هشتمین دوره جشنواره «کهن آوا‌های تنبور و موسیقی کردی» از صبح امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور در خانه تنبور روستای بانزلان شهرستان دالاهو آغاز شد.

بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه هشتمین دوره جشنواره کهن آوا‌های تنبور و موسیقی کردی ارسال شده است و این دوره از جشنواره در چهار رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان الف و جوانان ب برگزار می‌شود.

در مجموع ۴۴ اثر اجرا و با هم به رقابت می‌پردازند به نحوی که در رشته مقام خوانی و مقام نوازی تنبور در رده رسنی نونهالان ۹ نفر، نوجوانان ۱۰ نفر، جوانان الف ۹ نفر و جوانان ب ۶ نفر و همچنین در رشته بداهه نوازی تنبور هم در ۲ رده سنی نوجوانان پنج نفر و جوانان هم پنج نفر با اجرای خود به رقابت می‌پردازند.

این جشنواره مختص تنبور نیست و برنامه‌های متعدد جنبی برای آن در نظر گرفته شده است؛ همچنین در این جشنواره گروه‌های مختلف موسیقی مانند ۲ زله و شمشال و آوا‌های اصیل و باستانی مور و هوره را اجرا خواهند کرد.

پاسداری و حفظ موسیقی باستانی تنبور و دیگر آوا‌های کهن کرُدی، شناسایی، معرفی، تشویق و راهنمایی استعداد‌های جوان، سپاسگزاری و قدردانی از استادان پیشکسوت تنبور و سایر موسیقی‌های کهن کُردی، تشویق و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها در جهت حفظ فرهنگ و هنر بومی خود از اهداف این جشنواره اعلام شده است.

خانه تنبور، یک مرکز فرهنگی هنری غیردولتی است که به همت «علی اکبر مرادی» از اساتید موسیقی و چهره ملی ایران اهل کرمانشاه در مدت زمانی به طول ۱۰ سال در روستای بان‌زلان گوران بنا نهاده شده است. روستای بان‌زلان در ایل گوران و بخش گهواره و شهرستان دالاهو و در استان کرمانشاه قرار دارد.

هدف از تأسیس این خانه، معرفی، آموزش، شناسایی و حفظ و نگهداری ساز تنبور و فرهنگ مرتبط با آن است؛ خانه تنبور ۲۲ شهریورماه سال ۱۳۹۶ با حضور هنرمندان برجسته موسیقی از سراسر ایران افتتاح و همزمان نخستین جشنواره کهن آوا‌های تنبور در آن برگزار شد.

شهرستان دالاهو با حدود ۴۰هزار نفر جمعیت در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.