کارخانه ای که با اعتماد بر جوانان به جهش تولید رسید

کارخانه هبلکس رضوی توانسته است با تکیه بر دانش متخصصان داخلی دست به تولیداتی بزند که در صنایع ساخت و ساز ساختمانی سرآمد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا، صدا‌هایی از رکود و خاموش شدن چراغ‌ کارخانه‌ها به گوش می رسد و یا شاهد بیکاری قشر عظیمی از کارگران هستیم.
 
بتن هبلکس رضوی

اما  در کارخانه هبلکس رضوی ماجرا متفاوت است، این کارخانه علاوه بر حفظ و رونق تولیدات، جهش تولید و چند محصولی را سر لوحه کار خود قرار داده و اشتغال آفرینی را توسعه داده است.


بیشتر بخوانید 


اگر تا به حال سر و صدا‌های ایجاد شده در ساختمان شما را کلافه کرده است و یا ساختمان در برابر آتش سوزی عایق نیست باید بگویم با محصول این کارخانه دیگر نگران نباشید، محصول این واحد صنعتی نوعی بتن سبک هوادهی شده است که هم عایق در برابر صدا، گرما و آتش سوزی بوده و هم مقاوم سازی شده در برابر زلزله  است.

اعتماد بر جوانان ثمره جهش تولید 

مهندس زارع که جانشین مدیر عامل کارخانه هبلکس رضوی است در این باره می گوید: بتن سبک هوا دهی شده از ترکیب سیلیس، آهک، سیمان، پودر آلومینیوم و گچ تولید می‌شود.

او می‌افزاید: این بتن سبک ۶ الی ۸ ساعت در برابر آتش مقاوم است، بلوک‌های به کار گیری شده در برج سلمان هم از همین نوع بودند و همین امر باعث شده بود آتش به داخل نفوذ پیدا نکند.

زارع قائم مقام تولید در کار خانه هبلکس رضوی
جانشین مدیر عامل کارخانه هبلکس رضوی ادامه می‌دهد: بتن‌های سبک هوادهی شده که در صنعت ساختمان به کار می‌روند ویژگی‌های مهمی دارند که از جمله آن به کاهش وزن ساختمان، مقاومت بالا در مقابل صوت، زلزله و آتش، کارآمد در مبحث مدیریت انرژی و صرفه اقتصادی در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی می توان اشاره کرد؛ این خصوصیات سبب شده است که AAC به محصولی پرکاربرد در ساختمان سازی تبدیل شود و تعداد مشتریان آن روز به روز افزایش یابد.

البته محصول این کارخانه در سال جهش تولید منحصر به این بتن‌های سبک نماند و سه محصول جدید و منحصر به فرد دیگر هم تولید کردند.

نمود جهش تولید در سه محصول با کیفیت

مهندس حسینی مدیر تحقیق و توسعه هبلکس رضوی  در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: بتن‌های سبک، صنعتی نوین در ساخت و ساز است، اما جدیدترین محصولات ساختمانی پنل‌های AAC هستند که ۱۵ برابر یک بلوک هبلکس و سرعت اجرای آن ۱۶ برابر آجر‌های سنتی است.

او می‌افزاید: محصول جدید سرامیک‌های زیستی هستند؛ با توجه به اینکه در آکواریوم‌ها باکتری‌های مفید و غیر مفید وجود دارد که با مواد شیمیایی از بین می‌روند، اما این سرامیک‌های زیستی طوری طراحی شده اند که باکتری مفید را از بین نمی‌برند.

حسینی مدیر تحقیق و توسعه در کارخانه هبلکس رضوی
مدیر تحقیق و توسعه هبلکس رضوی ادامه می‌دهد: این محصول که تا کنون کاملا وارداتی بوده و از آمریکا و چین وارد کشور می‌شده است، در پالایش آب آکواریوم‌ها کاربرد دارد. هر کیلو سرامیک زیستی خارجی با دلار این روزها، حدود ۸۰۰ هزار تومان آب می‌خورد در حالی که نمونه داخلی تولید شده در هبلکس رضوی قیمتی بسیار مناسبت‌تر از آن دارد، بماند که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، در کیفیت هم حرف تازه‌ای برای گفتن دارد.

حسینی بیان می‌کند: محصول جدید دیگر «پانل مسطح» است،  این محصول می‌تواند در متراژ‌های مختلف برای احداث سقف‌ها و دیوار‌های ساختمان استفاده شود. ویژگی اش این است که سرعت پیشرفت پروژه را بالا می‌برد، ضمن آن که مقاومت آن ۱۶ برابر مصالح ساختمانی سنتی و ۴ برابر مصالح ساختمانی نوین است. علاوه بر آن باید ویژگی چهار ساعت مقاومت در برابر دمای ۱۱۰ درجه را هم به آن اضافه کرد. پانل‌های مسطح می‌تواند در پروژه‌های بزرگ بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار از خروج ارز جلوگیری کند یا با توسعه صادرات، ارزآوری داشته باشد.


بیشتر بخوانید

او ضمن معرفی محصول جدید دیگر تصریح می کند: محصول «AAC ۴» سومین محصول تولیدی در سال جدید است ؛ AAC ۴ یا به عبارتی نسل چهارم بتن‌های سبک هوادهی شده  که هبلکس رضوی  به عنوان اولین کارخانه در ایران  آن را به مرحله تولید تجاری رسانده است؛ مقاومت بالای این محصول در برابر زلزله، آتش و انتقال صوت تفاوت قابل توجهی با نسل‌های قبلی خود دارد.

 
هبلکس رضوی، کاملا بومی و قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی 

یکی از مشخصه‌های این مجموعه تولیدی استفاده از دانش بومی با مواد اولیه بومی است که علاوه بر جهش تولید، تولید ملی را افزایش داده و رونق تولید به وجود آورده است.

کارخانه بتن
عیدی مدیر عامل  بتن و ماشین  قدس رضوی در این زمینه می‌گوید: این واحد صنعتی برای  ۱۰۰ نفر به طور مستقیم و ۴۰۰ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال  ایجاد کرده است.

او می‌افزاید: توان تولید کارخانه در حالت اسمی ۲۲۰ هزار متر مکعب است که جوانان متخصص این واحد تولیدی توانسته اند در این شرایط کرونایی با ۲۵ درصد افزایش، آن را به ۱۵۰ هزار متر مکعب برسانند.

عیدی مدیر مجتمع بتن هبلکس رضوی
مدیر عامل بتن و ماشین قدس و رضوی ادامه می‌دهد: همچنین طبق هدف گذاری انجام شده تا پایان سال  ۱۵۰ هزار مترمکعب AAC در این واحد تولید خواهد شد. در حوزه صادرات محصولات نیز، افغانستان، کشور‌های آسیای میانه و روسیه به عنوان کشور‌های هدف مد نظر قرار گرفته اند که می‌توانند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشند؛ با تولیدات این کارخانه بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار از خروج ارز جلوگیری شده است.

عیدی بیان می‌کند: توان تولید روزانه این واحد صنعتی بالغ بر ۶۰۰ متر مکعب است.

گزارشگر:فاطمه غلامی

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار