حفظ سلامت مردم و مصون ماندن آن‌ها از ویروس کرونا موضوعی است که به دغدغه اصلی مسئولان برای تجدید نظر در نحوه برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است.

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فقط شش ماه دیگر تا برگزاری انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری باقی مانده است و این در حالی است که ویروس کرونا تاکنون سبک زندگی مردم را در شرایط مختلف تغییر داده است و به طور حتم این ویروس منحوس انتخابات ۱۴۰۰ را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد. حفظ سلامت مردم و مصون ماندن آن‌ها از ویروس کرونا موضوعی است که به دغدغه اصلی مسئولان برای تجدید نظر در نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است؛ دغدغه‌هایی که باعث شده وزارت کشور به عنوان یکی از متولیان برگزاری انتخابات راهکار‌های مختلفی پیشنهاد بدهد.

جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور اخیرا در یکی مصاحبه‌های خود درباره دو روزه برگزار کردن انتخابات صحبت و بیان کرده است که پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایط بیماری کرونا و علم به اینکه این بیماری در آن زمان هم خواهد بود، این است که زمان آن را در روز رأی‌گیری از یک روز« به "دو روز» افزایش دهیم.

پیشنهاد انتخاباتی که حاشیه ساز شد!

مطرح کردن برگزاری انتخابات در دو روز، واکنش‌های مختلفی داشته و برخی معتقداند این پیشنهاد عملی نیست، زیرا در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات در یک روز باید برگزار شود. ماده ۲۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری در این زمینه می‌گوید: «اخذ رأی در داخل و خارج کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت آن ۱۰ ساعت است و درصورت ضرورت قابل‌ تمدید است.» تبصره این ماده نیز وظیفه تمدید انتخابات را برعهده وزیر کشور گذاشته است.

در ادوار گذشته عمدتاً برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعت ۲۴ روز جمعه تمدید می‌شد تا رأی‌دهندگان بیشتری بتوانند در انتخابات شرکت کنند؛ اما برخی هم معتقداند در این زمینه مجلس شورای اسلامی می‌تواند تبصره‌ای را به قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کند، یعنی فرصت انتخابات در شرایط اضطراری از ۲۴ ساعت افزایش دهد و تشخیص آن را نیز برعهده شورای نگهبان بگذارد.

علاوه بر مجلس، شورای عالی امنیت ملی نیز با توجه به شرح وظایفش در اصل ۱۷۶ قانون اساسی، می‌تواند با توجه به شرایط کشور دستور افزایش مدت زمان انتخابات را صادر کند تا مردم در طی چند روز در انتخابات شرکت کنند و تکثر جمعیت مانع از انتشار ویروس شود.

سایه کرونا بر سر انتخابات ۱۴۰۰/ چرا مسئولان به فکر آیین نامه‌های بهداشتی انتخابات نیستند؟

مجلس می‌تواند اجازه دهد انتخابات در چند روز برگزار شود

درباره پیشنهاد برگزاری انتخابات در دو روز، محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در گفت‌ئگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: این اتفاق به جای یک روز، می‌تواند در چند روز برگزار شود البته راهکار‌های گفته شده در قالب طرح یا لایحه نیست، ولی مجلس هم می‌تواند با ورود به موضوع، اجازه دهد انتخابات در چند روز برگزار شود؛ در صورت امکان برگزاری انتخابات مجازی، شورای نگهبان و دولت هم اختیار دارند ضمن توافق با یکدیگر، اقدام لازم را انجام دهند.

آصفری درباره راه کار‌های دیگر برای انتخابات گفت: زیرساخت‌های الکترونیکی شدن انتخابات فراهم نیست، شورای نگهبان وظیفه صیانت از آرای مردم و نظارت بر آن‌ها را دارد؛ در نتیجه تا برای این شورا حجت تمام نشود که از انتخابات الکترونیکی سوء استفاده‌ای نمی‌شود، این نوع برگزاری را نمی‌پذیرد.

آصفری افزود: دولت برایش مهم است که بگوید انتخابات را به صورت مجازی الکترونیکی برگزار کردیم، اما شورای نگهبان باید به اعتمادی دست یابد و بداند که دولت جلوی تخلفات انتخاباتی را در این حوزه خواهد گرفت.

بعد از این حواشی و به‌وجود آمدن مخالفان و موافقان درباره پیشنهاد وزارت کشور مبنی برگزاری انتخابات در دو روز وزارت کشور باز هم پیشنهاد دیگری ارائه دا، و از دانشگاهیان، فعالان سیاسی، حزبی و رسانه‌ای دعوت کرد تا دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های خود را در ارتباط با تمهیدات حقوقی و اجرایی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط شیوع ویروس کرونا ارائه کنند. راهکار دیگر هم مثل الکترونیکی شدن انتخابات از سوی وزارت کشور مطرح شده، اما همچنان مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته است.

پیشنهاد شورای نگهبان برای انتخابات ۱۴۰۰ چه بود؟

نظر شورای نگهبان درباره نحوه برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ مورد توجه است و قبل از پیشنهادات وزارت کشور، تقریبا دو ماه پیش عباسعلی کدخدایی درباره احتمال به‌ تعویق‌ افتادن انتخابات ۱۴۰۰ گفته بود که تاکنون بحث تعویق انتخابات مطرح نشده، مگر اینکه شرایط کرونایی به‌گونه‎ای باشد که از سوی دستگاه‌های دیگر تغییر را لازم بدانند. منع قانونی برای تعویق وجود ندارد، اما هم در انتخابات مجلس و هم ریاست‌جمهوری فاصله مرحله دوم انتخابات را هم باید در نظر بگیریم. آن فاصله باید به‌گونه‎ای باشد که به دوره پایانی دولت فعلی برسیم؛ این‌طور نباشد که وقتی تا اواسط مردادماه دولت باید تغییر کند، انتخابات را شهریور برگزار کنیم؛ مگر اینکه امری خارج از اراده همه باشد که آن‌وقت متفاوت است.

همه این پیشنهادات در حالی مطرح است که ستاد ملی کرونا هنوز هیچ نظری درباره چگونگی برگزاری انتخابات ارائه نداده است، ولی با پیگیری اخبار مربوط به کرونا خبر‌های خوبی از تلاش دانشمندان داخلی برای کشف واکسن کرونا به گوش می‌رسد، همچنین با کشف واکسن این ویروس از سوی شرکت آمریکایی فایزر و صحبت‌هایی که اکنون در مورد وارد کردن آن در کشور مطرح است، می‌توان امیدوار بود که شروع انتخابات پایان کرونا باشد. اما این امیدواری نباید باعث شود که دستگاه‌های مرتبط برای برگزاری این رویداد مهم در شرایط کرونا هنوز سازوکار مشخصی را ارائه ندهند! زیرا متخصصان و اعضای ستاد کرونا معتقداند حداقل تا یکسال دیگر با این ویروس در کشور درگیر خواهیم بود.


بیشتر بخوانید


گزارش از عطیه آقابابایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
مجلس را حسابی سرگرم کردهاید !اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
خودشان می دانند که دیگه فریب نمی خورند مردم با وعده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
غیبت تهمت ممنوع
Iran (Islamic Republic of)
ویدا
۱۹:۲۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
اگه شانس روحانی باشه انتخابات روهم عقب میندازن تاکلا مردم ازشنیدن خبر سکته کنن امارشون ازکروناهم بره بالاتر
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۹:۲۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
انتخابات؟!! مردم براشون فرقی نمیکنه که رئیس جمهور کی باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
ووووواااقعا که بجای این اخبار برید از گرونیها و بدبختیها بگیرید از مردمی که نون شبشون موندن ازمردمی که کسب وکارهاشون تعطیل و توی قرض و چکها شون موندن از اجاره دادن ها و خرجهای که باید برای مایحتاج زندگی بدن ولی ندارن و شرمنده زن وبچه هاشون هستن ،صحبت انتخابات میکنید مگه این دولت امیدوتدبیر برامون چکار کردن به غیراز گرونی و بی مسئولیتی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
درانتخابات1400حکومت اعلام خواهد کرد کرونا ریشه کن شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
مسؤلین، بعدا میخوان میگن، اگر مردم نیامدند رای بدن، به خاطر کرونا بود!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
هم می شود تا پایان کرونا انتخابات را عقب انداخت و هم می شود قانون را تغییر داد همه اش دست بشر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
خواهشا تعویق نندازید
Iran (Islamic Republic of)
خشی
۱۵:۱۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
بهترین راه اینه از بین کاندیداها به قید قرعه یک نفر انتخاب شه واین همه خرج الکی هم نکنن .مگه فرق داره که حسن باشه یا احمد لوله کش .مگه وضعیت مملکت فرق می کنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
همینو بگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
درود بر تو با این پیشنهادت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
من همیشه شرکت میکردم
جز انتخابات شورایاری که اصلا چرت میدونم
اما انتخابات خبرگان و مجلس و رئیس جمهور همیشه حضور داشتم و رای دادم.
و واقعا هم یک امر شرعی میدونم،


با این حال
اگه دولت سیستم را الکترونیکی نکنه و مردم نتوانند به شکل اینترنتی رای بدهند اینبار من شرکت نمیکنم. و نمیزارم خانوادم شرکت کنند.
یادم نمیره برای انتخابات مجلس از ما اثر انگشت گرفتن، این در حالی بود که تلویزیون به دروغ گفت این کار انجام نمیشود به خاطره کرونا...
ولی انجام شد، حداقل در تهران انجام شد.

خیلی از مردم هم همین فکر را میکنند
این انتخابات مردم حضور ندارند مگر انتخابی باشه (یعنی کسی که اینترنت بلده و داره اینترنتی و کسی که اینترنت نداره حضوری شرکت بکنه)

در ضمن باید به بجای یک روز 4 روز باشه + حتی مدل اینترنتیش
که کسایی که اینترنتی بلد نیستن رای بدن. مثل افراد مسن، حضوری رای بدن و 4 روز هم فرصت برای رای دادن داشته باشند تا صفی تشکیل نشه
و هم با این وسیله بتوانیم ترافیک روی سرور انتخاباتی را کاهش دهیم - در مدل اینترنتی

کشور هم برای 4 روز تعطیل باشه تا شهر شلوغ نباشه و شلوغی دو چندان نشه.

این نظر من بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
پس ازین رای دادنهات بسیار نتیجه گرفتی شاید آقازاده ایی اما عامه مردم نظر دیگری دارن.درضمن تو بجای اینکه دنبال اصل موضوع با شی دنبال فرعی. الکترونیک کردن سرجاش ببینم برات مهم نیست چ کسی میشه کاندید فقط میگی وظیفه شرعی.چرا موقع انتخابات مردم وظیفشون اما موقع مطالبات و اعتراض باید دهنشونو ببندن پرتوقع نباشن.کاری کردن که دیگه هیچکس رغبتی نداره
Iran (Islamic Republic of)
انتخابات
۱۳:۳۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
بایستی رای گیری در محیط بیرون انجام شود در هر کوچه یا محله یک یا دو سایبان بزرگ گذاشته شود و مردم با رعایت فاصله اجتماعی رای را داخل صندوق بیندازند و در محیط بیرون و هوای آزاد. انتقال ویروس کمتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
چطور تو آمریکا و فرانسه انتخابات انجام شد،مگه اونجا کرونا نبود!!
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمدامین
۱۳:۳۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
لطفا پیگیری کنین درباره ی شهرستان سنقر در استان کرمانشاه که وضعیت قرمز دارد مردم این شهرستان واقعا با جون ودل رعایت میکنن اما متاسفانه بخاطر نزدیک بودن شهر سنقر با روستاهای شهرستانهای دیگر استان تمامی مردم روستاها کارهایشان را در سنقر انجام میدهندحتی اکثر بیماران کرونایی برای همین روستاها هستن روستاییان شهرستان صحنه به شهر سنقر مراجعه میکنند و این باعث شده شهر سنقر دچار مشکل شود از نظر کرونا خواهشا مسئولین پیگیری کنن چون مردم این شهر دارن به پای دیگران میسوزند
Netherlands
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
هیچی مگه واسه انتخابات مجلس چه کار کردن؟ گفتن کرونا تو ایران نیومده همین که انتخابات برگزار شد گفتن کرونا اومد!
الان هم آمار رو اونقدر کم می کنن تا بگن کرونا رفت بعد انتخابات می گن برگشت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
چرا چرت و پرت میگی اتفاقا چند روز قبل از انتخابات اعلام شد کرونا اومد
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۵:۱۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
درست صحبت کنید. تا زمانی که انتخابات برگزار نشد، به مردم هشدار درست و حسابی ندادن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
برگزاری انتخابات مشکل اصلی نیست. با رعایت تعدادی پروتکل و افزایش حوزه‌ها قابل حله. اما روزها مبارزات و سفرهای انتخاباتیه که میتونه عامل اصلی شیوع بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
با این وضعی که درست کردید برای اقتصاد و فرهنگ کشور بفکر انتخابات هم هستید.لابد حضور پرشور آره دیگه همه راضی ان لابد نه اینکه رفاه و ارزانی بوجود میاد با هربار رای دادن.خجالت هم خوب چیزیه.بفکر معیشت رفاه ارزانی افزایش پول ملی باشید ذهنتان درگیر انتخاباته ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب
۱۲:۲۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
یه فکر برای طرح اقدام ملی مسکن بردارید
همیشه به نفع مسئولین کار نکنید
چرا باید تعهد در مورد واریز به موقع پول مسکن بگیرند اما هیچ قرار داد و تعهدی در مورد تحویل به موقع ان به مردم ندهند
لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
میخواد تا انتخابات کرونا باشه بابا خسته شدیم دیگه دنیا واکسنو داره میخره تا چند ماه بعدم میزنن مردم بعد ما باید هی دست بشوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
ما یکسال عقبتر از دنیا خواهیم بود!
پس از همین الان خودتان را برای تا 1401 دست شدن و فاصله اجتماعی داشتن آماده کنید
Qatar
سعید
۱۲:۰۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
کرونا عملا وسیله شده برای کنترل مردم،کسب کار را معلق کردن،شبها هم که حکومت نظامی علام شده فقط بجای دستگیری مردم را با جریمه از هستی خارج می کنند به اسم قرنطینه هم عملا کشور و مردم را تجزیه کردند،دولت هم قصد نداره این وضع را تمام کنه تا مردم درگیر گرانی و بی تدبیری دولت نشوند...اگر واقعا دولت دنبال یک راه کار بود پرتکلهای بهداشتی را مثل قطر،چین،کره،حتی انگلیس که فرزندان خودشان هم انجا هستند انجام میداد..اجرای این پرتکلها ربطی به تحریم نداره،وهزینه ای هم به دوش دولت نمی گذاره...
حکایت عملکرد دولت مثل پسر نوح است که برای در امان بودن از غرق شدن به بالای کوه رفت،قافل از اینکه ان باران و این بیماری از جانب خدا و از روی حکمت است مثل گذشته
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
مسئولان به فکر چی هستند که این دومیش باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
انتخابات باید انجام بشه،مثل آمریکا،مگه اونجا کرونا نبود،
آخرین اخبار