یکی از مشکلات گاوداران خرید شیر و گوشت با قیمت ارزان است که با قیمت نهاده‌ها همخوانی ندارد این در حالی است که همین تولیدات با قیمت چندبرابری در بازار به فروش می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این روز‌ها گاوداران در زمینه صنعت دام گرفتار دغدغه و مشکلات زیادی شده‌اند. یکی از مشکلات بیشتر گاوداران افزایش سرسام آور قیمت نهاده‌های دامی است به طوری که این افزایش قیمت سبب متضرر شدن بسیاری از گاوداران شده است.

نهاده‌هایی که با ارز دولتی به دست گاوداران می‌رسد بسیار اندک است و کفاف دام‌ها را نمی‌دهد لذا مجبور هستند که با ارز آزاد خریداری کنند.

مشکل دیگر گاوداران خرید شیر و گوشت با قیمت ارزان است که با قیمت نهاده‌ها همخوانی ندارد این در حالی است که همین تولیدات با قیمت چندبرابری در بازار به فروش می‌رسد.

بیشتربخوانید


محمدعلی رمضانی یکی از گاوداران نمونه در سطح خراسان رضوی می گوید: در دو سال گذشته ابتدا با خرید ۲۰ راس گاو پرواری وارد این کار شد، اما چون با قیمت بسیار پایین از ما خریداری کردند دچار ضرر و زیان شدیم، اما ناامید نشدم و تصمیم گرفتم گاو شیرده پرورش دهم و با خرید ۲۵ راس گاو مجدد کار خود را شروع کردم.

او می افزاید: درآمدی حاصله از این گاوداری با فروش شیر آن است، اما متاسفانه قیمت و هزینه نهاده‌ها و خوراک دام با سود حاصله از فروش شیر برابری نمی‌کند به طوری که کیلویی ۴۱۰۰ تومان از ما خریداری می‌کنند و خوراک دام را با قیمتی ۷۰۰۰ تومان خریداری می‌کنیم.

این گاودار سبزواری عمده‌ترین مشکل گاوداران را افزایش سرسام آور قیمت علوفه و خوراک دام عنوان و ادامه می دهد: قیمت ذرت و سویای دام حدود ۶ ماه است که بسیار افزایش یافته و متاسفانه دولت هیچ نظارتی روی این افزایش قیمت‌ها نمی‌کند.
 
رمضانی بیان می کند: قیمت دستگاه‌های مورد نیاز جهت پرورش دام هم افزایش یافته لذا اگر کسی بخواهد وارد چنین حرفه‌ای شود جز ضرر دستاوردی برایش نخواهد داشت.

او با ابراز نارضایتی نسبت به قیمت گذاری شیر تصریح می کند: از ما شیر پرچرب و با کیفیت کیلویی ۴۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند این در حالی است که در بازار بیش از دو برابر این قیمت به فروش می‌رسد؛ لذا انتظار داریم اگر محصولات ما را با قیمتی مصوب خریداری می‌کنند این اجازه را ندهند که هر روز قیمت نهاده‌ها و خوراک دام افزایش پیدا کند.

این گاودار نمونه  خراسان رضوی خواستار حمایت دولت از گاوداران شد و تاکید می کند: اگر قیمت نهاده‌ها کاهش پیدا کند و از طرفی تسهیلات و وام به ما ارائه شود کار خود را توسعه داده و برای افراد بیشتری ایجاد اشتغال خواهیم کرد.

رمضانی از جهاد کشاورزی نسبت به بی‌توجهی در ارائه وام و تسهیلات و ایجاد قوانین دست و پاگیر به همین منظور گلایه و اظهار می کند: قرار بود در دو سال گذشته به بنده جهت توسعه کار وامی ارائه دهند که متاسفانه تحقق پیدا نکرد و با پیگیری‌های مجدد با بهانه‌های واهی روبرو شدم و امسال هم با توجه به درخواست مجدد دریافت وام باز هم با در بسته مواجه شدم.

او می افزاید: همین گاوداری را با فروش وسیله نقلیه خود راه‌اندازی و تجهیز کردم و هیچ وامی برای راه‌اندازی به بنده ارائه نکردند. گاوداری بنده سه هزار متر مربع است که جا برای افزایش دام بسیار زیاد است و در حال حاضر برای توسعه کار و افزایش دام به ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات نیازمند هستم که متاسفانه با وجود پیگیری‌های مکرر این امر محقق نشده است.

این گاودار نمونه  خراسان رضوی ادامه می دهد: ما شیر خود را بدون اینکه چربی آن را بگیریم و با کیفیت بالا به شرکت تعاونی ششتمد به فروش می‌رسانیم.
 
منبع:تسنیم
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.