وزارت دفاع استرالیا اعلام کرد که نیروهای ویژه ارتش این کشور در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده و ۳۹ غیر نظامی را به طور غیر قانونی کشته‌اند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت دفاع استرالیا اعلام کرد که نیروهای ویژه ارتش این کشور در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده و ۳۹ غیر نظامی را به طور غیر قانونی کشته‌اند.

طبق گزارش تحقیقی وزارت دفاع استرالیا که امروز (پنجشنبه ۲۹ عقرب/ آبان) منتشر شد، شواهد معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای ویژه ارتش استرالیا در جریان جنگ افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

در این تحقیق ۷۵ حادثه طی چهار سال درباره بدرفتاری نیروهای استرالیایی بررسی شده است.

انگس کمپبل، فرمانده ارشد وزارت دفاع استرالیا گفته‌است که موارد خجالت آوری در میان برخی سربازان فاش شده است.

وی افزود که تحقیقات نشان می‌دهد ۲۵ سرباز نیروهای ویژه هوایی استرالیا در این کشتارها دست داشته اند که هیچ‌کدام در گیرودار جنگ روی نداده است.

این نظامی استرالیایی تصریح کرد: «ادعا نمی‌شود که هیچ یک از این‌ها در شرایطی اتفاق افتاده که عامل ارتکاب دچار ابهام، سردرگمی یا اشتباه بوده است.»

همزمان با نشر این گزارش، دفتر اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که او در تماسی تلفنی با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اندوه عمیق خود را در این مورد ابراز کرده است.

اشرف غنی گفته است به او اطمینان داده شده که استرالیا به اطمینان از اجرای عدالت متعهد است.

موریسون هفته پیش اخطار داد که این گزارش حاوی خبرهای سخت و آزار دهنده‌ای برای استرالیایی‌ها خواهد بود.

وی از تعیین بازرس ویژه در این مورد خبر داده بود.

استرالیا در حال حاضر حدود ۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد. بدرفتاری نیروهای استرالیایی در افغانستان در طول سال‌های اخیر همواره خبرساز بوده‌است، اما این نخستین بار است که بخشی از تحقیق در این زمینه منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار