بررسی آمار اشتغال در تیتر امشب؛

چرا نرخ بیکاری با واقعیت بازار کار تطابق ندارد؟

کارشناس اقتصادی گفت: نرخ بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار، واقعیت جامعه را نشان نمی‌دهد و حساسیت لازم را در سیاستگذاران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیزخانی کارشناس اقتصادی در حوزه آمار در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرد: نرخ بیکاری در تابستان  طبق اعلام مرکز آمار ، کم شده است اما آیا این سیگنال مثبتی است  یا خیر؟ به دلیل اینکه  چالش‌های بازار کار،  نشان دهنده  کاهش آمار بیکاری در جامعه نیست، این آمار نمی‌تواند قابل اتکا باشد.

او ادامه داد: حدود ۳ میلیون نفری که از سال ۹۴ تا ۹۸ به جمع شاغلین اضافه شده اند، ناشی از سیاست گذاری های دولت نبوده یعنی کمک خاصی از دولت دریافت نکرده اند و خودشان شغل ایجاد کرده اند.

این کارشناس اقتصادی افزود: حدود ۸۰ درصد شاغلین در بنگاه‌هایی با کارکنان کمتر از ۵ نفر مشغول به کار هستند که بیشترین آسیب پذیری از شرایط کرونا را داشته اند.

عزیزخانی بیان کرد: البته آماری که مرکز آمار هم ارائه داده است طبق مستندات علمی و دقیق است اما واقعیت جامعه را نشان نمی دهد و حساسیت لازم را در سیاستگذاران اقتصادی کشور ایجاد نمی کند. هدف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ارائه آمار واقعی بیکاری،  هشدار به  سیاستگذاران در خصوص وضعیت واقعی بازار کار است.

او افزود: مرکز آمار نرخ بیکاری تابستان را ۹.۵ درصد اعلام کرده است اما طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس  اگر  جمعیت غیر فعال کشور جزو بیکاران محسوب می شدند نرخ بیکاری به ۱۸ درصد می‌رسید.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی نرخ بیکاری منتشر می‌شود، اینکه درباره اختلاف آمار و ارقام مراکز مختلف و نحوه محاسبه نرخ بیکاری بحث شود، دردی را دوا نمی‌کند و در عمل، پاک کردن صورت مسئله است.

او تاکید کرد: دولت الگو و برنامه جامعی برای افزایش اشتغال نداشته است. بین رشد اقتصادی و اشتغال باید تناسبی باشد، اما در کشور ما اینگونه نبوده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: بیشترین نرخ اشتغال در کشور ما مربوط به بنگاه‌های کوچک است که منجر به رشد اقتصادی نمی‌شوند.

او افزود: عدم تطابق شغلی، نرخ بیکاری بالای فارغ التحصیلان و بحث شاغلان فقیر، سیگنال‌های جدی است که باید از سوی سیاستگذاران در نظر گرفته شود.

عزیزخانی گفت: تمامی طرح‌هایی که از سوی دولت برای ایجاد اشتغال ارائه شده است، دارای بار مالی بوده که منابع آن تامین نشده و نیمه تمام مانده است. 

او تاکید کرد: به جای برنامه های شعارگونه باید دولت در قالب سیاست‌گذاری های خود برای ثبات اقتصاد کلان برنامه داشته باشد که بهترین راهکار برای اشتغالزایی پایدار است.

در ادامه برنامه محزون مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران در این خصوص گفت: یک میلیون نفر از افراد جویای کار در کشور افراد تحصیل کرده دانشگاهی هستند و باید زیر ساخت‌های لازم برای بکارگیری این‌ها در نظر گرفته شود.

او افزود: نباید تنها به درستی آمار‌ها متمرکز شویم، بلکه معیشت مردم و اصلاح زیر ساخت‌ها در اولویت نگاه مسئولین باشد.

 محزون در خصوص نحوه محاسبه نرخ بیکاری توضیح داد: در تابستان ۶۲ میلیون نفر واجد کار داشته ایم که از این تعداد ۴۱.۸ درصد افراد خود را به بازار کار عرضه کردند و برخی افراد به دلخواه خود به بازار کار ورود پیدا نکرده اند. از این تعداد افراد جویای کار، ۲۳ میلیون و ۵۴۳ هزار نفر شاغل بوده اند  یعنی ۹۰.۵ درصد از آنهایی که  خود را به بازار کار عرضه کرده اند شاغل شده اند و نرخ بیکاری ۹.۵ درصد می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: همین آمار بیکاری ۹.۵ درصدی در مقایسه با کل دنیا زیاد است و حساسیت های لازم را در سیاستگذاران ایجاد کرده است و برای افزایش اشتغال، برنامه های متعددی ارائه شده است.

او گفت: شاخص ما مشارکت در کار است. برخی بیکار مطلق هستند حتی یک ساعت هم فعال نبوده اند و برخی هم دو روز در هفته آماده کار بوده اند.

این مقام مسئول تاکید کرد از مباحث مربوط به مسائلی مانند تعریف اشتغال یا یک ساعت کار عبور کرده ایم و لازم است از این به بعد، به اعداد و ارقام جدیدی توجه کنیم. باید به موضوعاتی از جمله عواملی که باعث رشد اقتصادی می‌شود بپردازیم.

مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران افزود: رشد اقتصادی، تورم و نرخ بیکاری شاخص‌های کلان اقتصادی هستند، اما در ارائه نرخ بیکاری، مشارکت در فعالیت کاری مد نظر است. با آمار و ارقام نمی‌توانیم برای جمعیت جوان کشور اقدام مفیدی انجام دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار