فراهانی گفت: تا پیش از پایان شورا طرح تشکیل دیوان محاسبات شهری تهران به شورا داده خواهد شد.

به گزارش خبرنکار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در نشست خبری که امروز سه شنبه ۱۸ آذرماه با عنوان گزارش به مردم و رونمایی از دستاورد‌های شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه روز جهانی مبارزه با فساد از گزارشات روشنگر، پرسشگری و مطالباتی که با پیگیری شما زمینه ساز اصلاح و بهبود فرآیند‌ها و کاهش فساد شده تشکر می‌کنم.

او افزود: از مهم‌ترین وعده‌های شورای پنجم ارتقاء انضباط مالی و اعمال حق نظارت مالی شورا بدون هیچ ملاحظه‌ای بوده است که بر همین اساس، شورا در مسیر استفاده از این حق قانونی بر اساس بند ۸ و بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون شورا‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

فراهانی عنوان کرد: دو مصوبه جدی وجود داشت که این مصوبات از حیث فرآیند محوری، حاکم کردن قانون و شفافیت با تکیه بر تجربیات شورا در ادوار گذشته برای نخستین بار در این دوره به تصویب رسید.

ناظر رئیس شورا در پایش و عملکرد شورا شهر با اشاره به دو مصوبه مهم و اثر گذار در حوزه نظارت مالی تصریح کرد: این دو مصوبه از نظام نامه نحوه ارزیابی، تایید و نظارت بر عملکرد ذیحساب وقائم مقامان ذیحساب شهرداری تهران و دیگر نظام نامه نحوه انتخاب حسابرس و راهبری عملیات حسابرسی در شهرداری تهران که با تصویب این دو نظام نامه نحوه اعمال نظارت مالی شورا در حین خرج از طریق قائم مقامان ذیحساب و پس از خرج توسط حسابرسان سامان پیدا کرد.

فراهانی تشریح کرد: البته تا پیش از پایان شورا طرح تشکیل" دیوان محاسبات شهری تهران"نیز تقدیم شورا خواهد شد تا ما به وعده و عهدمان با مردم شریف تهران عمل کرده باشیم.

ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران گفت: همین جا لازم می‌دانم از رئیس شورا تقاضا کنم تا آئین نامه صیانت و حمایت از گزارشگران فساد را که با کار کارشناسی کمیته بودجه و نظارت مالی و کمیته شفافیت و کمیسیون حقوقی تکمیل شده است را در اولویت رسیدگی و تصویب در صحن شورا قرار دهند تا شاهد صیانت، حمایت و تقدیر از گزارشگران فساد در شهرداری تهران باشیم.

فراهانی با بیان اینکه امروز از سه دستاورد شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد رونمایی می‌شود، بیان کرد: یکی از اقدامات انجام شده در این حوزه راه اندازی اپلیکیشن ذیحساب شهر است که برای اولین بار دست نامه الکترونیکی مالی و معاملاتی ویژه ذیحسابان منتخب شورای اسلامی شهر تهران توسط معاونت محاسبات و پایش عملکرد شورا طراحی و اجراء شده است.

او افزود: این اپلیکیشن علاوه بر آنکه کلیه مقررات و قوانین مالی و معاملاتی، مصوبات شورا و ... را در دسترس کاربران قرار می‌دهد، از امکان گزارشگری مالی آنلاین قائم مقامان ذیحساب به شورا و امکان ثبت شکایت شهروندان از عملکرد قائم مقامان ذیحساب و ثبت گزارش تخلفات مالی و معاملاتی در شهرداری برخوردار می‌باشد.

فراهانی با بیان اینکه دسترسی به محتوای آموزشی حوزه مالی و معاملاتی، اطلاعات برنامه و بودجه شهرداری و گزارشات تفریغ بودجه و حسابرسی صورت‌های مالی از دیگر امکانات این اپلیکیشن به شمار می‌آید، ادامه داد: کلیه کاربران برای دانلود و استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی شورا مراجعه نمایند.

ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دیگر اقدامات تاکید کرد: انتشار کتاب چالش‌ها و مشکلات محلات شهر تهران از دیگر موارد است.

او ادامه داد: این کتاب را می‌توان نخستین کتاب جمع نویسی شده بر پایه مساله یابی دانست که با مشارکت یکایک شورایاران عزیز محلات شهر تهران تهیه و نگارش شده است و همکارانم در معاونت محاسبات و پایش عملکرد با پالایش این داده‌ها و تبدیل آن به اینفوگرافیک و نقشه‌های منطقه‌ای و محلی مجموعه مشکلات و چالش‌های ۳۷۵ محله در ۲۲ منطقه شهر تهران را در قالب یک کتاب گردآوری کردند.

فراهانی گفت: همچنین به منظور مساله محور نمودن فعالیت‌های مدیریت شهری چالش‌های محلات هر منطقه و ناحیه را در قالب یک نقشه آماده کرده اند که ان شا الله و پس از این موضوع به شهرداران مناطق ابلاغ خواهد شد تا مسیر عملکرد مدیریت شهری منطقه را در کاهش و حل مشکلات محلات بکار بندند.

ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همچنین در پایش عملکرد مناطق که توسط شورا انجام می‌گیرد، وضعیت عملکرد شهرداری مناطق در کاهش و حل این مشکلات مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: دیگر اقدام سامانه الکترونیکی کمیسیون ماده ۳۸ آئین نامه مالی شهرداری‌ها (سامانه دعاوی پیمانکاران با شهرداری تهران) است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: این سامانه به عنوان یکی از سامانه‌های حوزه نمایندگان شورا در کمیسیون‌ها و مجامع به منظور تمام الکترونیکی کردن فرآیند ثبت دعاوی، مستند سازی و قابل رهگیری کردن شکایات و دعاوی پیمانکاران و طرف‌های قرار داد با شهرداری تهران طراحی و اجراء شده است.

او در توضیح این‌کمیسیون بیان کرد: کمیسیون ماده ۳۸ بر اساس آئین نامه مالی شهرداری‌ها با حضور نماینده قوه قضائیه، نماینده فرمانداری و نماینده شورای شهر به منظور رسیدگی به دعاوی شهرداری و طرف قرارداد با شهرداری تشکیل می‌شود که اینجانب به عنوان نماینده شورا در این کمیسیون عضویت دارم و با هدف شفافیت راه اندازی این سامانه را از اولین جلسه حضورم در این کمیسیون مورد پیگیری قرار دادم و اکنون این سامانه پس از فعالیت دوره آزمایشی آماده کاربری و بهره برداری است.

ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: آنچه انجام شده است در مسیر ادای حق به شهر انجام شده است، امیدوارم زمینه رضایت همشهریان عزیزمان بیش از پیش فراهم شده باشد.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار