همزمان با سراسر کشور، مراسم درختکاری به مناسبت روز جهانی خاک و به یاد شهید فخری زاده و شهدای سلامت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان، حسنی مقدم،رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان درمراسم درختکاری به مناسبت روز جهانی خاک به اهمیت خاک برای ادامه حیات اشاره کرد و اظهار داشت: ۹۰ درصد حیات وابسته به خاک است و اگر این پوشش از بین برود نسل آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

اسفندیار حسنی مقدم با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری در سال‌های اخیر توانسته موجب کاهش فرسایش خاک شود، افزود: در صورت تامین اعتبار، برای ۱۰ سال آینده ۸۰ تا ۹۰ درصد عملیات‌های آبخیزداری در استان انجام می‌شود و چنانچه این امر تحقق یابد، یک میلیارد مترمکعب آب در سفره‌های زیرزمینی ذخیره خواهد شد.

او تصریح کرد: حفظ و تقویت پوشش گیاهی، توسعه گیاهان دارویی، توسعه درختان میوه و توسعه جنگل‌های اقتصادی به حفظ خاک به عنوان بستر حیات کمک شایانی خواهد کرد هر چند که، هر هکتار آبخیزداری از فرسایش ۹ تن خاک نیز جلوگیری می‌کند.

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان اظهار کرد: از ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار درختکاری مصوب‌شده برای استان، هزار و ۱۰۰ هکتار آن به زراعت چوب اختصاص یافته است که در صورت تامین نهال، بیش از میزان تعهد کشت خواهد شد.

شیرزاد نجفی با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار جنگل‌کاری اقتصادی و توسعه باغات در اراضی ملی شیبدار در استان اجرا می‌شود، افزود: ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز عملیات غنی‌سازی و اصلاح احیای مراتع با اولویت کشت گیاهان دارویی در سطح استان انجام خواهد گرفت.

او  به طرح یک هزار و ۵۰ هکتاری صیانت از جنگل‌های زاگرس گریزی زد و اظهار کرد: ۹۰ هزار هکتار اصلاح و احیای مراتع با اولویت کشت گیاهان دارویی، ۳۵ هزار هکتار بیابان زدایی، ۳۰ هزار هکتار عملیات زراعت چوب و ۳۱ هزار هکتار جنگل کاری اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.