جمهوری اسلامی ایران با ۱۴ درصد رشد پیشتاز دیپلماسی علمی دنیا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC گفت: بررسی و تحلیل‌های علمی مستخرج از پایگاه استنادی بین المللی اسکوپوس (Scopus) نشان می‌دهد که سهم دیپلماسی علمی ایران در سال ۲۰۲۰ به ۳۱درصد رسیده است.

محمدجواد دهقانی ادامه داد: مقایسه سهم مشارکت سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مشخص می‌کند که جمهوری اسلامی ایران با ۱۴ درصد رشد پیشتاز دیپلماسی علمی دنیا است.

او اظهارداشت: گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشور‌ها از جمله سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است.

سرپرست ISC ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان مشارکت‌های علمی پژوهشگران کشور با دنیا در ۱۰ سال اخیر از ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۳۱ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

بعد از ایران، کشور‌های لهستان، انگلستان و تایوان هر کدام با ۶ درصد بیشترین رشد در دیپلماسی علمی را داشته اند. در بین کشور‌های اسلامی، مالزی بعد از ایران بیشترین رشد را داشته که به میزان ۵ درصد بوده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تشریح کرد: سهم مقالات با مشارکت بین الملل در تمامی حوزه‌های موضوعی شتاب گرفته است، اما با محاسبه رشد سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال ۲۰۱۸، حوزه‌های علوم انسانی و علوم پایه بیشترین میزان رشد را داشته اند.

دهقانی ادامه داد: در بین حوزه‌های موضوعی در سال ۲۰۱۹، حدود ۳۰درصد انتشارات علمی حوزه علوم پایه کشور با مشارکت پژوهشگران بین المللی بوده که بالاترین سهم در بین حوزه‌های موضوعی است.

بعد از آن مقالات دو حوزه فنی و مهندسی و علوم کشاورزی با ۲۹درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.

سهم مقالات با مشارکت بین الملل پژوهشگران علوم اجتماعی از کل مقالات این حوزه ۲۸درصد است.

به همین ترتیب ۲۲ درصد مقالات حوزه علوم پزشکی نیز در سال ۲۰۱۹ با مشارکت بین الملل بوده اند. این رقم برای حوزه علوم انسانی ۱۷درصد است.

اسکوپوس بزرگترین پایگاه اطلاعاتی استنادی است که مجلات علمی، کتاب‌ها و مجموعه مقالات کنفرانس‌ها را تحت پوشش دارد.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یا ISC یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که درصدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشور‌های اسلامی بر اساس معیار‌های علم سنجی معتبر است دفتر اصلی این پایگاه در شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار