مراقبت از خود، دوستان و خانواده‌تان، می تواند در مقابله استرس کرونا به شما کمک کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لعیا احمدزاده مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، گفت: زمانی که اخبار همه گیری یک بیماری عفونی مانند کرونا را می شنویم، می خوانیم یا می بینیم ممکن است مضطرب شده و نشانه های استرس را داشته باشیم، اما چگونه می توان بر این استرس غلبه کرد؟

او، بیان کرد: استرس هر فردی طبیعی بوده و در افراد معرض خطر و نزدیکان آن ها بیشتر دیده می شود که در زمان همه گیری یک بیماری عفونی لازم است هم به سلامت جسمی و هم به سلامت روانی خودمان دقت داشته باشیم و بدانیم چه موقع از دیگران کمک بگیریم.

گام نخست

احمد زاده،  تصریح کرد: نخستین کار این است که اگر خود یا نزدیکانمان در مواجه زیاد با بیماری هستیم، طبیعی است بخواهیم همه اخبار را بدانیم، اما به یاد داشته باشیم توجهمان را به زندگی روزمره از دست ندهیم و مدت زمان خواندن و شنیدن و دیدن اخبار مربوط به بیماری را محدود کنیم.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، ادامه داد: دومین کار این است که به اخبار صحیح و درست دسترسی پیدا کنیم و به حرف افراد یا منابع خبری گوش دهیم که قابل اعتماد هستند.

 او، افزود: سومین کار این است که از روش‌های عملی برای کاهش استرس استفاده کنیم.

اهمیت توجه به سلامت جسم، روح و روان

احمد زاده، اضافه کرد: با توجه به اهمیت سلامت جسم، روح و روان، لازم است علائم استرس را بشناسیم و به یاد بیاوریم که چگونه تجربیات قبلی موفق زندگی مان می توانند برای حل مشکلات کنونی کمک کنند و با کمک آن ها احساسات خودمان را در وقایع ناخواسته به خوبی کنترل کنیم.

او، اظهار کرد: می توانیم با  جمع آوری  اطلاعات  به درستی احتمال خطر کرونا را حدس بزنیم و احتیاطات لازم را داشته باشیم و از منابع معتبر اطلاع رسانی از جمله روابط عمومی های وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی یا دانشگاه‌ های علوم پزشکی استفاده کنیم.

راهکارهای غلبه بر استرس

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، گفت: باید بدانیم که احساس استرس، افسردگی،  گناه یا عصبانیت برای همه ما بعد از همه گیری بیماری های عفونی یک اتفاق طبیعی است.

 احمد زاده بیان کرد:  موارد راه کار های غلبه ترس بر بیماری کرونا شامل کشیدن نفس عمیق، انجام حرکات کششی، حرکات کششی شستشوی دست و صورت، شرکت در برنامه های سرگرم کننده مجازی، وقفه میان اتفاقات استرس زا و ایجاد شادی بعد از یک کار و فعالیت سخت است.

او، تصریح کرد: خوردن غذای سالم به آرامی، خواب، ورزش و فعالیت جسمی مناسب، تماس با دوستان و آشنایان به کمک ایمیل، تلفن یا فضای مجازی، مطالعه و  گوش دادن به موسیقی، پرهیز از   کشیدن سیگار و قلیان و مصرف مواد مخدر و داروهای محرک و مشروبات الکلی، حفظ کردن اعضای خانواده از شنیدن اخبار نگران کننده و آسیب رسان در فضای مجازی و صحبت در مورد چیزهایی به جزء  بیماری از  موارد مهم و مثبت در زندگی هستند که باید به آن ها توجه شود.

 انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار