ناصحی گفت: اگر تدارکات سلامت به خوبی انجام شود، می‌تواند نقش مهمی در تقویت بهره وری و ایجاد اعتماد شهروندان داشته باشد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی ناصحی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه تأمین تدارکات خدمات نظام سلامت در زمان همه گیری‌ها یکی از وظایف نظام‌های سلامت به حساب می‌آید، اظهار کرد: در صورتی که تدارکات سلامت به خوبی انجام شوند،  می تواند نقش مهمی در تقویت بهره وری و ایجاد اعتماد شهروندان داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: وقوع حوادث و بحران‌هایی مثل شیوع جهانی بیماری کرونا از جمله چالش‌های اساسی حال حاضر کشور‌ها بوده و آنچه در این خصوص مهم است، شیوه برخورد مدیران ارشد، متخصصان و از همه مهمتر مردم با موضوع است که در چگونگی مواجه آن در وضعیت آینده بسیار تاثیرگذار است.

او افزود: باوجود تلاش‌های جهانی تاکنون هیچ درمانی لااقل در کوتاه مدت برای این بیماری متصور نیست و واکسن‌ها هم ممکن است بزودی در دسترس نباشد.

ناصحی بیان کرد: مسائل مربوط به رقابت، تدارکات اضطراری نگرانی‌های بهداشتی، اقدامات محصورسازی و بسته شدن مرز‌ها در همه گیری کرونا باعث ایجاد اختلال شدید در زنجیره تأمین و توزیع کالاها، کار‌ها و خدمات مورد نیاز بخش عمومی شده و تقاضا برای مواد بهداشتی ماسک صورت، دستکش‌های محافظ، دستگاه تنفس مصنوعی، تخت خواب‌ها، داروها، مواد مراقبت ویژه، آزمایشات کووید ۱۹، تجهیزات آزمایشگاهی و زیرساخت‌های بیمارستانی در ماه‌های گذشته رو به افزایش است و در بهترین حالت، ممکن است تعداد محدودی از تأمین کنندگان با ظرفیت ارائه وجود داشته باشد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به تحت فشار بودن بودجه‌های عمومی مراقبت‌های سلامت در بسیاری از کشورها، حتی پیش از شیوع کرونا گفت: این موضوع ارائه دهندگان خدمات سلامت عمومی و خصوصی را وادار به یافتن راه‌هایی برای متعادل کردن تقاضای رو به رشد در برابر منابع موجود کرده که محور اصلی اینگونه سیاست ها، تغییر کلی مراقبت‌های حاد بیمارستانی به سمت خدمات سرپایی است.

ناصحی ادامه داد: به دلیل بیماری همه گیری کووید ۱۹، رفتار غیرمعمول مصرف کننده و خرده فروشی‌ها مانند احتکار ماسک، دستکش، الکل و دیگر موارد موجب کاهش و حتی عدم دسترسی به خدمات خرده فروشی و کالا‌های پزشکی شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تأمین تدارکات برای هدایت بیماری منحوس و همه گیر کرونا به سه دلیل برای نظام‌های سلامت مهم دانست و بیان کرد: علاوه براینکه نظام‌های سلامت در آینده بهتر می‌توانند به موقعیت‌های مشابه واکنش نشان دهند، به نظر می‌رسد در حال حاضر خدمات خرده فروشی و مصرف کننده از تأمین تدارکات خدمات سلامت رنج می برند.

او افزود: ارائه دانش برای انتقال بهینه به وضعیت جدید خدمات مصرفی و خرده فروشی پس از مهار همه گیر در دوران پس از کرونا دلیل دیگری است که در تدارکات برای هدایت بیماری همه گیر کرونا نقش مهم ایفا می‌کند.

ناصحی تاکید کرد: اگر تدارکات در حوزه سلامت به خوبی انجام شود، می‌تواند نقش موثری در تقویت بهره وری و ایجاد اعتماد شهروندان داشته باشد. این بحران فرصتی برای یادگیری و تغییر شکل مجدد سیستم‌ها در مواقع اضطراری بعدی بوده و تهیه راهبرد‌ها و برنامه‌های زیرساختی عمومی در خط مقدم پاسخ کشور‌ها به بحران کرونا قرار دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: دولت‌ها در حالیکه باید از مدیریت صحیح و پاسخگو بودن قراردادهایِ در حال انجامِ مورد نیاز برای اطمینان از خدمات عمومی، به شهروندان خود اطمینان حاصل کنند، باید در پاسخ سریع به بحران کووید ۱۹ محصولات و خدمات بهداشتی لازم را هم به طور فوری خریداری کنند.

او گفت: عملکرد زیرساخت‌های مهم در واکنش به کرونا نه تنها برای سلامت عمومی و ایمنی، بلکه برای رفاه جامعه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برخی از خدمات مهم اقتصادی و زیرساخت ها، مسئولیت ویژه‌ای برای ادامه فعالیت در این مواقع بی سابقه دارند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار