رئیس جمهور ترکیه خواستار بازنگری در روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از پایان درگیری‌های اخیر در قره باغ شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه راشاتودی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که در باکو حضور دارد در کنفرانسی خبری با الهام علی اف، همتای آذربایجانی خود اعلام کرد در صورتیکه گام‌های مثبتی در جهت صلح و ثبات منطقه‌ای برداشته شود، آنکارا می‌تواند درواز‌ه‌های مرزی خود با ارمنستان را بازگشایی کند.

رجب طیب اردوغان که در سفری دو روزه در باکو به سر می‌برد، روز پنج شنبه با تبریک بازپس گیری قره باغ به ارتش جمهوری آذربایجان گفت: آذربایجان مبارزه‌ای حماسی را در ۴۴ روز صورت داد. در دوران اشغال این منطقه به ویرانه‌ای بدل شده بود.

رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از اقدامات دولت ایروان در قبال قره باغ، ارمنستان را متهم به صرف منابع ملی برای تداوم اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان کرد.

اردوغان تاکید کرد در صورتیکه گام‌های مثبتی در جهت صلح در منطقه برداشته شود، مرز‌های این کشور با ارمنستان بازگشایی می‌شود.

اردوغان بازنگری اساسی در روابط میان باکو وایروان را نیز خواستار شد، زیرا قوانین جنگی در قره باغ به نقض جدی حقوق بشر در این منطقه انجامیده است.

رئیس جمهور آذربایجان نیز در این نشست خبری، ارمنستان را متهم به ارتکاب جنایت جنگی در حق مردم آذربایجان کرد و گفت ما توانستیم تمامیت ارضی خود را در میدان مبارزه بازپس بگیریم.

دور جدید درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته بود نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در قره‌باغ شلیک کرده و سبب شدند تا چندین نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی بود که ارمنستان و مقامات قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کردند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

قره باغ، یک منطقه متعلق به جمهوری آذربایجان با جمعیت ارمنی تبار‌ها در جریان جنگی در دهه ۹۰ میلادی از کنترل باکو خارج شد. درگیری‌های تازه‌ای در ماه سپتامبر در این منطقه به وقوع پیوست. در نهایت، یک توافق آتش بس به میانجیگری روسیه ماه گذشته حاصل شد، ولی وضع آینده سیاسی قره باغ همچنان نامعلوم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار