به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جمع خبرنگاران به اقدامات این سازمان متناسب با شرایط کرونا برای تامین محتوای آموزشی اشاره و بیان کرد: در این مورد برنامه درسی را متناسب با شرایط قرمز و زرد در نظر گرفتیم تا تغییرات متناسب با آن را داشته باشیم.
او ادامه داد: مجموعه ۶ جلدی برنامه درسی در وضعیت قرمز و زرد تدوین شد که محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیت در آن موجود است و با معرفی بخشی از محتواها بهعنوان مطالعه آزاد تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه باید در محتوای دروس هم تقلیل و تعدیل داشت و در این مجموعه به معلمان پیشنهاد شد تا متناسب با این شرایط روند تدریس و ارزشیابی خود را در نظر بگیرند.
ملکی با اشاره به اینکه در شرایط کرونا خانه به مدرسهای تبدیل شد که یادگیریهای اساسی در آنجا صورت میپذیرد، گفت: در شرایط کنونی خانه مدرسهای محسوب شده که معلم آن پدر و مادر است و والدین باید تواناییهای نوینی بیاموزند.
او افزود: هرچند نقش اصلی را خود دانشآموز باید ایفا کند، اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد، ولی به حامی و هادی نیاز دارد و در مجموع ویژه کرونا منابع پشتیبان اعم از شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریسهای تلویزیونی ملی و محلی و ... از جمله منابع هادی دانش آموزان محسوب میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه در همین مجموعه ۶ جلدی به نقش مدیریت توجه شده است، اظهار کرد: مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینهساز همه تلاشهایی است که از سوی والدین، معلمان و دانشآموزان صورت میگیرد و اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامههای درسی متناسب با شرایط است.
ملکی به بارکدار دار شدن صفحات کتابهای درسی برای سال آینده اشاره و بیان کرد: از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات بیشتر برای دانشآموز فراهم میشود تا نقش و مهارتها خود را به طور مطلوب انجام دهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه کتابهای درشت خط برای دو گروه از دانش آموزان طراحی و تولید میشود، گفت: دانشآموزان هوش بهرعادی-کمبینا و دانشآموزان کمتوان ذهنی-کمبینا مشمول این کتابها میشوند.
او ادامه داد: کتابهای درسی دانش آموزان عادی- کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (۲۳/۵ در ۳۳) سانتی متر آماده سازی میشود و پس از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری انجام میگیرد همچنین توزیع این کتابها براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: کتابهای درسی دانش آموزان کم توان ذهنی-کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (۲۳/۵ در ۳۳) سانتی متر توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده سازی و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تحویل میشود.
انتهای پیام/