هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران باید تکلیف خود را با بازرسان آژانس مشخص کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر بنا باشد که بازرسان به عنوان جاسوس در هیئت بازرسی اطلاعات محرمانه ما را به سازمان سیا و موساد بدهند، ایران نباید اجازه بازرسی را به آن‌ها دهد.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عدم رازداری آژانس انرژی اتمی در رابطه با اطلاعات هسته ای ایران، گفت: تجربه ایران در همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، تجربه تلخی است، چراکه بار‌ها برخی از بازرسان آژانس در هیئت بازرسی اطلاعاتی، آن را به سازمان سیا و موساد منتقل کردند، در واقع اصرار برخی از بازرسان برای تهیه لیست دانشمندان هسته‌ای ایران و مصاحبه با آن‌ها نشان می‌دهد که برخی از این بازرسان از وظیفه تعیین شده خود خارج شدند و نقش یک جاسوس حرفه‌ای را در حوزه هسته‌ای ایفا می‌کنند.

او افزود: در طول سال‌های اخیر موساد و سازمان سیا تلاش‌هایی کردند که عده‌ای از بازرسان را وارد کار جاسوسی کنند و اطلاعات محرمانه‌ای را به دست آوردند، بنابراین در طول این مدت بار‌ها مسائل محرمانه بین ایران و آژانس به بیرون درز پیدا کرده و به روزنامه‌ها و رسانه‌های خارجی منتقل شده است و در اختیار سازمان سیا و موساد اسرائیل قرار گرفت.

هانی زاده ادامه داد: مسئله آب سنگین اراک و تغییر کاربری این تاسیسات به صورت محرمانه بوده است، اما بازرسان آژانس آن را رسانه‌ای کرده‌اند، همچنین مسائل مربوط به سانتریفیوژ‌ها مورد سوء استفاده بازرسان قرا گرفته است و این بازرسان اطلاعات بسیار مهمی بعد از بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران حتی در حوزه نظامی به موساد و سازمان سیا منتقل کردند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران باید تکلیف خود را بازرسان آژانس مشخص کند، اگر بنا باشد که بازرسان به عنوان جاسوس در هیئت بازرسی اطلاعات محرمانه را به سازمان سیا و موساد دهند، ایران نباید اجازه بازرسی را به این گونه بازرسان بدهد، چراکه مسئله کاملا فنی و حرفه‌ای است و اگر این مسائل به صورت اطلاعاتی و محرمانه با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی منتقل شود، برای امنیت ملی ایران فاجعه خواهد بود و ایران باید در این زمینه به آژانس هشدار دهد و در مورد سوابق و کار حرفه‌ای بازرسان ایران کار اطلاعاتی کند و به دقت این گونه بازرسان را رصد کند.


بیشتر بخوانید


او افزود: در مورد بازرسی از تاسیسات ایران که جنبه نظامی دارد، مانند پارچین، تاسیسات آب سنگین اراک و مشخص کردن محدوده جغرافیایی نطنز که این حوزه‌ها به صورت سری بوده است، اما در اختیار آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفت. مخصوصا اخیرا که خرابکاری‌هایی در تاسیسات نطنز صورت گرفته که نتیجه همکاری برخی بازرسان با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار