به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که قیمت خودرو در بازار آزاد روند نزولی دارد که بعد از افزایش قیمت های نجومی این کاهش قیمت رخ داده است. کاهشی که قیمت برخی محصولات در بازار رو به قیمت کارخانه نزدیک کرده است.
طبق مشاهدات میدانی، قیمت بسیاری از خودروهای داخلی مانند پژو 206، پراید و دیگر محصولات خودروسازان کاهش قیمت 20 تا 30 درصدی نسبت به یک ماه گذشته داشته است و این کاهش باعث نزدیک شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار به قیمت کارخانه شده است.
روند کاهش قیمت ها با عرضه خودروهایی که در انبار خودروسازان مانده است، تداوم بیشتری دارد. حجت الاسلام و المسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه تصور مدیریت بازار به منظور سود بیشتر توسط خودروسازان در افکار عمومی وجود دارد، گفت: برغم تحریمها به خصوص در حوزه هستهای، نظامی و دفاعی شاهد پیشرفتهای حیرتآوری هستیم، ولی در حوزه خودرو این وضعیت ملاحظه نمیشود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا التهاب بازار خودرو کاهش یابد، افزود: این تلقی در جامعه وجود دارد که میخواهند عمدا خودروها را کف پارکینگها نگه دارند تا افزایش قیمت پیدا کند یا شورای رقابت را مجبور به افزایش قیمت کنند که این مسأله منجر به بدبینی در جامعه شده است.
او در خصوص افزایش تقاضای خودرو در کشور، گفت: اگر تولید باشد و عرضه نیز به موقع صورت بگیرد، جو روانی حاکم در جامعه در تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد.
حجتالاسلام والمسلمین درویشیان گفت: طبق آماری که داریم یکی از خودروسازان حدود ۳۱ هزار خودرو آماده تحویل به مشتریان دارد و به نظر میرسد، چون ناوگان حمل و نقل مشکل دارد، این امر صورت نمیگیرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با طرح این سوال که مشکل نیروی انتظامی در شمارهگذاری چیست؟ اظهار کرد: حدود ۲۰ هزار خودروی تولیدی توسط دو خودروساز کشور، معطل پلاک و شمارهگذاری است. همچنین مدیران ۲ شرکت خودروسازی کشور، وابستگی به برخی قطعات وارداتی، مشکل در تأمین ثبت سفارش ارز، افزایش هزینه حمل و برخی مشکلات در حوزه زیستمحیطی و گمرک را دلیل اصلی مشکلات و عدم بهموقع عرضه خودرو اعلام کردند.
رئیس سازمان بازرسی کل: ایران خودرو ۳۱ هزار و سایپا ۸ هزار خودرو در پارکینگ هایشان دارند که تا پایان آذر این خودروها تحویل مشتریان میشود.
بیشتر بخوانید
ایده قرعه کشی خودرو در بخشنامهای فروش فوق العاده خودرو بدون پیش پرداخت که یک طرح ناپخته بود، از سوی کمیته خودرو با هماهنگی شورای رقابت و سازمان حمایت از خردادماه امسال اجرایی شد و ماحصل آن پس از گذشت بیش از شش ماه از اجرای آن، فقط آشفتگی و افزایش قیمتهای شدید در بازار خودرو بود.
علی الحساب با همین کاهش های جزئی، قیمت خودرو در بازار به قیمت کارخانه نزدیک شده است، به عبارت ساده تر فعلا برای خرید برخی محصولات دیگر نیازی به تلاش برای برنده شدن در قرعه کشی نیست.
شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر قیمت خودرویی با قیمت حاشیه بازار یکسان شد و تقاضا و تولید با هم برابر بودند قرعه کشی دیگر معنا ندارد.
اما هنوز هم اما و اگرهایی برای برداشتن این طرح وجود دارد. رزم حسینی وزیر صمت در پاسخ به سوال خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر شکستن انحصار در بازار خودرویی، گفت: ما به دنبال شکستن انحصار در بازار خودرو هستیم و این کار را خواهیم کرد. کارخانههای خصوصی باید تقویت شوند تا رقابت سالمی بین کارخانجات فعال در کشور داشته باشیم.
او گفت: میزان تولید افزایش پیدا کرده و این ادامه پیدا خواهد کرد. افزایش تولید یعنی اشتغال بیشتر و بهبود فضای تولید. در خصوص واردات چند مولفه باید در نظر گرفته شود، کارهای کارشناسی این موضوع در حال انجام است تا جای خالی موجود در بازار پاسخ داده شود.
