دانشگاه شیرازبا ۷۰‌سال قدمت بخش مهمی از تاریخ علمی شهر شیراز و ایران بشمار می رود که از همین رو آغاز طرح تهیه تاریخ نگاری شفاهی این دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید مجتبی زبرجد معاون پژوهشی دانشگاه شیراز، گفت: این دانشگاه از نهادهای فعال و تاثیرگذار در کشور و گنجینه‌ای تاریخی بشمار می‌رود که از همین‌رو برنامه‌ریزی برای تهیه‌ تاریخ شفاهی و تاریخ ‌نگاری دانشگاه شیراز امری ضروری است.

او، با اشاره به اینکه گام نخست طرح تاریخ نگاری در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ انجام شده است، بیان کرد: این طرح در گام اول به‌ سرپرستی محمد علی رنجبر دانشیار بخش تاریخ دانشگاه شیراز در قالب مصاحبه با استادان پیشکسوت دانشگاه آغاز شد که ۱۵۰ مصاحبه حاصل آن بود، همچنین تاریخچه‌ به قلم این دانشیار با کتابی دو جلدی نوشته شده که بدلایل متعدد این طرح در سال‌های گذشته  متوقف شد.

زبرجد، تصریح کرد: از شهریورماه امسال به‌دستور مستقیم رئیس دانشگاه شیراز، اقدامات لازم برای دنبال کردن این طرح و تکمیل آن آغاز شد و به همین منظور کمیته‌ سیاست‌گذاری تهیه‌ تاریخ شفاهی و تاریخ‌نگاری دانشگاه شیراز تشکیل شده که مشغول به کار است.

او، ادامه داد: این طرح امسال از دانشکده‌های دامپزشکی و علوم در سه بخش شیمی، فیزیک، و ریاضی و آمار دنبال شد که تاکنون در قالب ضبط گفتگو های حضوری با استادان پیشکسوت و بازنشسته‌ دانشگاه، به‌ مقدار قابل توجهی پیش رفته است.

معاون پژوهشی دانشگاه، به دیگر برنامه‌های این کمیته در مراحل پیش رو نیز اشاره کرد و افزود:کمیته‌ سیاست‌گذاری طرح تاریخ‌ شفاهی و تاریخ‌ نگاری دانشگاه در نظر دارد، پس از تهیه‌ مصاحبه‌ها و جمع‌آوری تاریخ‌ شفاهی دانشگاه، برای تنظیم و تدوین آن به ‌صورت مکتوب اقدام کند.

در گام‌های بعد این طرح نیز، برای تهیه و تدوین  تاریخچه‌ دانشگاه شیراز در انقلاب،  دفاع مقدس،  فعالیت بانوان و‌ ارتباط این دانشگاه با صنعت اقدام می شود.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار