مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران گفت: رشته مهندسی برق در میان دانشجویان پر متقاضی بوده و از نظر آینده شغلی هیچ مشکلی ندارد.

مهدی پور فتح، مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: رشته مهندسی برق در میان دانشجویان پر متقاضی بوده و از نظر آینده شغلی هیچ مشکلی ندارد.

او افزود: از قسمت‌های کلاسیک رشته برق می‌توان گرایش قدرت را نام برد که مربوط به سیستم‌های فشار قوی و موتور‌های الکتریکی است. با توجه به اینکه صنعت برق کشور ارتباط خوبی نسبت به محصولات داخلی دارد، بنابراین دانشجویان در این حوزه اشتغال خوبی دارند و بهترین بازار کار برای فارغ التحصیلان در رشته برق مربوط به گرایش قدرت است.

پور فتح بیان اینکه گرایش مخابرات در رشته مهندسی برق به ۳ بخش تقسیم بندی می‌شود، تاکید کرد: گرایش میدانی مربوط به آنتن‌ها و مایکروویو بوده و گرایش مخابرات سیستم مربوط به سیستم‌های مخابراتی است. متقاضیان گرایش میدانی به علت اینکه سیستم‌های ارتباطی مایکروویو و آنتن خیلی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر است.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران  ادامه داد: گرایش رمز در رشته برق مارکت خود را داشته و برخی از متقاضیان در این رشته تحصیل می‌کنند و بیشتر بخش‌های نظامی و امنیتی کشور طرفدار آن هستند. لازم است در این رشته مهارت‌های کافی را کسب کنیم چرا که اتکا کردن به کشور‌های خارجی باعث امنیت کشور ما نخواهند شد.

پور فتح گفت: گرایش مدار سیستم در رشته مهندسی برق دارای بازار کار خوبی است، اما به علت اینکه طراحی مدار و ساخت آن در کشور ما با محدودیت رو به روست بنابراین بازار الکترونیک در این حوزه کمی محدود‌تر بوده و تمرکز بیشتر الکترونیک روی مدار‌های گسترده است، حتی در برخی از کشور‌ها مختصصان این حوزه در کار‌های پاور الکترونیک فعالیت می‌کنند، در واقع پاورالکترونیک بین قدرت و الکترونیک قرار می‌گیرد و در ایران بازار کار خوبی را دارد.

او ادامه داد: محدودیت گرایش افزاری در رشته مهندسی برق این است که تنها یک نهاد نظامی آن را به مقدار بسیار کم در دست داشته و همین عامل باعث شده است تا فارغ التحصیلان این رشته برای فعالیت در بازار کار، جذب کشور‌های خارجی شوند. اگر دارای مارکت بزرگ تری مانند ۵۰۰ میلیون جمعیت به جای ۸۰ میلیون جمعیت بودیم خیلی از تکنولوژی‌ها را به علت سرمایه گذاری و افزایش اقتصاد کشور می‌توانستیم توسعه دهیم.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران یادآوری کرد: دانشجویی که قصد فعالیت کاری در ایران دارد باید در ابتدا نیازمندی‌های کشور را شناسایی کرده و سپس از سال سوم یا چهارم دوران کارشناسی جذب بازار کار شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار