رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت: مطالبه جدی ما برای آموزش دانش‌آموزان استثنایی در دوران کرونا، استفاده از بستر رادیو و تلویزیون بود که متأسفانه همکاری لازم انجام نشد.

محسن الماسی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با بیان اینکه تنها مشکل به وجود آمده در تدریس تعطیلی اجباری مدارس بود، در خصوص نحوه آموزش در مدارس استثنایی اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته به درون فضای کرونا پرتاب شدیم، آمادگی آموزش در شرایط کرونا را نداشتیم؛ اما امسال برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد و برای آموزش از بستر فضای مجازی استفاده کردیم.

او افزود: در ابتدا با همکاری مدیران، مصوبه شورای مدرسه و بر اساس نظر والدین، دانش آموزان گروه بندی شده و تدریس به یکی از روش‌های حضوری، غیر‌حضوری یا ترکیبی انجام گرفت که حدود ۷۰ درصد از دانش آموزان به روش ترکیبی تحصیل کردند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان ادامه داد: حضور برخی از دانش آموزان در مدرسه ضروری است، به خصوص گروه‌های ناشنوا، نابینا، اوتیسم و نوآموزانی که نیاز به مهارت‌های زیرساختی دارند، با شرایط موجود مدیریت اقتضایی را در پیش گرفته و از مدیران خواستیم که آمادگی لازم را برای ارائه آموزش داشته باشند.

او با اشاره به پیش‌بینی مدیران مبنی بر قرار دادن درسنامه‌های مکتوب در اختیار خانواده‌های مناطق محروم، درباره استفاده از بستر رادیو و تلویزیون برای آموزش، بیان کرد: مطالبه جدی ما برای آموزش استفاده از بستر رادیو و تلویزیون بود که با توجه به پوشش بسیار خوبی که دارد می‌توانست برای دانش‌آموزان استثنایی بسیار مفید و کاربردی باشد، اما متأسفانه همکاری لازم انجام نشد.

الماسی با بیان اینکه هیچ محتوایی برای دانش‌آموزان استثنایی در شبکه آموزش ارائه نشده است افزود: به گفته صدا و سیما باید از طریق شبکه آموزش اقدام کنیم که اخیراً در این شبکه برای دانش‌آموزان ناشنوا تنها یک مترجم اضافه شده که به همین علت همچنان از اقدامات موقتی خود برای آموزش استفاده می‌کنیم و در انتظاریم تا برنامه شادنمای ویژه مدارس استثنایی که قول داده شده، فعال شود تا بتوانیم خدمات بهتری به دانش‌آموزان استثنایی ارائه دهیم.

او با اشاره به استفاده از برنامه شاد و مشکلات ناشی از آن بیان کرد: تأکید ما برای آموزش استفاده از برنامه شاد بود؛ اما علاوه بر اینکه رایگان بودن یا نبودن این برنامه در هاله‌ای از ابهام بوده، هنوز شاهد اشکالاتی از قبیل مناسب نبودن برای دانش آموزان نابینا و عدم بارگذاری فیلم‌های با حجم بالا در این برنامه هستیم؛ بنابراین خواسته ما این است که بستر‌های آموزشی که از سال گذشته ایجاد شده را به هیچ عنوان قطع نکنند تا با ادامه آموزش اطمینان حاصل شود که شاد می‌تواند برنامه کاملی برای آموزش باشد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با بیان اینکه برای آموزش از برنامه‌های واتساپ، سروش، ایتا، بله و روبیکا استفاده می‌شود، ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر نرم‌افزار‌های تولید محتوای خوبی ایجاد شده که قبلاً نبود، به این ترتیب که برای آموزش دانش آموزان نابینا از نرم‌افزار «بی‌تاک» و برای آموزش دانش‌آموزان ناشنوا و کم شنوا از برنامه «دی یو‌ریکوردر» یا «ایکس‌ریکوردر» استفاده می‌شود تا علاوه بر اینکه دانش‌آموز بتواند صورت و لب‌های معلم را مشاهده کند و مترجم مطلب درسی را به‌خوبی ارائه دهد.

او با اشاره به توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی اظهار داشت: با توجه به اینکه توانبخشی یک عمل چهره در چهره هست، یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که برای ما و خانواده‌ها چالش ایجاد کرده، توانبخشی دانش‌آموزان است؛ چون با شرایط موجود امکان ارتباط رو در رو، مداخله به‌هنگام، برنامه‌های آموزشی و طراحی نقشه وجود ندارد.

الماسی با اشاره به لزوم احترام به تصمیم ستاد ملی کرونا درباره خطر این بیماری برای دانش‌آموزان استثنایی و معلمان گفت: به سبب ارتباط زیاد دانش‌آموزان استثنایی با معلمان، سلامت دانش‌آموزان که عمدتاً دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و همچنین سلامت همکارانمان در معرض خطر است، به همین علت به اجبار فضای مجازی را برای آموزش انتخاب کردیم و امیدواریم که هرچه زود‌تر با برطرف شدن این مشکل بتوانیم دوباره شاهد حضور پرشور بچه‌ها در مدارس باشیم.

او تصریح کرد: با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، کانال‌هایی در برنامه شاد بارگذاری شده و محتوا‌ها را نیز بین استان‌ها تقسیم‌بندی کردند که ما تقریباً ۶۰ درصد از محتوا‌هایی که به استان اصفهان واگذار شده بود را تولید کردیم که به تدریج داوری و در سامانه برای دانش‌آموزان بارگزاری می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان در خصوص تعداد دانش‌آموزان استثنایی مشغول به تحصیل بیان کرد: امسال ۴ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز در مدارس خاص و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز تلفیقی در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

او در رابطه با کاهش تعداد دانش‌آموزان استثنایی نسبت به قبل از شیوع بیماری کرونا گفت: تعداد دانش‌آموزان سال قبل ۵ هزار و ۲۰۰ نفر بود که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان به دلیل شیوع بیماری کرونا یا ترک تحصیل کرده و یا خانواده‌ها به سبب حفظ سلامتی فرزند خود برای ثبت نام مراجعه نکردند.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.