در حالی که شهرداری نیشابور جمع آوری و اسکان کارتن خواب‌ها را وظیفه این سازمان نمی‌داند، بهزیستی نیز از کمبود اعتبار و مکان برای جمع‌آوری و اسکان کارتن خواب‌ها سخن می‌گوید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی نجفی شهردار نیشابور با بیان اینکه ساماندهی به معنای استقرار و اقامت نیست، گفت: بحث اقامت علاوه بر زباله‌گردها، کارتن خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها را نیز شامل می‌شود.

او با اشاره به اینکه ساماندهی به معنای صدور کارت شناسایی و شناسنامه‌دار شدن زباله‌گرد‌های نیشابور است، افزود: مشخص کردن محدوده برای جمع‌آوری زباله و تعیین مکانی برای تحویل زباله ها، به معنای رسمیت دادن به کار زباله گرد‌ها است.

شهردار نیشابور ادامه داد: شهرداری هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌دهد، زیرا زباله‌گرد‌ها که کارگر شهرداری نیستند.

نجفی در خصوص اقدامات انجام شده برای ایجاد سرپناه برای افراد بی‌خانمان و زباله‌گرد‌های کارتن خواب بیان کرد: ما نمی‌توانیم برای اسکان و ایجاد سرپناه برای بی‌خانمان‌ها و زباله‌گرد‌ها اقدامی انجام دهیم.

بیشتر بخوانید


او با اشاره به ظرفیت پذیرش ۱۵ نفره تنها گرمخانه شهرداری نیشابور، تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا در پذیرش همین تعداد هم محدودیت داریم.

شهردار نیشابور تاکید کرد:تعداد بسیاری از زباله‌گردها، معتادان متجاهر هستند و باید سازمان‌های متولی این امر یعنی بهزیستی و کمیته امداد برای اسکان و تهیه سرپناه اقدام کنند، زیرا شهرداری امکانات ندارد و به میزان بسیار محدودی قادر به فراهم کردن فضا و سرپناه است.

این وظیفه نهاد‌های دیگر است

نجفی در رابطه با استفاده از ظرفیت خیرین برای اسکان زباله‌گرد‌های کارتن خواب در شب‌های سرد زمستان اظهار کرد: این از وظایف ذاتی و قانونی شهرداری نیست سازمان‌های حمایتی باید ورود پیدا کنند، اگر چه در دنیا هم جمع‌آوری و ساماندهی بی‌خانمان‌ها کاری غیرممکن و امری محال است.

شناسایی ۴۰۰ کارتن خواب در نیشابور

علی صدر رئیس بهزیستی نیشابور با بیان اینکه تاکنون ۴۰۰ کارتن خواب در این شهرستان شناسایی شده‌اند، گفت: برای ساماندهی زباله‌گرد‌ها و کارتن خواب‌ها ابتدا باید ماده ۱۶ راه‌اندازی و اجرایی شود.

او افزود: البته ما با راه‌اندازی یک مرکز کاهش گذری آسیب، به تعداد اندکی از کارتن‌خواب‌ها به صورت روزانه خدمت می‌دهیم.

رئیس بهزیستی نیشابور ادامه داد: در این مرکز روزانه یک وعده غذای گرم، وسائل بهداشتی و استحمام به حدود ۵۰ زباله‌گرد کارتن خواب ارائه می‌شود و بیشتر از این در توان اداره بهزیستی نیشابور نیست، زیرا که در شرایط کنونی اعتبار کافی نداریم.

صدر با اشاره به حضور سمن‌های مردمی در این شهرستان، بیان کرد: سمن‌هایی که با عنوان کاهش آسیب اجتماعی وارد کار شدند در مناطق حاشیه‌ای و مناطقی که تراکم زباله‌گرد‌های کارتن خواب بیشتر است، توزیع غذای گرم را بین زباله‌گرد‌ها دارند.

او تصریح کرد: ما خارج از دستورالعمل و آیین‌نامه نمی‌توانیم مرکزی برای اسکان و سامان‌دهی زباله‌گرد‌های کارتن خواب داشته باشیم.

رئیس بهزیستی نیشابور تاکید کرد: اداره بهزیستی نیشابور تعهد کرده به صورت روزانه در قالب یک مرکز ثابت و یک تیم سیار کاهش گذری آسیب، پذیرای معتادان و زباله‌گرد‌های کارتن خواب مراجعه کننده برای یک وعده غذای گرم، استحمام و توزیع وسایل بهداشتی باشد، اما ظرفیت ما تنها در حد ۵۰ نفر از کل جمعیت ۴۰۰ نفری زباله‌گرد‌های کارتن خواب نیشابور است.

صدر اظهار کرد: از سایر مسئولان شهری به‌ویژه شهرداری انتظار داریم که زمینه اسکان شب و یک وعده غذای گرم برای شام حداقل ۱۰۰ نفر را تا راه‌اندازی ماده ۱۶ فراهم کنند.

او گفت: کمپ ماده ۱۶ مرکزی با امکانات برای ساماندهی افراد بی خانمان و کارتن خواب است و بهزیستی برای راه اندازی این کمپ احتیاج به کمک خیران دارد.

منبع: فارس


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.