مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی از برنامه ریزی برای توسعه نهالستان پردیس کشاورزی از چهار هکتار به شش هکتار خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حمیدرضا چغازردی مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی با اشاره به گذشت سه سال از آغاز فعالیت نهالستان شرکت دانش بنیان پردیس کشاورزی، گفت : در این نهالستان انواع نهال‌های اصلاح شده مثمر و غیرمثمر که مقاوم در برابر آفات هستند را تولید می‌کنیم.

او با تاکید براینکه فرآیند‌های تولید نهال در این نهالستان کاملا مطابق با اصول علمی انجام می‌گیرد، گفت : همچنین قلمه‌هایی را برای برخی گونه‌های خاص مثل انگور دیم و درختانی که جنبه دارویی دارند، تولید می‌کنیم.

مدیر مزرعه پردیس کشاورزی دانشگاه رازی مساحت این مزرعه را حدود چهار هکتار اعلام کرد و افزود: آخرین روش‌ها و تکنولوژی‌های روز که مورد تائید وزارت جهاد کشاورزی است در این مزرعه اجرا می‌شود.

او افزود: در این نهالستان مدرن از سیستم آبیاری قطره‌ای تحت فشار استفاده شده تا در مصرف آب صرفه جویی شود. بعلاوه بصورت منظم نهالستان را مورد رصد قرار می‌دهیم تا آفات آن را کنترل و رصد کنیم.

چغازردی از وجود بیش از ۱۵۰ رقم انواع میوه‌های هسته دار و دانه دار در این نهالستان خبرداد و ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار نهال پیوندی تولید شده در این نهالستان وجود دارد که برای عرضه آن به بازار آمادگی داریم.

او گفت: در بخشی از این نهالستان حدود ۲۱ رقم از انواع پسته را جمع آوری کرده ایم و در حال بررسی هستیم تا ببینم کدام یک از آن‌ها سازگاری بهتری با شرایط آب و هوایی استان دارند که در نهایت برای توسعه کشت پسته به سمت آن رقم برویم.

 این مسئول افزود: بخش عمده‌ای از نهال‌های تولید شده در این نهالستان به مصرف داخل استان رسیده و بخشی نیز به خارج از استان صادر می‌شود.

او به نقش آموزشی این نهالستان هم اشاره‌ای داشت و ادامه داد: نهالستان پردیس کشاورزی دانشگاه رازی یک نهالستان آموزشی است که نقش مهمی در آموزش و مهارت آموزی به دانشجویان رشته باغداری استان دارد و علاقمندیم تا در زمینه تولید و پیوند نهال‌ها به کشاورزان استان آموزش‌های لازم را بدهیم.

مدیر مزرعه پردیس کشاورزی دانشگاه رازی این نهالستان را علمی‌ترین نهالستان آموزشی غرب کشور دانست و افزود: درصورت فراهم شدن شرایط در تلاشیم تا مساحت این نهالستان را به شش هکتار افزایش دهیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.