مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه گفت : برای تشکیل یک سانتیمتر خاک در کره زمین به طور متوسط ۳۰۰ سال زمان نیاز است که در ایران با توجه به فرسایش خاک این زمان ۸۰۰ سال براورد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : خاک به عنوان یک منبع زنده ۲۵ درصد از تنوع زیستی را در خود جای داده و حدود ۹۰ درصد موجودات زنده بخشی از چرخه حیات خود را در خاک می‌گذرانند.

او گفت : هم اکنون ۱۲۵ میلیون هکتار خاک تحت فرسایش آب و بیش از ۳۰ میلیون هکتار تحت فرسایش باد است.

کولانی جلوگیری از تغییر کاربری‌های کشاورزی و حفظ جنگل‌ها را از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از فرسایش خاک معرفی کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان احیا جنگل ها، جنگل کاری اقتصادی، صیانت از منابع طبیعی و امور اراضی، اجرای طرح آبخیز داری، اجرای کاداستر اراضی ملی و کشاورزی را از برنامه‌های این اداره برای جلوگیری از فرسایش خاک عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه فرسایش سالانه خاک در کشور ۱۶ تن است،افزود: در استان کرمانشاه سالانه ۶تا ۷تن خاک دچار فرسایش می‌شود.

 کولانی گفت: از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین در استان کرمانشاه، تاکنون ۵۰۰ هزار هکتار خاک احیا و ۸۰۰ هزار هکتار طرح‌های مطالعاتی ابخیز داری با حمایت دولت و مشارکت مردم انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: هم اکنون ۹۴ هزار هکتار از اراضی استان به شیوه کشاورزی حفاظتی با حداقل برهم زدن خاک کشت می‌شود.

صفوی با بیان اینکه در ۱۱هزار هکتار از این ۹۴هزار هکتار هیچ شخمی انجام نشده افزود: به منظور کاهش فرسایش خاک امسال در نظر داریم حدود ۱۲۰ دستگاه کارنده کشت مستقیم را از طریق تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان استان قرار دهیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.