ببندند و ضمن ترک محیط سریعاً با شماره ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی تماس بگیرند.
 
خیراندیش با اشاره به موضوع بهینه سازی مصرف و دمای رفاه محیط بیان کرد: استفاده از پوشش گرم و زمستانی همانند لباس گرم و جوراب در منزل راهکار بهتری نسبت به بالابردن شعله بخاری است. دمای استاندارد محیط منزل باید بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد باشد. افزایش دمای محیط علاوه بر ایجاد سستی و بی حالی موجب تضعیف حق دیگران در استفاده از این نعمت الهی می‌شود.
 
انتهای پیام//ا.د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار