خطر جوندگان بیخ گوش محصولات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی بیرجند از افزایش تعداد جوندگان بویژه انواع موش‌ ها در سال‌ های زراعی اخیر خبر داد.

محمدی مدیر جهاد کشاورزی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: جوندگان مضر بویژه انواع موش‌ ها از آفات مهم و خطرناک کشاورزی هستند که به دلیل فراوانی جمعیت و گستردگی پراکندگی و پتانسیل زاد آوری بالا جزء آفات عمومی محسوب می‌ شوند و می‌ توانند سالیانه خسارت بسیار سنگینی به مزارع و باغات وارد کنند.

او با اشاره به اینکه مبارزه با آن‌ ها نیازمند بسیج همگانی تمامی کشاورزان را دارد، افزود: از دلایلی افزایش جمعیت موش‌ها در سال زراعی اخیر تغییرات آب و هوایی، وجود پوشش گیاهی و کاهش یخبندان‌ های زمستانه، فراوانی مواد غذایی در دسترس موش‌ ها در انبار‌ها، افزایش سطح زیر کشت برخی از محصولات باغی و زراعی و همچنین کاهش دشمنان طبیعی مثل مار و پرندگان است.


بیشتر بخوانید


محمدی اظهار کرد: گونه‌ های غالب جوندگان مضر شهرستان بیرجند شامل موش کور، موش ورامین، و تشی (سیخول) است.

مدیر جهاد کشاورزی بیرجند بیان کرد: روش‌ های مختلف مبارزه با موش‌ ها شامل روش‌ های مکانیکی (از قبیل تله گذاری، آبیاری و غرقاب، شخم زدن و حذف علف‌ های هرز و بقایای گیاهی، خراب کردن لانه‌ها با بیل) و روش‌های بیولوژیکی (استفاده از جانوران شکارچی و دشمنان طبیعی موشها) است.

او ادامه داد: بکارگیری تلفیقی از این روش‌ های فوق در مبارزه صحیح و مناسب و به موقع با جوندگان مضر سبب کنترل تراکم آن‌ ها در حدی خواهد شد که خسارتی به محصولات کشاورزی وارد نکنند.

محمدی گفت: کشاورزان می‌ توانند جهت اطلاع از جدید ترین روش‌ های مبارزه به کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا مرکز جهاد کشاورزی شاخنات و همچنین کلینیک‌ های گیاه پزشکی سطح شهرستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار