مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: فارس با تولید سالانه سیصد و ۶۶ هزار تن پیاز رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

فارس رتبه سوم کشوری در تولید پیازاحمد دهقان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  در گفت‌وگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیان کرد: فارس با ۷ هزار و ۲۹۵ هکتار سطح زیر کشت و ۳۶۶ هزار تن تولید، ۹ و نیم درصد سطح زیر کشت و ۱۲۳ و چهار دهم درصد از میزان تولید محصولات سبزی و صیفی در استان را به خود اختصاص داده است.

او تصریح کرد: استان فارس با یازده و هفت دهم درصد سطح زیر کشت پانزده و دو دهم درصد تولید پیاز کشور را به خود اختصاص داده است که بعد از استان‌های آذربایجان شرقی و اصفهان با رتبه سوم به عنوان مهمترین مرکز تولید پیاز در کشور محسوب می‌شود.

دهقان ادامه داد: میانگین تولید پیاز در کشور ۳۷ و سه دهم تن در هکتار بوده که این میزان در استان فارس بیش از ۴۸ و نیم تن در هر هکتار است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: در سال زراعی ۹۹-۹۸، ۲۲ رقم مختلف پیاز برای سطحی در حدود ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار به صورت رایگان توزیع شد.

او اضافه کرد: بیشترین ارقام توزیع شده شامل، تگزاس ارلی گرانو، وایت گرانو، گلدن اسپایک و سیروس و بونو است.

دهقان اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیاز یک محصول کشاورزی اشتغال زا و تامین کننده امنیت غذایی است که یکصد و ۱۰ میلیون نفر در جهان و ۲۱ هزار کشاورز ایرانی به تولید این محصول اشتغال دارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: در فارس نیز با سطح زیر کشت ۷ هزار و ۲۹۵ هکتار ۲ هزار و ۸۰ کشاورز به صورت مستقیم با کشت و کار پیاز در ارتباط هستند.

او با بیان اینکه ایران با تولید سالیانه ۱ میلیون و ۵۷ تن پیاز رتبه ششم تولید این محصول را در جهان دارد، تصریح کرد: یک و هشت دهم سطح جهان و سه و سه دهم درصد تولید پیاز به ایران اختصاص دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ادامه داد: سطح پیاز کشور ۴۶ هزار هکتار از اراضی زراعی تحت کشت است که ۹۹ درصد از اراضی پیاز به صورت آبی و مابقی به صورت دیم آبیاری می‌شود.

دهقان، شهرستان‌های تولید کننده پیاز در استان فارس را شیراز، سپیدان، مرودشت، کوار، پاسارگاد، کازرون، داراب، فسا، لار، جهرم و ارسنجان نام برد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: با توجه به جمعیت ۵ میلیونی استان فارس، مصرف سرانه ۲۲ کیلوگرم پیاز به میزان جمعیت استان یکصدو ۱۰ هزار تن و میزان ماهیانه مصرف پیاز در استان ۹ هزار و ۱۶۷ تن است.

او، اظهار کرد: ۱۰ درصد میزان تولید پیاز استان معادل ۳۶ هزار و ۶۰۰ تن از پرسه برداشت تا عرضه به دلیل نبود بسته بندی مناسب، سورتینگ، حمل و نقل نامناسب و نبود عرضه مناسب محصولات دچار ضایعات می‌شود.

دهقان، تاکید کرد: با احتساب میزان تولید پیاز در استان فارس با ۳۶ هزار تن ، حدود ۲۱۹ هزار و ۴۰۰ تن بوده که در سال زراعی ۹۹-۹۸ به میزان ۱۳ هزار و ۹۶۳ تن پیاز فارس با ارز ۴ هزار و ۸۹۴ دلار به خارج از کشور صادر شده، که این مقدار تنها ۴ و ۶ دهم درصد از میزان مازاد تولید پیاز استان است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: با توجه به بالا بودن کیفیت پیاز تولیدی در استان باید برنامه ریزی‌های لازم برای تسهیل صادرات پیاز به خارج از کشور انجام شود.

او، بیان کرد: ماه‌های سال به ترتیب الویت که استان فارس با افزایش تولید پیاز با آن روبه رو است شامل، ماه‌های شهریور، مهر، خرداد، مرداد، آبان، تیر و اردیبهشت است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار