معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه مشهد یکی از پیشروترین کلانشهر‌های ایران در زمینه سنجش ازن است، گفت: حجم آلایندگی ازن در این شهر نسبت به استاندارد‌های جهانی در سطح پایین قرار دارد.

 ‏به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: گاز ازن که از ترکیب سه اتم اکسیژن تشکیل شده است، در لایه‌های بالایی جو مانع ورود اشعه ماورای بنفش به زمین می‌شود و از این رو حضور آن در جو بسیار ضروری است و به حفظ سلامتی و حیات بشر کمک می‌کند، اما همین گاز زمانی که در سطح زمین حضور داشته باشد به عنوان یک آلاینده سمی خطرات گسترده‌ای را برای سلامت مردم ایجاد می‌کند.

او  افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که این آلاینده به طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسید‌های نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود و همین موضوع سبب شده تا میزان آن در تابستان و در ساعت‌های میانی روز بیشتر از سایر مواقع باشد.

 معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: خودرو‌های دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش ساز‌های ازن هستند و تمامی این منابع در حضور گرما و نور خورشید باعث تولید ازن در سطح زمین می‌شوند و از سوی دیگر استفاده از سوخت گازوئیل در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش موثری داشته باشد.

بیشتر بخوانید


یعقوبی بیان کرد: اندازه گیری‌ها و بررسی‌های صورت گرفته بر روی این آلاینده در شهر مشهد نشان می‌دهد، مقادیر این آلاینده در تابستان در ساعت ۱۸ به اوج خود می‌رسد.

او تصریح کرد: در حال حاضر در شهر مشهد ۴ ایستگاه سنجنده ازن جانمایی و باعث شده است تا مشهد یکی از پیشروترین کلانشهر‌های ایران در زمینه سنجش این آلاینده خطرناک باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد تاکید کرد: آمار‌ها حاکی از آن است که میانگین سالانه تولید آلاینده ازن در شهر مشهد ۲۵ قسمت در میلیارد (ppb) است و امسال بالاترین عدد شاخص ثبت شده در روز ۱۵ تیر ماه با عدد ۳۴ قسمت در میلیارد (ppb) به ثبت رسیده است و این درحالی است که استاندارد جهانی این آلاینده در این بازه زمانی ۸ ساعته، ۷۵ قسمت در میلیارد (ppb) و در بازه زمانی یک ساعته ۱۲۵ قسمت در میلیارد (ppb) در نظر گرفته شده است.

یعقوبی اظهار کرد: یکی از دلایل پایین‌تر بودن میزان آلاینده ازن در شهر مشهد نسبت به استاندارد‌های جهانی، نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی در شهر مشهد در سال‌های اخیر، توسعه قابل توجه فضای سبز شهری و راه اندازی اکیپ‌های گشت مقابله با آلاینده‌های زیست محیطی در مجموعه شهرداری مشهد است و در حال حاضر ۷ اکیپ مشترک شهرداری مشهد و پلیس راهور در قالب خودرو‌های "سمام" نسبت به برخورد با خودرو‌های آلاینده اقدام می‌کنند.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.