حضور اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در انتخابات ریاست این فدراسیون حاشیه‌هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در روز‌های اخیر اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه هر ۸ نفر از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که امضای آن‌ها زیر برگه قرارداد مارک ویلموتس است، حق حضور و ثبت نام در انتخابات فدراسیون فوتبال را ندارند.

مهدی تاج، لیلا صوفی‌زاده، محمود اسلامیان، محمود شیعی، فریدون اصفهانیان، عبدالکاظم طالقانی، هدایت ممبینی و حیدر بهاروند، هشت نفری هستند که به خاطر امضای قرارداد ویلموتس به سازمان بازرسی کل کشور فراخوانده شده اند و در حال حاضر این پرونده برای بررسی اتهام آن‌ها در شعب قضایی باز است.

با اینکه هنوز هیچ حکم محرومیتی برای این هشت نفر صادر نشده است، اما گفته می‌شد همین پرونده حکم سوء‌پیشینه‌ برای آنها دارد که برخلاف شروط لازم جهت نامزدی در انتخابات فدراسیون فوتبال است.


بیشتر بخوانید


آرش شکرریز وکیل بین المللی فوتبال در گفت و گو با خبرنگار ما در مورد شرایط نامزد‌های ریاست فدراسیون فوتبال گفت: با توجه به اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال کشورمان که به تصویب فیفا هم رسیده است در بند ۹ ماده ۲۰ و ماده ۳۰ شرایط اعضاء و انتخابات فدراسیون فوتبال و افرادی که صلاحیت انتخاب شدن به عنوان عضو هیئت رئیسه و ریاست فدراسیون فوتبال را دارند مشخص شده است. در اساسنامه تاکید شده است که افراد باید فاقد محکومیت قضایی و کیفری باشند. آنچه مسلم است در پرونده مارک ویلموتس قصوری صورت گرفته و این پرونده برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است.

او در مورد اینکه که آیا نفراتی که امضای آنها پای قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال است می‌توانند نامزد ریاست فدراسیون شوند گفت: اصل بر این است. توصیه می‌شود که افرادی که در این پرونده نام آنها وجود دارد تا اعلام ختم رسیدگی به پرونده نامزد ریاست فدراسیون فوتبال نشوند. با توجه به اینکه هنوز رای پرونده مورد بحث اعلام نشده اگر این افراد به عنوان نامزد در مجمع فدراسیون فوتبال حضور پیدا کنند بعد از اعلام رای قطعی مجمع فدراسیون مجبور است نام این افراد را حذف کند و مجددا باید مجمع تشکیل و رئیس جدید انتخاب شود.

شکرریز گفت: کار عقلانی این است که مجمع فدراسیون فوتبال در صورت نامزد شدن این افراد به آن‌ها رای ندهد، اما آنها منع قانونی برای حضور در مقام ریاست فدراسیون فوتبال ندارند.

هورمزد یعقوبی نژاد، رئیس دپارتمان حقوق ورزشی مرکز وکلا در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره بحث حضور اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در انتخابات ریاست این فدراسیون و مشکلاتی که برای آن‌ها رخ داده، بیان کرد، در بند نهم از ماده بیستم اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده است که اعضای ارکان فدراسیون نباید هیچگونه سابقه محکومیت کیفری که مغایر با مسئولیت آن‌ها باشد، داشته باشند.

او افزود: با توجه به اینکه سابقه محکومیت کیفری در قوانین موضوعی دارای تعریف و شرایط مخصوص به خود است و اصل تفسیر مضیق نیز در چنین اموری مانع از ارائه تفاسیر گسترده از مواد قانونی می‌گردد ضروری است با تاکید بر اصل برائت افراد تا زمان اثبات خلاف این امر، بر قید (سابقه محکومیت کیفری) تاکید نموده و صرف تشکیل پرونده را مانع از برخورداری افراد از حقوق قانونی آن‌ها ندانست.

به هرحال قرار است هشتم آذر ماه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال برای تایید اساسنامه این فدراسیون برگزار شود و پس از تایید اساسنامه، انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.