حالا از طرفی این چرخه می تواند با افتادن خودرو در جاده بورس تکمیل شود. صفاری مشاور رئیس شورای رقابت و کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با خبرنگار صنعت، معدن و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان
طبق بررسیها بیش از ۹۰ درصد افرادی که در قرعه کشیها برنده میشوند، از طریق مبایعه نامه اقدام به فروش خودروی خود میکنند. نحوه قیمت گذاری در بازار به این گونه است که برخی از سایتها قیمتهای خودرو را روز به روز طبق سلیقه خود تعیین و منتشر میکنند. در این میان ناظری برای این سایتها وجود ندارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: ما نیازمند یک بستر برای قیمت گذاری عرضه و تقاضا خودرو هستیم. با توجه به آنکه بورس، بازاری شفاف بوده و رانت در آن وجود ندارد، بورس کالا محلی برای کشف قیمت برندهای پر تیراژ تولید کننده های خودرو است. این کشف قیمت با قیمتهای منصفانه شورای رقابت یکسان نیست. زمانی که تعداد خودرو در جامعه افزایش پیدا میکند، هوا آلوده شده و باید حمل و نقل شهری را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، این اختلاف قیمت وجود دارد. برای حل این مسئله میتوانیم جلوی واردات خودرو را باز بگذاریم یا کیفیت تولید داخلی را افزایش دهیم. همچنین با بستن سایتهایی که در قیمت گذاری نادرست دخالت دارند، میتوانیم ترمز افزایش قیمت خودرو را بکشیم. ما باید خودرو ساز را موظف کنیم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید هفتگی خود را در این بازار بورس کالا عرضه کنند.
هرچند از ابتدا فعالان باتجربه شکست کامل این طرح را پیش بینی کرده بودند، اما لجاجت وزارت صمت و شورای رقابت باعث افزایش واسطه گری و ورود میلیونها نفر به این عرصه شد. درحالیکه در سال قبل در بیشترین حالت کمتر از ۵۰۰ هزار تقاضا برای ثبت نام خودرو در فروش فوری وجود داشت و مردم عادی نیز به سادگی امکان ثبت نام در طرحهای پیش فروش یک ساله را داشتند، اما پس از اجرای طرح قرعه کشی این تقاضا برای فروش فوق العاده به حدود ۴.۵ میلیون نفر رسید و حتی برنده شدن در پیش فروش را برای مردم تبدیل به آرزو کرد. این درحالی است که محدودیتهای سال قبل نسبت به امسال بسیار کمتر بود.
نزدیک شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار به قیمت کارخانه، باعث شده تقاضا برای قرعه کشی هم کم شود، اگر اکنون مسئولان تلاش برای ثابت نگه داشتن این اختلاف قیمت کم کنند، بازار روند مثبت تری را خواهد داشت.
انتهای پیام/
باید جوری باشه که هر کسی خواست هر مدل خودرو بتونه مستقیم و بدون دردسر و فوری از سایت خودرو سازی ها خرید کنه
به امید خدا با افزایش تولید و واردات خودرو در سال آینده بدون قرعه کشی خودروها به قیمت درب کارخانه فروخته میشه ، و قیمت حاشیه بازار و کارخانه یکی میشه و دست دلالان از بازار خودرو کوتاه میشه پس صبور باشید و خرید نکنید ، خبرهای خوشی در راه است ...
نخرنخر نخر
نقی معمولی میگه -مگه میشه مگه داریییم
خوب معلومه که پشت ایران خودرو و سایپا گرم است که با این همه ماشین در انبار ترس و واهمه ایی ندارند
رساندنبهقیمتبازارفکرشراحتشدهبندهدوسالمیخوامبخرم
نتونستم
بهدادامابرسین
قیمت بازار بالا رفت قیمت کارخانه را بالا بردین حالا چرا خواب رفتین
باشه
همه میدانیم چه خبره .پس یا اصلا نخرید تا مثل قبل بشه،یا بیخیالش
چون صدای منو تو بجایی نمیرسه.
علی برکت الله...
درصد کمی این ماشین ها رو قرعه کشی میکنید بقیه را هم بین خود تقسیم میکنید تا در بازار آزاد بفروشید
از اول که قرعه کشی تو اشتباه بود تا الان که خودتون پی بردیم به اشتباه تون.واینکه هر هفته ۴۵درصدخودرو ساز قیمت روبالا ببره اشتباه بعدی شما بود که الان دلار پایین اومده توش ری....آره ری....
حالا دو دستی جمش کنین
این مردم با خودرو نداشتن نمردن.ولی شما واسه یه شاسی بلند خیلی چیزا رو از دست دادین.
الکی خودروهارو انبار میکنین تا قیمت بره بالا و بعد با افزایش قیمت کارخانه همون هارو میدین چند برابر
دقیقا وقت تحویل خودروهای پیش فروش شده رسید بازارو کنترل کردین و قیمت کارخانه رو بردین بالا
لعنت الله من قوم الظالمین
یعنی احتکار خودرو در انبار و ایجاد کمبود و ایجاد هماهنگی با دلالان و سوداگران برای بالا بردن قیمت در بازار . به عبارتی پراید ۲۰ میلیونی رو با این روش اول برسون به ۱۲۰ میلیون بعد قیمت کارخانه را اعلام کن ۱۰۰ میلیون و به مردم هم منت بزاره که داری پایینتر از قیمت بازار ماشین به مردم می دی . و حالا ماشینهای انبار شده را با سود چند ده برابری به مردم بیچاره بدهی
و خنده دار اینکه هر ۳ ماه هم می توانی افزایش قیمت بدهی .
در ایران به هیچ چیز نمیشه اعتماد کرد